vrijdag 19 april 2024

Natuur- Avontuur: Wandelen bij Klompenpad, Oudenhorsterpad in Woudenberg,..


Op een heerlijke zonnige ochtend stapte ik over bij hotel Schimmel om Klompenpad, Oudenhorsterpad in Woudenberg te wandelen. Ik liep niet het hele stuk, maar een gedeelte ervan. Ik kwam gelijk al in een groene omgeving, want wauw, wat komen er al veel groene bladeren aan de bomen. Waar het hier en daar nog een groene waas over de bomen valt, zijn sommigen bomen al helemaal fris groen. Daarboven de blauwe lucht met hier en daar een wit wolkje maakt voor mij fotograferen in de natuur echt een genietmoment! De bloesem, met prachtige, kleine tere bloemetjes die zo`n heerlijke geur afgeeft. De bijtjes die daarop reageren en van hot naar her vliegen. Genieten. Ook staat dit pad bekend om de Grebbeline, helaas zijn door instortingsgevaar de loopgraven niet meer toegankelijk voor publiek, maar van bovenaf kun je het ook nog goed bewonderen, net als de bunkers die even verderop staan. Het wandelen langs het water met dit weer is fantastische, je ziet zoveel vogels, vlinders en libellen. 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Bij Restaurant Schimmel in Woudenberg aangekomen, steek je de drukke weg over en start het Klompenpad, Oudenhorsterpad gelijk. Je kunt het zien door de leuke klompen die net voordat je start naast het pad tentoongesteld liggen. Een jonge merel vloog voorbij en keek mij een poosje na. Op de wandelroute stonden allemaal vergeetmenietjes langs de kant. Prachtig blauw staken ze af tegen de, toch nog modderige bruine grond. Hier en daar nam ik een sprongetje om niet al te vieze schoenen te krijgen en wandelde verder. Al gauw kwam ik op een breder wandelpad en wauw, wat was het groen. Niks geen groene waas meer, echte frisgroene bladeren kwamen me tegemoet. Net als de heerlijke geur van de bloesembloemetjes en die staan er veel. De Vogelkers is op dit wandelpad goed vertegenwoordigd. In de bomen vliegen vogels af en aan en als je goed kijkt zie je een verdwaalde haas die het hazenpad neemt.


Zoals ik in de intro al benoemde wandelde ik niet het hele pad, maar een gedeelte, zo`n 3,5 km bij elkaar. Langs Hoeve de Beek wandelde ik het dijkje weer op en genoot van de stilte, het water en de natuur. Zo mooi is het daar. Er staan ook genoeg wandelbankjes om even uit te rusten voor een picknick. Het fluitenkruid stond zelfs al in bloei, dat vind ik zo`n mooie voor een plukgelukje. Nog even laten staan, want het is nog vroeg, laat ze eerst maar shinen en zaden wegdragen. De lucht was stralend blauw met hier en daar een schapenwolkje. De meerkoetjes in het water maakte een snerpend geluid naar elkaar voor het naderende gevaar. Ik wandelde rustig verder..


Heel indrukwekkend en interessant van dit Klompenpad vind ik de Grebbeline, de dijk waar je door loopgraven kunt wandelen en de schietgaten waar de soldaten hebben geschoten kunt bewonderen. Helaas door instortingsgevaar is dit niet meer toegankelijk voor publiek. Van bovenaf kun je het ook nog goed zien, dus maakte ik wat foto`s van bovenaf om toch een beetje een indruk te krijgen. De bunkers op de wandelroute zijn wel te bewonderen, niet van binnen, wel van buiten.


Wandel je het hele Klompenpad, wat overigens echt een aanrader is dan kom je lang m`n werk en wandel je van de enen dijk naar de andere. Met dit weer is het een prachtige wandelroute en wanneer je uitgewandeld bent, drink je bij Restaurant Schimmel een koffie-tje of bestel je een heerlijke lunch. 

Benieuwd of jij ook Klompenpad Oudenhorsterpad gaat wandelen of al eens gedaan hebt?! Laat je het weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's met het frisse groen en de mooie blauwe luchten.
    Interessant met de bunkers en de loopgraven om te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en daar geniet ik zo van, blauwe luchten en het frisse groen. Het is echt een explosie van groene kleuren op `t moment. Zo mooi. Inderdaad, daarom wel een beetje jammer dat je niet in de loofgraven kunt, maar veiligheid voor alles. Hopelijk worden ze snel gerenoveerd en kunnen we ze weer bewonderen, zou jammer zijn als dit stukje geschiedenis verdwijnt. Fijne dag!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!