woensdag 8 mei 2024

Natuur- Avontuur: Klompenpad Hartensepad in Renkum,..


Op een zonnige ochtend stapte ik in de auto op weg naar Renkum, een heerlijk plaatsje waar ik al eerder langs gewandeld hebt met klompenpaden. Niet alleen om het plaatsje Renkum, ook stond dit klompenpad, Hartensepad hoog op m`n lijstje vanwege het vlonderpad. Ik ben er dol op, het idee dat je over moeras kunt wandelen, zonder natte voeten te krijgen en je zo op plekken komt waar anders nooit iemand komt, spreekt mij wel aan. De ochtendnevel hing nog in de lucht en de dauw lag als glinsterende pareltjes op de vlonderplanken te shinen in de warme zonnestralen. Genietend van het groen om me heen, nam ik plaats op een heuveltje met uitzicht op een stel ganzen voor `n picknick. 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

De auto parkeer je bij informatiecentrum Renkums Beekdal. Ik was er al vroeg, dus er was nog geen kip wakker, wel een hond. Die zomaar ineens keihard aan kwam rennen, even blafte toen hij mij zag en zo weer doorrende. Geen mens in de buurt, dan slaat m`n hart wel even over hoor. Ik dacht echt, waar komt dat beest nou weer vandaan. Gelukkig niet meer tegengekomen, dus lekker genoten van de wandeling verder. En dat genieten begon al snel, wanneer je vroeg vertrekt zijn de zonneharpen zo mooi te zien in het bos. Heel veel heb ik er op deze wandeling gezien, zo mooi. Helemaal met het frisse groen wat aan de bomen steeds meer zichtbaar wordt.


Net voordat ik het vlonderpad op draaide kreeg ik een concert van vogeltjes, heerlijk luisterend naar dit moois op de vroege morgen. Het ontroerde me, ken je het lied `hoor jij de vogels nog fluiten?` Hier moest ik aan denken, want wat is het moeilijk soms om de vogels nog te horen fluiten wanneer het donker is (geworden) in je leven. Oh, wat verlang ik er dan naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Dan genieten we elke dag van Zijn schepping, voor nu mag ik hier genieten van al het moois wat op m`n pad komt, dankbaar voor. Zomaar even een uitstapje..

Ik wandelde het vlonderpad op, merkte op dat het een kort vlonderpad is, `k had er heel wat van verwacht, maar het einde kon ik zien. Hihi..`k had al zoveel foto`s op Insta voorbij zien komen dat ik dacht dat het een heel lang vlonderpad zou zijn, maar nee. Met de zonnestralen op m`n snoet, wandelde ik verder en genoot ik van wat ik zag. De lucht was strakblauw, in de verte hoorde ik ganzen snateren. Op de vlonderplanken lagen allemaal glinsterende glitters en met de zonnestralen erop leken ze wel te dansen. Een klein strominkje onder het vlonderpad door had m`n aandacht. Wie weet kwam er nog iets zwemmends voorbij, maar nee. Zo mooi om te zien hoe de planten meedeinde met de stroming (zie reel/filmpje op Insta over dit klompenpad).


Ik wandelde verder en kwam bij de koninklijke zwemvijver, zo mooi. Helemaal omringt door bomen en daaronder de zwemvijver, ik voelde me even een prinses en schreide zachtjes verder. Tot ik niet meer verder kon, ja met stapstenen, planken en boomstammen. Uhm..`k was alleen en het water was best diep. Ik sloeg de dans over en wandelde een klein beetje om, om alsnog aan de overkant te komen. Niet veel later wandelde ik in een statig smal laantje en opeens moest ik klimmen, een heuveltje op. Boven aangekomen had ik prachtig uitzicht over het Renkums beekdal en over een paar snaterende ganzen die het niet met elkaar eens werden. Toch sloeg ik m`n picknickkleedje uit, schonk een beker thee in en genoot van het uitzicht, de rust en de natuur. Dit is waarom ik graag alleen wandel, gewoon even niks, lekker genieten, niet te hoeven praten, gewoon er zijn. En dat ik daarvan genoot, laat de foto hieronder wel zien op rechts, helemaal in m`n sas. 


Ik wandelde verder en verder totdat ik weer in de buurt kwam van de parkeerplaats. `k Nam een alternatieve route dacht ik, maar dit bleek gewoon het klompenpad te zijn. Zo leuk, langs een stromend beekje en ook hier was het weer zo rustgevend. Nog een poos staan kijken naar het beekje totdat ik het zat was en weer fijn in de auto stapte op weg naar huis. Wat een prachtige wandelroute, wel hier en daar wat geskipt, daardoor heb ik er 8km overgedaan. Je kunt er ook voor kiezen om alleen over het vlonderpad rond Renkums beekdal te wandelen, je doet daar zo`n 3,5km over. 


Ik heb genoten van deze wandeling. Benieuwd of jij ook Klompenpad Hartensepad gaat wandelen of al eens gedaan hebt?! Laat je het weten in een reactie?!


Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achter laat!