dinsdag 23 augustus 2022

HEERLIJKE B&B`s: de Westvest in Zeeland & Omgeving tips,..


Het is alweer een paar weekjes geleden dat we mochten genieten van een heerlijke zomervakantie in Zeeland. In Sint Maartensdijk om precies te zijn. Ik vond een fijn huisje online en boekte ons verblijf! Het vakantiehuis staat er nog niet zo lang online, is helemaal gerenoveerd en is echt van alle gemakken voorzien. Toch waren we niet de eerste bezoekers, in het recensieboek stonden al vele fijne reacties van logé`s die ook in de Westvest gelogeerd hadden! Allemaal positief, stuk voor stuk en dat kon ook niet anders, want het was echt een heel fijn huisje en we werden zo verwend door gastvrouw Pauline! Echt een aanrader ook ook te boeken! In dit blogbericht laat ik je het huisje zien en wat je eventueel kan doen in de omgeving.

Benieuwd naar meer?! Klik dan hier,..

Het huis kreeg de naam `de Westvest`, aangezien het staat aan de straat de Westvest, heel toepasselijk! Ook leuk om te weten, in het Zeeuws zeggen de mensen `Smerdiek` voor Sint Maartensdijk! Kom, we gaan het huisje van binnen bekijken! Je hebt een voor- en achterdeur, wij gebruikte eigenlijk alleen de achterdeur (komt als je in een dorp woont hé). bij binnenkomst heb je aan de linkerkant de keuken, woon- en eetkamer in één. Het is heerlijk licht en ruim opgezet, ik voelde me er gelijk op m`n gemak. In het huis zijn veel spullen van vroeger verwerkt en dat maakt het heel knus en gezellig. In de spiegel hing een kaartje (met het meisje erop) waarop een prachtige gedicht stond die ik graag met je wil delen (op Insta deelde ik h`m al, scrol gerust verder). `Mijn leven is een weefsel tussen mijn God en mij. Niet ik kies uit de kleuren; heel doelbewust werkt Hij. Soms weeft Hij er verdriet in, en ik, door onverstand, vergeet; Hij ziet de boven- en ik de onderkant. Als `t weefgetouw zal rusten en de spoel niet meer schiet om, zal God het doek ontvouwen en verklaard Hij het `waarom`. Hoe nodig donkere draden zijn in des Wevers hand naast goud- en zilverdraden. Zo komt Zijn plan tot stand.` 
Een mooi gedicht om eens over na te denken!


Echt dit sfeertje, ik word er weer blij van als ik naar de foto`s kijk! Vooral het plaatje met de eettafel! In de vakantie droom ik heerlijk wat ik ooit eens zou willen. Nou dat dus, zo`n eettafel met verschillende stoelen in een kas in de tuin. Omringt met prachtige bloemen. Ook bij het huisje waren verse bloemen. Voor het huis heeft gastvrouw Pauline een strookje aangelegd waarin plukbloemen zijn gezaaid. Voor ons had ze een gezellige theepot vol met verse bloemen geplukt en op de tafel gezet. Echt genieten!
De keuken is voorzien van een koelkast, kookplaat voor 2 pannen en een koffie/thee apparaat. Ik moet eerlijk bekennen dat we de eerste dag heel enthousiast gingen koken en dat we verder heerlijk zijn wezen uiteten! In de ochtend werden we rijkelijk verwend, voor de lunch namen we wat over was van het ontbijt mee, dus..je begrijpt, we zaten behoorlijk vol, hihi! Toch wil ik nog wel drie restaurants noemen die echt de moeite waard zijn om wat te nuttigen:
 ✄ `t Packhuys in Stavenisse, een feestje om daar te gaan dineren! We hebben echt heerlijk gesmikkeld!
(link: `t Packhuys)
✄ Nieuw Eiland Tholen in Scherpenisse, een restaurant waar je echt heerlijk kunt wokken en ook hier hebben we zo genoten, vooral van de chocoladefontein, hihi! Ik ben daar zo dol op!
✄ Cafetaria Centrum in Sint Maartensdijk, hier hebben we heerlijke ijsjes gehaald en gegeten. Eenvoudig, maar super lekker!

We gaan naar boven, op de eerste verdieping is een tweepersoonsbed, een bedstee met tweepersoonsbed en een kamer met twee aparte bedden. Ik heb alleen gefotografeerd wat wij gebruikt hebben, dus de bedstee en de andere kamer is een verrassing als je boekt bij de Westvest! :)
Ook staat er een wastafel met handdoeken en een zeepje, dit hebben we eigenlijk niet gebruikt, maar het sfeertje is te mooi om niet vast te leggen! Het klopt allemaal zo mooi bij elkaar! Je hoeft overigens geen linnengoed mee te nemen, tot handdoeken en washanden aan toe ligt allemaal voor je klaar. En..echt, Pauline wast eventueel elke dag voor je, zodat je elke dag schone handdoeken hebt om te douche!


..en over de douche gesproken, dit is h`m! Een heerlijke ruimte waar je net in een spa waant! Genieten hoor!

