woensdag 13 maart 2024

Natuur- Avontuur: Wandelen over Klompenpad, Speuldepad in Speuld,..


Een week geleden stapte ik in de auto onder een zachtroze hemel en met een opkomende knalrode zon. Ik was op weg naar Speuld om daar Klompenpad, Speuldepad te wandelen. Onder luid gerikketik van de spechten en zingende vogels vervolgde we onze route over de Ermelose heide. Daar in het zand zagen we wolvensporen, zo bijzonder om te bewonderen. We wandelden verder richting kasteel Staverden, wauw, wat is het daar mooi! Er lopen ook witte pauwen, omdat het te koud was zaten ze lekker warm bij de kachel, volgende keer hoop ik ze van dichtbij te kunnen bewonderen. Door het bos met de dansende bomen, alleen de naam maakt je al vrolijk, toch?! Op een stenen muurtje met daaronder een stromend beekje hebben we gepicknickt in de zon. Een heerlijke wandeling! 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Ik startte de wandeling bij vakantiepark De Tonnenberg, waar vriendinlief al op mij stond te wachten. Vanaf het vakantiepark wandelde we over de Ermelose heide. Het was nog stil en zelfs een beetje koud. Het had die nacht gevroren, gelukkig hadden we ons goed aangekleed, waardoor we lekker warm bleven en van wandelen krijg je het vanzelf warm, dus dat kwam goed. Opeens hield vriendinlief halt en wees een spoor aan, het wolvenspoor, vertelde ze. Wauw, een afdruk van een wolf in het zand, zo bijzonder om te mogen bewonderen. Helaas is niet iedereen gelukkig met dit beest, wat ik ook wel weer begrijp, maar goed, ik vind het bijzonder om een afdruk te bewonderen. Wie weet dat hij of zij ons vanuit de bosjes gadesloeg, wie weet. Ik heb geen wolf gezien.


We wandelden verder naar kasteel Staverden, wat een geweldige tuin is dit. Je kunt er een korte route wandelen of startten met dit klompenpad. Omdat ik vriendinlief eerst opgehaald heb en het klompenpad langs haar huis loopt wandelde wij vanaf een ander adres het klompenpad op. Bij het kasteel zijn witte pauwen te bewonderen, helaas voor ons zaten ze achter slot en grendel. Het was te koud voor ze om naar buiten te gaan om te paraderen. Ik wil ze super graag nog eens zien en het liefst een veer scoren, zou dat mogen en kunnen? Ik ga binnenkort nog eens terug om ze te bewonderen. Naast de witte pauwen en het kasteel (waar je in de brasserie heerlijk kunt eten en drinken) is er ook veel water te vinden. Een prachtig rad wat met veel kabaal water laat stromen door mooie, aangelegde beekjes. Lieve bruggetjes maken van deze tuin een droomtuin. Zo genieten!


Even later streken we neer op een stenen muurtje waaronder het water stroomde voor een picknick. Wat me sowieso opviel is dat er veel stromende beekjes waren in het bos. Ik zie best wel vaak van deze kleine watertjes, maar meestal met stilstaand water. Ik vond het heel bijzonder. Uiteraard had ik m`n favoriete picknick-servies meegenomen en dronken we een warm kopje thee. Op een andere stenen muur stond een prachtige muurschildering, zo gaaf gemaakt. Achter de muur vervolgden we het klompenpad, heerlijk zulke verstopte wandelpaadjes. Dat is zo leuk aan klompenpaden, je komt op plekjes waar je anders niet zou komen. Het mooie weer komt er weer aan, dus neem de benen voor een wandeling in de natuur en geniet!


Ik heb onwijs genoten, nog nooit zoveel gewandeld aan één stuk door, we wandelde namelijk 20km, dit kwam ook doordat we een lunchafspraak gemaakt hadden bij Boshuis Drie en we echt genoten hebben van kasteel Staverden, elk paadje hebben we wel gehad, denk ik zo. Een aanrader trouwens om bij Boshuis Drie te gaan eten, zo kneuterig en zo gezellig. Wel een aanrader om eerst te reserveren, want vol=vol! 

Benieuwd of jij ook klompenpad Speuldepad gaat wandelen of al eens gedaan hebt?! Laat je het weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Ja mooi daar. Ik ben geboren en getogen in Garderen en wandel wel vaker rondom kasteel Staverden. De Leuvenumse beek is ook een prachtige omgeving om te wandelen. En vanaf Boshuis Drie naar het Solse gat ook heel mooi. Ik hou van beukenbomen en die zijn er volop. Ach, er is zoveel mooie natuur in Nederland. Nog veel wandel plezier.
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, daar verwonder ik mij ook over! We hoeven heel niet naar het buitenland voor prachtige wandelroutes! Dank voor je tips!

      Verwijderen
  2. Wat een mooie wandeling maakte je weer.
    Leuk al die stromende beekjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!