vrijdag 22 maart 2024

Natuur- Avontuur: Wandelen over Klompenpad Jufferpad in Renswoude,..


Het zou een prachtige dag worden met veel zon. Vroeg in de morgen stond ik op en rond 7 uur had ik de wandelschoenen aan en wandelde ik Klompenpad, Jufferpad in Renswoude. Wat een prachtig pad is dit en dat zo dichtbij huis. Ik genoot van de eerste frisgroene blaadjes aan de bomen en de bloesem. De natuur had zin in de lente, dat kon ik bewonderen. Even verderop liepen prachtige schapen die mij gedag blaatten, weer iets verderop wandelde ik langs een geweldig mooie beekjes, met hier en daar een strominkje. Zo genieten dit klompenpad. Ik verwonder me steeds weer dat er zoveel mooie paadjes in Nederland te ontdekken zijn. Dit was er weer zo één. Bij een bruggetje met weer zo`n mooie stroming heb ik even gepicknickt en ja dat deed ik alleen. Ik vind het heerlijk om alleen te wandelen en dan picknick ik ook, met mezelf. Heerlijk om me heen kijkend, genieten van de natuur, Gods schepping.

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..
 
Vroeg in de morgen reed ik met de auto naar Restaurant de Dennen in Renswoude (dat is voor mij meer in de buurt als het startpunt. Ik vind het dan jammer om daarheen te rijden, als ik er ook langs kan wandelen, vandaar deze opstapplaats). Gelijk bij het eerste wandelpaadje liep ik langs een ree. Ik had het eerst niet in de gaten (heel goed verstopt), maar ze zat rustig te grazen. Ik wandelde verder en hoopte haar tegen te komen iets verderop, helaas was ik te luidruchtig, want ze was in geen velden of wegen meer te bekennen. Jammer! Ik wandelde over een stuk grasland waar een pad in gemaaid was, met de opkomende zon en de mist een magische moment. Ik wandel dan echt met tranen in m`n ogen, zo mooi wat de hemelse Schepper allemaal kan maken. Zo bijzonder. Ik wandelde verder langs super mooie en leuke schapen. Ze waren behoorlijk traag, niet vooruit te branden, mja, het was ook nog vroeg hé?! 


Op deze wandelroute wandel je veel langs water en niet zomaar water, prachtige beekjes met strominkjes. Het lijkt soms net of er een boomstronk over de lengte van de beek ligt waar het water dan overheen kabbelt. Zo rustgevend en mooi om te bewonderen. 

Even verderop wandelde ik langs Kasteel Renswoude. Er was ook een bruidspaar, wat zullen ze prachtige foto`s hebben en wat een mooie dag hadden ze. Bij kasteel Renswoude wonen kraaien en niet één, vijf of tien, nee honderden. Wat een lawaai, mega veel nesten in de bomen, dus ze zijn over een poosje met duizenden. Ik ben blij dat ik daar niet in de buurt woon, het geluid, echt mega. 


Ik wandelde snel verder en kwam op een rustiger plekje terecht met weer zo`n mooi stromend beekje en een bruggetje. Ik zag aan de andere kant van het water een vlonder, waar ik eigenlijk op wilde zitten, maar deze was echt te nat, voor de brug stond een bankje waar ik op gezeten heb voor een kopje thee. M`n picknickservies van Bunzlau Castle gaat altijd mee, heerlijk warme thee mee. Iets verderop zag ik een prachtige struik/boom met wilgenkatjes, met het zonnetje erop zag het er zo mooi uit. Echt lente, alles barst open en komt tot leven. In een weiland even verderop waren wat scholeksters aan het dansen voor elkaar, een paringsdans?! Het zag er in elk geval spectaculair uit. 


Nog wel even goed om te weten dat Klompenpad, Jufferpad een alternatieve route geeft van 15 maart tot 15 juli i.v.m. het broedseizoen. Ik zou dus even wachten tot 15 juli en daarna het wandelpad wandelen, het is namelijk echt de moeite waard (de alternatieve wandelroute ken ik niet). 

Benieuwd of jij ook Klompenpad Jufferpad gaat wandelen of al eens gedaan hebt?! Laat je het weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk om een kopje thee middenin de natuur te drinken. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!