En niet alleen het huis is genieten ook het ontbijt, wat op een afgesproken tijdstip met Pauline (je mag elke dag beslissen hoe laat) word bezorgd. Het ontbijt is niet klein of matig, nee, rijkelijk en fantastisch, eigenlijk heb ik er geen woorden voor. Zo genieten! Allemaal verse producten, vers brood, fruit, jam en smoothies zelf gemaakt, zo nu en dan probeerde Pauline wat uit en mochten wij proeven, zo leuk! Wat ik het allerlekkerst vond van het ontbijt waren de zelfgemaakte eierkoeken en de smoothies. Oja, en wat zo lief was, Pauline had gelezen dat ik dol ben op verse muntthee met honing. De volgende morgen bracht ze een takje verse munt mee voor in de thee, zo leuk! Echt genieten, ja ik weet het, ik blijf het zeggen, maar dit zijn echt voor mij genietmomenten!


Of je buiten kunt zitten, jazeker dat kan! Zowel achter als voor. Achter het huis heb je een zitje die je eventueel zo mee kan nemen om voor bij de voordeur te gaan zitten, daar zit je dan in het avondzonnetje! In de tuin staat een leuke wegwijzer waarop informatie staat van B&B de Westvest! Echt, de sfeer is heerlijk! We kijken terug op een fijne, ontspannen vakantie in Sint Maartensdijk! Voor ons is dit echt een B&B om nog eens terug te keren! Aanrader dus!

Het eiland Tholen is een rustig eiland, precies waar Manlief en ik van houden! Wat overigens niet betekend dat er niks te doen is. Hieronder deel ik wat omgevingstips wat wij gedaan hebben en ik kan je vertellen, onze bucketlist is nog niet eens afgewerkt, vandaar, we moeten gewoon nog eens terug, hihi!

✄ Watersnoodrampmuseum in Oudekerk, een eiland verderop dat wel, maar zeker het bezichtigen waard. Wat was dit indrukwekkend! Mijn Opa heeft de watersnoodramp in `53 meegemaakt, maar vertelde er nooit over, mijn Opa was een stille man. Ik las verhalen over overlevende en las dat dit een uiting kon zijn van deze ramp, een man die voorheen heel extravert was, energiek en vol humor, werd een stille, teruggetrokken persoon. We bewonderden spullen die met het water meegevaren waren en aan land waren aangespoeld. Een kopje van een kop en schotel, vol met pokken, maar verder nog helemaal in tact. Bijzonder, we waren er van onder de indruk en vervolgde in stilte onze reis terug naar Sint Maartensdijk. Ieder met z`n eigen gedachten, wat hadden die mensen meegemaakt, wat een verdriet, angst..
✄ Watersnoodpad in Stavenisse, diezelfde avond wandelde we het watersnoodpad door Stavenisse. Stavenisse is hard getroffen door de watersnoodramp in `53. In het watersnoodhuis word er meer informatie hierover gegeven, voor ons was dit huis dicht, omdat wij in de avond de wandeling maakte. Zeker een aanrader om mee te nemen voor de wandeling. We bewonderde verschillende woningen waarop stond aangeven hoe hoog het water kwam. Sommigen huizen waren weggevaagd en daar stonden nu de huizen die ontvangen waren uit landen zoals Noorwegen, Zweden. Een prachtige, maar ook weer bijzondere wandelroute.


In Sint Maartensdijk kun je heerlijk toeren met de auto, genieten op de fiets of kuierend wandelen. Voor ieder wat wils. Wij wandelde en toerde graag. Zo reden we met de auto een rondje om het eiland Tholen. We kwamen onderweg veel graanvelden tegen. Uiteraard moest ik hier even wat foto`s nemen. Wat me opviel is dat het graan heel hard en dik is, ik dacht dat het heel zacht was! Waar je dus bij ons veel maisvelden ziet, hier veel graanvelden. We reden langs de dijk, stopte en maakte een strandwandeling, zochten schelpen, prachtige blauwe, maar ook grote witte waar de mossels in gezeten hebben. Het weer was perfect, tussen de 23 en 25 graden. In het begin van de week zelfs een beetje fris door het windje, vandaar dat ik op de foto`s m`n spijkerjasje draag.


✄ We maakte een heerlijke wandeling bij natuurgebied de Pluimpot. Ik ontdekte deze wandeling de eerste ochtend nadat ik eigenlijk op de bonnefooi op ontdekking ging en ik een heel leuk padje tegenkwam. Ik was alleen, dus durfde het pad niet helemaal te wandelen, niet wetend hoe lang het pad was. Enthousiast kwam ik terug in het huisje en eind van de week wandelde we het pad samen. Een super goed idee, want het was warm en in het midden van dit super mooie wandelpad ligt achter de dijk een strandje. Ik noemde het, het privé strandje, want het was rustig, heel rustig, zo fijn! Je kunt het pad halveren, door over de brug over te steken, dit deden wij niet, wij wandelde verder en zo kom je bij de dijk en het strandje. Op het strandje genoten we van de rust, het uitzicht en de zon. Daarna wandelde we rustig terug onder de bomen. Helemaal fijn met het warme weer, de bomen geven net wat meer verkoeling. Deze wandeling is bij elkaar 6 km en echt een aanrader om te wandelen. Zo genieten van dit prachtig stuk natuurgebied. 

