dinsdag 7 maart 2023

GroeiBloei: Februari met Moestuin-bloemenmeisje,..


Het moes- en pluktuin seizoen is gestart! Voor mij kan het niet vroeg genoeg beginnen en ik sta dan ook te trappelen wanneer het startschot gegeven is om voor te zaaien. Ik kan je vertellen dat m`n plantenkast die ik vorig jaar speciaal maakte voor de zaailingen helemaal tjokvol staat met bakjes. Het lijkt me wederom leuk om dit met je te delen. Dit zal ik doen op de eerste dinsdag van de maand en dan deel ik wat ik de maand ervoor heb gedaan in de tuin. Ik doe alles op gevoel, soms gaat dat goed, soms niet, juist dat vind ik heel leuk om te ontdekken. De kipjes hebben er ook zin in en leggen weer wat eitjes, nog niet allemaal en wanneer het rond het vriespunt komt zijn ze even van de leg, maar het gaat goed komen. De eitjes komen er wel! Kom ik neem je mee..

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Meestal houd ik een winterslaap voor de tuin vanaf half november tot eind januari. Ik probeer in de tuin steeds meer groen te creëren waardoor ik het hele jaar door uit de tuin kan plukken van bloemen. Ik werd halverwege januari gewekt uit m`n winterslaap en deelde al wat plaatjes op Insta. Zoals onderstaande viooltjes in m`n lievelingskleur. Lichtblauwe/paarse viooltjes, ze zijn zo fotogeniek, maar ook een heerlijk maaltijd voor de kipjes. Dit is voor hun of ze uit eten gaan in een heel sjiek restaurant. In een mum van tijd, waren al die leuke, prachtige viooltjes in de buikjes van de kipjes beland. Ach ja, die willen ook wel eens uit-eten, toch?! 

Op het schuur-raampje tekenende ik een nieuwe raamtekening in lente-sferen. Een moeder merel met haar jong. Ik vond het plaatje online en tekende hier iets van mezelf erbij. Zo leuk om te doen. Ik hoop dat we dit jaar weer een nestje in de heg mogen bewonderen. We zien al wel de merels in de heg met takjes heen en weer vliegen, maar of ze echt al bezig zijn?! We wachten het af..


Tja, en toen kwam er sneeuw, heel veel sneeuw! De kipjes vonden het helemaal niks en bleven langs het randje van hun hokje lopen. Wanneer ik over het paadje naar ze toe kwam gelopen, rende Pip even heen en weer voor een knuffeltje, maar dat was het dan. Ik wilde er iets op verzinnen en maakte het kippen-weitje leeg door van de sneeuw een sneeuwpop te maken. Deze zetten ik in het gras. Nou het idee was leuk, want de kipjes konden weer spelen, alleen ze kakelde zo hard tegen de sneeuwpop dat ik deze maar buiten het kippen-weitje zetten. Iets met buren en overlast, wat ik niet wil (overigens hebben de buren nog nooit geklaagd, maar dat wil ik graag zo houden!). Zo grappig hoe kipjes reageren op bepaalde dingen. 

In de moestuin deed ik een ontdekking. Er groeiden opeens bloembolletjes. Huh? Die heb ik daar niet gepoot?! Hoe ze er gekomen zijn? Geen idee, ik heb ze voorzichtig uit de moestuin gehaald en in potten gedaan, waar ze nu heerlijk doorgroeien. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen. Verrassing! 


Samen met m`n Mams ging ik naar het sneeuwklokjesfeest in Wolfsheze. Echt een aanrader als je hier nog niet eerder geweest bent. Wist je dat er maar liefst 350! verschillende sneeuwklokjes bestaan en dat er (voor zover ik kon zien) gerust 45,- EUR neergeteld word voor één potje met sneeuwklokjes?! Ik wist niet wat ik meemaakte. Ik deelde het op m`n werk met de bewoners en een bewoonster vertelde dat dat heel normaal is. Zij wist dat zo`n sneeuwklokje dan speciaal gekweekt is, een bijzonder ras, zeg maar. Nou, sorry, maar ik betaal er geen 45,- EUR voor, hihi! Wel kocht ik een nieuw soort sneeuwklokje die ik nog niet in de tuin heb staan. Een sneeuwklokje waarbij de onderzijde van het klokje rafelt en hartjesbladeren heeft. Die moest ik hebben. Ik heb er 4,50 EUR voor betaald, een betere prijs, hé?! Zie foto linksonder welk soort ik kocht. De `Flore Pleno`. 

Voorzichtig begon ik in februari met de eerste zaden om voor te zaaien. De paprika zetten ik beneden bij de kachel, die hebben warmte nodig, heb ik me laten vertellen. De lathyrus heb ik eerst binnen voorgezaaid en wanneer deze 5-7 cm boven de grond komt zet ik ze in de schuur/buiten. De ranonkels heb ik voor laten trekken. De eerste groene sprietjes zijn zichtbaar. Ik heb alleen de witte ranonkels gedaan. Ik had ook roze, maar ik wil dit jaar de kleur paars meer terug laten komen. Met de voorjaarsbollen gaat dat niet helemaal lukken, aangezien ik veel roze tulpen heb, maar met het plukseizoen wil ik hier iets meer rekening mee houden.

Het was Valentijnsdag en ook de kipjes kregen extra liefde. Ze kregen wormpjes op een hartjesschaaltje. Ze hebben heerlijk gesmikkeld! Zie je het kistje waar Pip op staat? Dit kistje kreeg ik van m`n zus, m`n zwager wilde er haardhout van maken, nou dat vond ik sunde, dus ik heb h`m gered. Ik moest even wat hebben waar ik het bordje op kon zetten en zetten dit kistje op z`n kop neer. Ik vond het me toch leuk. Nu gebruik ik het kistje als tafeltje buiten. Wie weet komt er ergens nog wel een keer een foto voorbij. 


Ik ben benieuwd of je ook al bezig bent in de tuin, en of je al voorgezaaid hebt?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kleur viooltjes!
    En sneeuwklokjes vind ik ook zo mooi. Ze hebben iets fragiels. Zo bijzonder.
    Leuk om de belevenissen van jullie kipjes te lezen. Ik zie het zo voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Inderdaad, heel net nog een sneeuwklokje in de vrieskou gefotografeerd, zo mooi! Fijne dag!

      Verwijderen
  2. Wat ben je lekker bezig Verie. We hebben allen zin in het voorjaar!
    groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk hé?! Nu nog een lekker zonnetje erbij, dan is het helemaal genieten! Fijne dag!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!