vrijdag 12 januari 2024

Natuur- Avontuur: Sneeuwschoenwandelen, Riederalp - Bettmeralp in Zwitserland,..


Het is alweer een paar weekjes geleden dat we in Zwitserland onze wintervakantie doorbrachten. We hebben zo enorm genoten! We hadden prachtig, zonnig weer, heel veel sneeuw en de lucht was zo heerlijk! Dit jaar voor het eerst m`n ski`s niet meegenomen en heerlijk voor het wandelen gegaan en dat is gelukt. Prachtige wandelingen heb ik mogen maken. Ook ben ik gaan sneeuwschoenwandelen. Voor mij was dit een nieuw begrip, had er nog nooit eerder over gehoord, maar dat wilde ik wel eens proberen. In dit blogbericht vertel ik je er alles over! Uiteraard met prachtige foto`s van de bergen in Zwitserland!

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Op een stralende zonnige dag maakte ik de wandeling van de Riederalp naar de Bettmeralp en weer terug zonder hiervoor een liftje te gebruiken. Dus, zelf omhoog klimmen en weer naar beneden dalen. Het fijne is dat in de bergen goed is aangegeven wat een wandelpad, piste of sleebaan is. Volg je de roze palen dan zit je goed, dat is de kleur voor de wandelaars. Deze wandeling was voor mij een uitdaging, ik ging voor het eerst sneeuwschoenwandelen. Wandelen op schoenen, die je onder je schoenen bevestigd met ijzers. De ijzers zorgen ervoor dat je goed grip hebt in de sneeuw of op het ijs. De schoen is vast te maken met gespen/klikkers. De hak van de schoen zit soort van los, waardoor je niet echt het idee hebt dat je ze aan hebt, je merkt wel gelijk verschil doordat je zo stevig staat. Met gemak wandelen ik de helling op en daalde ik een stik gedeelte naar beneden. De eerste keer vond ik het wel spannend, nadat ik merkte dat ik werkelijk geen kant op kon, kreeg ik de smaak te pakken en wandelde ik heerlijk, genietend van de omgeving de Bettmeralp op en af. 


Boven aangekomen bij de Bettmeralp stond een bankje waar we even gezeten hebben en genoten van het uitzicht. Met de strakblauwe lucht en het zonnetje echt genieten. Je ziet er oranje liftjes met skiërs die daar gingen afdalen, nou mij niet gezien en ik heb geen moment getwijfeld of ik zou gaan skiën ja of nee. Helemaal nu met het sneeuwschoenwandelen. Ik kreeg er geen genoeg van. Op de foto links zie je hoe stik een berg kan zijn waar je tegenop moet klimmen en warm dat je het kreeg. Het ziet er misschien niet heel winters uit, aangezien wanten, sjaals en mutsen eigenlijk overbodig waren. Bloedheet had ik het, de zon was ook echt enorm van, heerlijk! Dat was in de wandeling een paar dagen later wel anders (hier komt nog een bericht over).


We wandelde verder met prachtige uitzichten en je raad, ik heb foto`s gemaakt, geweldig! Net voor de wintervakantie bestelde ik een nieuwe foon en wijs dat ik ermee ben, want ze maakt foto`s, geweldig mooi. Ik heb m`n camera niet eens meer nodig. Toch nam ik deze wel mee hoor en ook daar heb ik prachtige foto`s mee gemaakt. De wandelstok kreeg ik mee van m`n schoonvader, `k hou er niet zo van om iets in handen te hebben, maar met klimmen en dalen is dat wel fijn. Dus nam ik één stok mee, ideaal en helemaal leuk met het hangertje met de vlag van Zwitserland erop, heel fotogeniek. Het valt me op dat het hier nog niet gesneeuwd had op de bomen, in het volgende bericht is dat wel anders, magische mooi!


In het dorpje Bettmeralp kwamen we dit prachtige kerkje tegen. De kapel van Maria zum Schnee, gebouwd in 1697. Het kerkje staat op een zeer prominente locatie op een rotsachtige bergrug en is het belangrijkste herkenningspunt van Bettmeralp, al van ver zichtbaar, op ongeveer 1.950 meter boven de zeespiegel in het Aletschgebied. Een paar dagen eerder waren we bij het Stockalper Palace in Brig geweest. Daar kwamen we voor het eerst deze leuke fotospot tegen, online ging ik op zoek en ik kwam erachter dat dit een hele toer is door Zwitserland, ook wel de `Grand Tour of Switzerland` genoemd. Ik vond dat zo gaaf dat ik gelijk wat meer fotospots in de buurt ging opzoeken en vond er nog twee, waarvan één niet gevonden (wel het uitzicht, maar de fotospot zelf niet) en deze dus. Ik vind dit zo leuk! En het kerkje is natuurlijk super fotogeniek. Met deze wandeling kwamen we onderweg ook een kruis in de bergen tegen (zie foto links), die moest ik natuurlijk ook fotograferen.

Ik ben benieuwd of je de term sneeuwschoenwandelen al kende en of je het wel eens gedaan hebt. Laat je het me weten in een reactie?! En ben je in de buurt, wandel gerust de wandeling die wij ook gewandeld hebben, ik heb h`m gevonden, wel precies andersom, want wij wandelde vanaf de Riederalp naar de Bettmeralp, maar dat kun je zelf zo veranderen. Klik hier om aan de wandel te gaan: Riederalp-Bettmeralp Wandeling.


Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Dat klinkt heel handig die sneeuwschoenen. Zo leuk om mee te genieten van jouw wandeling. Wat een mooie plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Ilse! Het was ook echt heel handig en een ware belevenis, zo leuk! Echt genieten, `k bekijk de foto`s nog steeds terug, zo fijn! Geniet van vandaag!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!