✄ We zijn een dagje naar Zierikzee geweest op een eiland naast Tholen. Hier was het enorm druk, dus daar moet je van houden. Wij hadden een rondvaart geboekt om op zeehonden safari te gaan. We hadden een mooi plekje aan boord en wat hebben we genoten van deze prachtige beesten. Wat zijn ze mooi en leuk, een zeehondje zwaaide ons uit met z`n staart toen we de zandbak weer verlieten. Je blijft in de boot, maar kunt het heel goed zien en fijn veel foto`s maken. Echt super leuk, ik denk dat ik dit wel het hoogtepunt van onze vakantie vond! Niet alleen de zeehonden spotten, ook het varen geeft veel ontspanning, echt een safari over het water. Ondertussen word er aan boord verteld waar we langs varen. Het leuke is dat als je online boekt eventueel ook kunt opstappen bij Sint Annaland, dan hoef je het eiland Tholen helemaal niet af. Helaas was deze al volgeboekt, vandaar dat we naar Zierikzee zijn geweest! 

Nadat we de zeehonden safari achter ons hadden gelaten en vol enthousiasme ons weer in de drukte begaven, besloten we naar de brocantemarkt te gaan. Deze markt is elke woensdag in de maanden juli en augustus in Zierikzee. De intree kost 1,- en je kunt er prachtige items score. Echte brocante, echte mooie spullen, sowieso vind ik dat dat je in Zeeland mooie brocante spullen kunt score. De kringloopwinkels ook, heel verzorgd en netjes! Zo fijn! Je kunt hierdoor heel gericht zoeken! 


✄ Ik was benieuwd of er een pluktuin in de buurt zou zitten en begon een zoekactie op Google. Direct sprong er een pluktuin naar voren en nog op het eiland Tholen ook, zo fijn, hiervoor hoefde ik het eiland niet af. Op een heerlijke zonnige middag bracht ik een bezoekje aan pluktuin de Rand in  Poortvliet. Een klein, maar heel gezellige pluktuin. Ik nam een mandje en ging aan de slag. Heerlijk om zo tussen de bloemen door te wandelen, het was er rustig, dus ik kon fijn op m`n gemak rondwandelen. Ik koos voor witte en blauwe bloemen. Ik zag prachtige witte stokrozen en vroeg of ik wat zaaddoosjes mee mocht nemen. Dit mocht, ik hoop zo dat ze uit gaan komen, het leken wel bruidsstokrozen, zo mooi!

✄ Nadat ik naar huis reed bedacht ik me dat ik helemaal geen vaas bij me had, een dag later zouden we weer naar huis gaan en om de bloemen achter te laten vond ik sunde. Ik reed langs de kringloop in Sint Maartensdijk en scoorde een super toffe witte theepot, jaja, geïnspireerd door gastvrouw Pauline, die ook bloemen in een brocante theepot zetten, deed ik hetzelfde. De theepot wil ik nog pimpen, vandaar geen plaatje, hihi! De kringloop is wederom een aanrader, zoveel spullen voor echte kringloopbedragen, ik hou ervan!

We hebben een heerlijke vakantie gehad! Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om naar het eiland Tholen in Zeeland te gaan voor zowel vakantiehuis de Westvest als de verschillende (wandel)activiteiten rondom dit plekje! Wij zijn nog niet uitgekeken en gaan graag nog eens terug!

(Wil je meer B&B`s zien, ik heb er in m`n vakantie een label van gemaakt en gelijk nog twee vakantie-adresjes bij gevoegd, bekijk deze hier: `Heerlijke B&B`s`.)

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Krijg hier helemaal vakantiegevoel van, je hebt weer zulke leuke foto's gemaakt. Toevallig kom ik weleens in die omgeving. In Sint-Maartensdijk woont iemand die ik ken en zodoende rij je dan daar weleens rond in de omgeving.
    Jij nu ook weer aan het werk?
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, Coby en dankjewel voor je complimenten! Ik ben weer 1,5 week aan het werk, ook weer fijn! Fijne avond!

      Verwijderen
  2. Leuk om dit te lezen. Ik ben geboren en getogen op stavenisse, ' k ken heel je verhaal en je plaatsen waar je was. Leuk hoor om te zien dat je enthousiast bent van ons redelijk rustige eiland al is het hier in de zomer al niet echt rustig meer voor ons bij vroeger vergeleken. T pakhuis is een aanrader hè. Fijn om toch eens iets positiefs over ons dorpje te horen. Werk ze verder en wie weet tot een volgende keer.( stavenisse heeft ook veel te huur voor een goede vakantie)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen (alleen vraag ik me dan wel af, word er veel negatiefs over dit dorp genoemd?) Ja, we komen graag nog eens terug! Het huisje waar we verbleven beviel goed, dus voor herhaling vatbaar! Hihi..dat zou goed kunnen en wij waren er één week! Dank voor je reactie en een fijn weekend!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!