vrijdag 15 januari 2021

GEBOORTE/CROCHET: Neefje Daan & The storm whale,..

 


Het eerste blogbericht van 2021! En het blogbericht begint met babynieuws! Net voor de feestdagen mochten Manlief en ik opnieuw Oom & Tante worden van een lief, klein neefje. Neefje Daan is geboren en, heel eerlijk, ik had er niet meer aan gedacht. Dus..had niet iets origineels in huis om te geven. Op Insta heb je een handige bewaarknop waar ik gebruik van maak. Mooie inspirerende plaatjes sla ik op, om later (of vaker) nog eens rustig terug te kijken. Dit had ik ook gedaan met een leuke walvishanger. Ik vond dat zo`n leuk idee dat ik gelijk wist, dat gaat h`m worden voor Neefje Daan. Ik ben m`n bwolletjesbak in gedoken voor mooie kleurtjes. Zelf vind ik het heel leuk om iets matchend te maken, kleuren die veel gedragen of gebruikt worden in het gezin. De eerste foto van Neefje Daan die op de groepsapp kwam was dan ook iets met grijs en okergeel. Dat moest het worden en het is me toch schattig en leuk geworden.

Benieuwd?! Kijk dan verder,..

Ik gebruikte het garen van Durable, de Faded versie in de kleur zilver grey. Voor de onderzijde heb ik een lichtgrijze kleur gekozen en voor het hoedje okergeel. De walvis heb ik al eerder gehaakt, zie hiervoor de blogberichten: `Mini walvis` en `The storm whale`. Je kunt wel merken dat ik dit echt een top haakpatroon vind, want ik ben helemaal niet van hetzelfde haken, vind dat snel saai worden, maar ik schrijf er zelfs ook nog eens drie blogberichten over. Hihi, heb jij dat ook met een bepaald haakpatroon?! 

Deze keer heb ik het idee van Insta erbij gevoegd, het hoedje en dat het walvisje opgehangen kan worden. Het hoedje heb ik zelf bedacht en uitgewerkt, heel simpel, maar als je het leuk vinden, is dit het haakpatroon voor het hoedje:

Wat heb je nodig:
✄ Haaknaald 2.5mm 
 
Aan de slag:
Haak een magische ring met 6 vasten
Toer 1: Haak in elke vaste 2 vasten  (12)
Toer 2: Haak 1 vaste, 2 vasten in de volgende vaste   (18)
Toer 3-6: Haak 18 vasten
Toer 7: Haak alleen in de buitenste lussen, 2 vasten, 2 vasten in de volgende vaste   (24)
Hecht af.

Om de walvis op te kunnen hangen heb ik een leren koordje eerste door de opening van de magische ring gehaald en aan de binnenkant vastgeknoopt, daarna nogmaals geknoopt, maar dan aan de bovenkant. Die gaat niet meer los en dat is de bedoeling natuurlijk! Hieronder zie je mij haken op de bank net voor de feestdagen. Heerlijk om zo bezig te kunnen zijn.


Het (gratis)haakpatroon is van Manon (van de blog Petit Petite). Nogmaals, een super leuk haakpatroon en helemaal niet moeilijk. Bij het haakpatroon staan foto`s, zodat je goed kunt zien wat er verwacht wordt. Eerlijk gezegd vind ik alleen het in elkaar zetten van de twee lossen delen (boven en onderzijde) van de walvis moeilijk, maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt, dan gaat ook dat weer heerlijk! Ik gebruikte deze keer geen veiligheidsoogjes. Ik heb de oogjes op de walvis geborduurd, vind het toch te eng met kleine kinderen. 

Het cadeautje pakte ik gezellig in door de naam van Neefje Daan in letterblokjes aan het strikje te hangen. De walvis ligt op het prentenboek (die ik inpakte) met het Bijbelverhaal `Het verhaal van Jona`, echt een aanrader. Zo`n mooi boek en het verhaal is super goed uitgelegd voor kinderen. Klik op de link om het boek te bekijken. 


Dit was het eerste blogbericht van 2021. Ik hoop dat je fijne en goede dagen gehad hebt. Ik ben blij dat het nieuwe jaar begonnen is en alles weer achter de rug is. Ik ben benieuwd wat 2021 brengt, in elk geval komt het label `groeibloei` weer terug. Dit jaar hoop ik weer blogberichten te schijven over de moestuin en pluktuin. Want ook dat maakt mij super blij, enthousiast, maar vooral ontspannen! 

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

12 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuk kado. Ach het boek van Jona brengt herinneringen. Zowel mijn oudste als mijn jongste zaten dat keihard in de auto mee te zingen, toen had ik nog een cd speler in de auto.
    groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 2021

      Heerlijk, Coby! Prachtige herrinnering! Fijn weekend!

      Liefs, Verie

      Verwijderen
  2. Wat een ontzettend leuk cadeau. Daar zijn de ouders vast heel erg blij mee, en kleine Daan natuurlijk ook.
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en inderdaad het was leuk om te maken en te geven! Een heerlijk project! Fijne nieuwe week!

      Liefs, Verie

      Verwijderen
  3. mooi gemaakt en een orgineel kado.
    Een kado waar je iets hebt wat je kunt meegeven wat waarde heeft zo he?
    en iets van jezelf erbij gemaakt word altijd gewaardeerd.
    Zie dat jij ook je blog bericht veranderd hebt....had jou al via ista gevraagd of dat jij er niet tegen aan liep over het blog probleem...
    groetjes esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, een heerlijk project! Zeker, dat vind ik de moeite waard en het verhaal van Jona is zo kinderlijk en mooi! Toepasselijk bij het haakproject!

      Ik m`n blog veranderd? Wat bedoel je? Ik heb afgelopen maanden niet m`n blog veranderd. Ik bericht je via Insta even. Ben namelijk heel benieuwd wat je `anders` vind en naar je `blogprobleem`. Wie weet dat ik je kan helpen!

      Fijne nieuwe week!
      Liefs, Verie

      Verwijderen
  4. Wat een geweldig mooi cadeau. En zo prachtig ingepakt!
    Met het boek erbij een heel leuk pakketje.
    Fijn weekend verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het is zeker een leuk pakketje geworden. Zo'n leuk project om aan te haken! Fijne avond nog!

      Liefs, Verie

      Verwijderen
  5. Echt heel leuk de walvis mΓ©t hoedje. Wat kan een klein detail veel doen he. Ik heb dat ook, dat ik steeds hetzelfde haken saai ga vinden. Maar als je iets verandert qua details, wordt het toch weer leuk. Zo heb ik bepaalde basispatronen die ik steeds weer gebruik, maar toch elke keer weer anders.
    Ik ga de link naar het boek bekijken. Het is vast leuk voor onze kleindochter.
    Je hebt het ook erg leuk ingepakt, met de naam eraan!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en het boek is echt een aanrader! Klopt, nu met het hoedje en koordje is het weer zo anders! Super leuk om te doen! Fijne dag!

      Liefs, Verie

      Verwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je neefje! Wat een klein bofkontje is hij, met een tante die zo'n mooie cadeautjes voor hem maakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!