vrijdag 2 februari 2024

CROCHET: Colsjaal Aletsch Gletscher met strik,..


Geïnspireerd door de Aletsch Gletscher in Zwitserland maakte ik deze heerlijk colsjaal. Het haakproject nam ik mee voor onderweg, de bol wol was binnen no-time geslonken waardoor ik geen haakproject meer had op vakantie. In de Zwitserse dorpjes zocht ik naar een bolletje garen voor de leuk en zodat ik weer wat om handen had. We kwamen we heel wat zelfgemaakte creaties tegen, maar geen los bolletje wol. Bij thuiskomst ging ik gelijk weer verder met de colsjaal. Ik wilde een kantje haken voor langs de rand, die de Gletscher tussen de bergen moet voorstellen. Omdat het voor mij echt een cadeautje was afgelopen wintervakantie wilde ik er ook een strik in verwerken en dat is gelukt! Helemaal blij met het eindresultaat en de colsjaal zit heerlijk warm.  

Benieuwd naar het haakpatroon?! Klik dan verder,..

Haakpatroon Colsjaal Aletch Gletscher

Benodigdheden: 
✄ 2 bollen garen (Zeeman)  ✄ Haaknaald 6mm  ✄ 1 bol Durable Glam  ✄ Schaar  ✄ Stompe naald

Colsjaal:
Toer 1: Haak 25 lossen + 1 keerlosse
Toer 2: Haak 2 lossen (= 1 stokje) + *2 stokjes in eerste steek, sla 2 steken over, 3 stokjes in volgende steek*, herhaal *-* tot einde lossenketting (eindig met 3 stokjes)
Toer 3: Haak 2 lossen (= 1 stokje), *haak in de eerstvolgende opening 3 stokjes*, herhaal *-* tot einde toer (eindig met 1 stokje op het laatste stokje van de vorige toer)
Toer 4 - 52: Herhaal toer 2 en 3, hecht af

Kanten randje:
Toer 1: Haak 25 lossen + 1 keerlosse
Toer 2: Haak 25 vasten + 1 keerlosse
Toer 3: Haak half stokje in 1e steek, sla 2 steken over, *haak 1 stokje - 2 lossen - 1 stokje - 2 lossen - 1 stokje - 2 lossen - 1 stokje in dezelfde steek, sla 2 steken over,  halfstokje*, sla 2 steken over, herhaal *-* 3x, (wanneer je eindigt, heb je na het laatste boogje, 2 steken overgeslagen en als laatste een halfstokje gehaakt), hecht af

Strik (2x):
Toer 1: Haak 50 lossen + 1 keerlosse
Toer 2: Haak 50 vasten + 1 keerlosse
Toer 3: Herhaal toer 2, hecht af

Aan de slag:
✄ Neem de colsjaal en leg deze met de goede kanten op elkaar. Daartussen leg je het gehaakte kantje. In het midden leg je de 2 losse koordjes (let op, één leg je achter het gehaakte kantje en één ervoor, het kantje zit dus tussen de twee koordjes).
✄ Haak met het haakgaren van de colsjaal de rand aan elkaar. Let hierbij goed op dat je alles meeneemt. Dit kun je controleren door steeds even te draaien om te kijken of er geen opening verschijnt.
✄ Zodra je aan het einde gekomen bent, hecht je af, werk je de overige draadjes weg en draai je de colsjaal om. Maak een mooie strik in de koordjes en draag de colsjaal Aletsch Gletscher met heel veel plezier!

Vestywo patronen zijn met grote zorg gemaakt en ontworpen. Mocht er toch iets niet kloppen, meld dit alsjeblieft direct. 
Vestywo patronen zijn uitsluitend voor privégebruik. De patronen/ontwerpen van Vestywo mogen niet worden verkocht aan derden of gebruikt worden voor commerciële doeleinden.


In de bergen van Zwitserland haakte ik dus aan deze mooie colsjaal. Ik nam het bolletje wol mee de bergen in wat voor prachtige plaatjes zorgde. Alleen zo vervelend wanneer je bolletje wol dan naar beneden valt in de sneeuw, zo nat! Mja, voor de foto weer ontzettend leuk. Hihi..neem jij je haakwerk mee op vakantie?


Met m`n nieuwe aanwinst, een boerenmok van Bunzlau Castle haakte ik in rap tempo de colsjaal af. De laatste tijd ben ik van de verse thee, al een tijdje drink ik nu `liefdesthee`, hopelijk helpt het, hihi! 

Benieuwd wat je van de colsjaal Aletsch Gletscher vind, laat je het me weten in een reactie?! En vind je het leuk om meer van de ontworpen haakcreaties te bewonderen of zoek je nog een leuk haakpatroon?! Kom dan langs bij het blog, Studio Vestywo en bewonder.

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achter laat!