vrijdag 24 mei 2024

Natuur- Avontuur: Klompenpad `t Percksepad in Elst (gld),..


Het is alweer even geleden dat we dit heerlijke klompenpad, 't Percksepad in Elst wandelden. Het
zonnetje scheen, de lucht was blauw en om ons heen hoorden we een prachtig concert aan vogelgeluiden. De wind ruisde door het riet en waarvoor we kwamen waren er in grote getalen aanwezig, lepelaars! Zo gaaf, prachtige, statige, witte lepelaars. Ze waren druk bezig met voedsel zoeken, zo`n mooi gezicht. Over een knisperend schelpenpad vervolgde we de wandelroute, waar we onderweg nog gepicknickt hebben op een wandelbankje met uitzicht op de lepelaars, zwanen en ganzen met kleintjes. Je merkt vast wel, 'k ben enthousiast over dit klompenpad. lk wandelde dit klompenpad voor de 2e keer en opnieuw werd ik geraakt door de schoonheid van dit stukje natuur! 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

We parkeerden de auto op parkeerterrein De Park in Elst. Denk eraan dat dit Elst is in Gelderland, niet in de provincie Utrecht. We wandelden langs een voedselbos, de vorige keer dat ik hier liep heb ik hier uitgebreid een kijkje genomen, nu waren we op missie, we wilden lepelaars zien. Het was nog vroeg, dus we hoopten dat het rustig zou zijn. We wandelden verder door het weiland, over de Notenlaan en begonnen aan de klim van de Hoge noot (de brug) met prachtig uitzicht. We staken de weg over en kwamen bij Park Lingezegen, een stukje natuurgebied waar de lepelaar, de blauwborst en het baardmannetje zich al helemaal thuis voelen. Als je geluk hebt kun je ook een ree, bever of de roerdomp tegenkomen. Wij waren al helemaal happy met de lepelaars en die waren er,..


We wandelden over bruggetjes, knisperende schelpenpaden en een vlonderpad, Helemaal genietend van al het moois wat er op ons pad kwam. Over het vlonderpad heb ik vorige keer al wat meer gedeeld, dus die heb ik deze keer een beetje overgeslagen. Al blijft het ontzettend leuk om over een vlonder over het water te wandelen. Ik kan ook echt uren kijken naar van alles in en op het water. Zo genieten. De lucht was strakblauw en langs het pad bloeide en groeide het fluitenkruid. In het water foerageerde de lepelaars (zie de reel op m`n Insta voor bewegende beelden)


Op een bankje hebben we even gepicknickt met uitzicht op het water waar de lepelaars, ganzen en zwanen zich prima vermaakte. Dit paadje ook zo op de foto hierboven in het midden, dit zijn voor mij echt gelukspaadjes, een schelpenpad met aan weerszijde fluitenkruid en water. Genieten hoor! Ik nam m`n picknickservies weer mee van Bunzlau Castle. Eigenlijk heb ik dit altijd in m`n wandeltas zitten, maar komt het er niet altijd van om ergens een geschikt plekje te vinden. Het servies is van melanine gemaakt waardoor het helemaal niet zwaar is. Ideaal om niet een al te zware tas mee te hoeven sjouwen. 


Bovenstaande lepelaars waren best dichtbij, waar we dan ook echt een poos gestaan hebben. En maar foto`s maken en maar filmen, hihi! Ik krijg hier dan geen genoeg van. We vervolgden het klompenpad door een zelfbedacht wandelroute terug naar de Hoge noot (de brug) te wandelen. Daar wandelden we rechtdoor door de Notenlaan waar in het gras schapen en geiten lagen te genieten van het zonnetje. Aan het einde sla je linksaf en met een slinger kom je dan weer op het parkeerterrein uit waar de auto staat. Zo had ik dit de vorige keer ook gedaan, soms vind ik een klompenpad te lang of wanneer deze door een dorp/stad/wijk loopt bekijk ik ook altijd een alternatief. 

Ik heb genoten van deze wandeling. Benieuwd of jij ook Klompenpad `t Percksepad gaat wandelen of al eens gedaan hebt?! Laat je het weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achter laat!