vrijdag 2 september 2022

DIY: Schelpenhouder van klei,..


Deze toffe DIY met schelpen zou ik nog uitwerken en publiceren, hier is ze dan! Ik maakte van de gevonden schelpen in Zeeland een schelpenhouder van klei. In de klei steek je de prikkertjes waarop ik schelpen bevestigd heb. Heel eenvoudig, maar met een o zo leuk resultaat! De schelpen hebben een prachtige blauwe kleur en de binnenzijde heeft iets weg van parelmoer, zo mooi! Vooral de schelpen die nog als een huisje in elkaar zitten vind ik prachtig. Echte mosselschelpen, ik heb overigens zelf nog nooit mosselen op, zou dit lekker zijn?

Benieuwd hoe je deze toffe DIY maakt?! Klik dan verder,..


Benodigdheden:
✄ Klei  ✄ Platte stokjes  ✄ Schelpen  ✄ Verf (Annie Sloan)  ✄ Kwast  ✄ Lijm  

Aan de slag:
✄ Neem een groot stuk klei en rol deze uit goed uit zodat het een slang word van ongeveer 3cm dik.
✄ Draai de slang rond, zodat er een cirkel ontstaat en plak de randen aan elkaar vast.
✄ Neem een stokje en prik hier en daar een opening aan de bovenkant van de ring van klei.
✄ Neem de verf en de kast en verf de ring van klei in gewenste kleur. Neem het stokje en prik nogmaals in de openingen, zodat hier geen verf in komt, laat goed drogen.
✄ Neem de schelpen en de platte stokjes en lijm de schelpen in gewenste stand aan de bovenzijde van het stokje (de één heb ik aan de binnenzijde vastgemaakt en de andere aan de buitenzijde).
✄ Laat heel goed drogen, leg eventueel een steuntje onder de schelp.
✄ Neem de prikkers en prik de schelpenstokjes in de openingen in de klei. 
Hieronder kun je de stap-voor-stap foto`s rustig bewonderen!


Wat ik zo bijzonder vond nadat ik de schelpen inspecteerde dat er op een heel klein slakkenschelpje een hartje zat, zo lief en leuk! Deze kreeg een ereplaatsje vooraan op de schelpenhouder van klei. Een liefdevolle herinnering aan een super fijne vakantie in Zeeland! Bijzonder hé wat de natuur te bieden heeft?! 

Op insta deelde ik de foto helemaal links en daar werd enthousiast op gereageerd, het zijn ook zulke mooie schelpen. Ik vond ook nog witte oesterschelpen, die wilde ik eigenlijk laten voor wat ze zijn en er een luchtplantje op leggen. Dus gebruiken als schaaltjes. En zie je het schaaltje helemaal rechts op de foto? Die vond ik bij een super gezellig en leuk Bunzlau Castle winkeltje in Zierikzee. Een schaaltje in de vorm van een schelp, zo leuk voor de zomermaanden en ook nog in m`n favoriete decor! Heel blij mee!


Ik ben benieuwd of jij deze leuke schelpenhouder van klei ook gaat maken?! Ik merk nu de dagen wat korter worden en we `s avonds de kaarsjes alweer aan hebben dit ook een toffe houder is voor herfstfrutsels. De prikkertjes kun je er namelijk zo uithalen en nieuwe prikkers vullen met herfstbladeren, eikeltjes, zelfgehaakte paddenstoelen! Super leuk, toch?! Ik zeg, lekker aan de slag en geniet ervan!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Leuk gemaakt. Mooie, tastbare herinnering aan de vakantie.
    Dat hartje ... mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt hé?! Ik zag het pas toen ik lekker bezig was met de DIY! Heel bijzonder! Dankjewel!

      Verwijderen
  2. Hai Verie wat een gezelligheid. Echt heel leuk. Toevallig liet een collega deze week foto's zien van schelpen die ze ad binnenkant beplakt of verft. Ik ga dit idee om ze zo op stokjes te zetten aan haar doorgeven.
    Fijne zondag, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!