dinsdag 1 februari 2022

HEERLIJKE B&B`s: Smúk in Friesland & Omgeving tips,..


B&B`s zijn bij mij favoriet, Friesland is ons favoriete provincie, dus zocht ik naar een gezellig B&B in Friesland. Die vond ik snel, dit super leuke huisje Smuk in Echtenerbrug scoorde hoog! En jawel, nadat ik de foto`s bewonderd had, was ik verliefd, wat een super leuk huisje. En..wat helemaal tof is, is dat er een hottub bij het huisje zit, helemaal lekker en leuk, daar wilde wij wel heen. We boekte een paar nachtjes en keken er naar uit. Maar ja.. toen kwam er een grote golf c op m`n werk en met een 0-meting werd ik ook eruit gepikt, positief! Bleh..precies een dag voordat we zouden gaan. Diezelfde dag belde ik op en hoe lief, we mochten de dagen in het nieuwe jaar opnieuw boeken. Rond mijn verjaardag deden we poging twee en die is gelukt, wat hebben we het fijn gehad. 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Huisje Smuk is van vele gemakken voorzien. Zo is het ruim opgezet en kunnen er 4 personen verblijven (of je moet de bank meerekenen, dan vijf, lijkt me overigens niet praktisch/fijn slapen). Er is een keuken waar je kunt koken, bakken en met de hand afwassen. Dat is nog wel een dingetje hé?! Want wat zijn we verwend met een vaatwasser, hihi! Het is super sfeerveel gestyled en ik voelde me er gelijk helemaal op m`n plek. Beneden is dus de keuken, woonkamer (en eetkamer + stapelbed in één) en de douche. Op de bovenverdieping (die heel mooi afgewerkt is en waar je zo de woonkamer inkijkt) staat een tweepersoonsbed. Buiten een zitje en de hottub. We mochten het water er zelf indoen, we kregen instructies tot hoe ver het water mocht staan en dan stoken maar! 


Dat deed manlief, mannen en vuurtjes stoken, volgens mij houden ze er allemaal van, hihi! Dapper ging hij aan de slag. Voor de eerste ronde kregen we hout in een leuk karretje, voor de volgende stook-beurt mochten we het hout zelf halen uit de schuur. Echt, dit is al een avontuur op zich, als je in de avond toch nog even wil stoken en het pikdonker is (we waren in de winter) en je bijna niks ziet, hihi! Ik hou ervan! De hottub werd heerlijk warm, soms wat te warm, maar dan ging ik er gewoon even uit en ik kan je vertellen, we gingen dus in de winter en dan zou je denken (tenminste dat deed ik wel) dat je het super koud zou krijgen als je uit de hottub komt en ziek worden. Echt, je hebt het helemaal niet koud. Het is juist heerlijk! En weet je wat een voordeel is van het donker, de sterrenhemel. Ik heb echt prachtige sterrenhemelen gezien. Echt geweldig, zo mooi, ik kon er uren naar kijken, elke avond, zo bijzonder!


Op het erf is er ook genoeg te beleven. Waar we het hout vandaan mochten halen voor de hottub stonden koeien, kalfjes, kippen, konijnen en geiten. Zo leuk! Ze stonden nu op stal, maar waarschijnlijk in de zomer lekker buiten. De kipjes lopen overigens los en elke morgen waren ze bij de achterdeur aan het scharrelen, zo leuk! Ook de konijntjes zagen we zo nu en dan langs wippen. De kippen waren `s nachts in de stal, ze zaten dan bij elkaar op het hout. Met het halen van het stookhout zo leuk om te zien. Wil je een huisje in Friesland met een heerlijke hottub erbij, boek dan Smuk! 

In de omgeving is er ook genoeg te doen. We zijn een dagje naar Sneek geweest en Hindeloopen. Heerlijk slenteren door de prachtige straatjes en langs het water. Het was nu rustig en stil, vanwege het winterseizoen, maar in de zomer is er genoeg te beleven qua activiteiten.


Uiteraard mochten wandelingen in de omgeving niet ontbreken. We wandelde het Laarzenpad Rottige Meente in Nijetrijne. Nou, ik had m`n laarzen aan, Manlief niet. We wandelde heerlijk totdat we bij een super modderig stuk kwamen. Manlief dapper erdoor, `kom maar, hier kan heeeeet`, riep hij, en hij had het laatste woord nog niet gezegd of `flop` weg was zijn been. Helemaal in de smurrie, of het niks was, hup z`n been eruit getrokken, in een slootje schoongespoeld en weer verder, hihi! Ik stond erbij en keek ernaar, echt, lettterlijk! Ik was zo geschrokken, gelukkig konden we ook op een andere manier de ronde wandelen, hihi! Dus..neem vooral laarzenpaden letterlijk, trek je laarzen aan en weet dat je overal zomaar weg kan zakken, hihi! Verder was het een geweldig mooi pad. Het was mistig die dag, dus er heerste iets mysterieus, heel bijzonder! Aanrader!


Op mijn verjaardag wandelde we het Vlonderpad de Wieden in Sint Jansklooster. Echt aan aanrader, het pad is super kort, maar onderweg kom je zoveel tegen dat je dat niet eens in de gaten hebt. Er waren op dat moment allemaal activiteiten gaande waar we bij gekeken hebben. Er zijn verschillende uitkijktorens (verhogingen) en de natuur is zo mooi! Ook hier weer en bewolkte dag, maar voor dit natuurgebied is dat helemaal niet erg! Wat ons opviel in Friesland dat er heel veel zwanen waren. Overal waar we langs reden of wandelde zagen we zwanen. In onze omgeving hebben we ook zwanen, begrijp me niet verkeerd, maar hier echt heel veel. Een mooi en statig gezicht! Aanrader! Overigens is dit vlonderpad niet in Friesland, maar in Flevoland. We wandelde dit pad op de terugreis. 

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om naar Friesland te gaan voor zowel vakantiehuisje Smuk als e verschillende (wandel)activiteiten rondom dit plekje! Wij zijn nog niet uitgekeken en gaan graag nog eens terug!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achter laat!