vrijdag 22 december 2023

DIY: Oliebollen haken & Dag 2023,..


Het duurt nog even, de jaarwisseling en oliebollen eten. Of heb jij ze ook al geprobeerd?! Voor mij start zo de blog- wintervakantie. Vandaar dat ik bedacht om deze leukerdjes, zelfgehaakt alvast te posten, zodat jij ze ook kunt maken voor de jaarwisseling. Lekker duurzaam, hihi! Ik maakte de oliebollen met bruin garen en maakte krentjes in de kleur donkerblauw, matcht zo mooi met de Bunzlau Castle schaal met prachtig nieuw sterrendecor. Ik zag deze en wist, die wil ik, zo mooi en passend bij de jaarwisseling. Ik blik vast terug op een fantastisch blogjaar, dankjewel dat je de moeite nam op langs te komen op m'n blog, te reageren en de gezelligheid. Fijne gesprekken zijn er ontstaan, nieuwe (wandel)vriendschappen, echt heel bijzonder! Dank, dank! Bovenal dank aan God, 2023 was een bijzonder, speciaal jaar vanwege de geboorte van kleine, lieve nichtje Eva (m'n naamgenootje). Op een andere wijze toch het verlangen vervuld, zo mag ik het zien! Dankbaar voor! En vandaag eindigt de #heerlijkewintersedagen challenge! Ook hier heb ik zo van genoten, vele reacties, zelf foto`s van de gemaakte wandelingen/creaties, super leuk!

Benieuwd hoe je de oliebollen haakt en meer?! Klik dan verder,..

Haakpatroon Oliebollen
Benodigdheden: 
✄ Haaknaald 3mm  ✄ 1 bol bruin garen (Durable Yarn)  ✄ 1 bol donkerblauw garen (Durable Yarn)  ✄ Schaar  ✄ Vulling  ✄ Naald

Aan de slag:
✄ Maak een magische lus met 6 vasten
Toer 1: Haak 2 vasten in elke steek  (12 vasten)
Toer 2: Haak 1 vaste, 2 vasten in dezelfde steek  (18 vasten)
Toer 3: Haak 2 vasten, 2 vasten in dezelfde steek  (24 vasten)
Toer 4: Haak 3 vasten, 2 vasten in dezelfde steek  (30 vasten)
Toer 5: Haak 4 vasten, 2 vasten in dezelfde steek  (36 vasten)
Toer 6: Haak 5 vasten, 2 vasten in dezelfde steek  (42 vasten)
Toer 7: Haak 6 vasten, 2 vasten in dezelfde steek  (48 vasten)
Toer 8-17: Haak 48 vasten
Toer 18: Haak 6 vasten, 2 vasten samen  (42 vasten)
Toer 19: Haak 5 vasten, 2 vasten samen  (36 vasten)
Toer 20: Haak 4 vasten, 2 vasten samen  (30 vasten) 
Vul de oliebol op met vulling.
Toer 21: Haak 3 vasten, 2 vasten samen  (24 vasten)
Toer 22: Haak 2 vasten, 2 vasten samen  (18 vasten)
Toer 23: Haak 1 vasten, 2 vasten samen  (12 vasten)
Toer 24: Haak 2 vasten samen  (6 vasten) 
Hecht af met een lang stuk garen. Neem de haaknaald en haal het garen door de 6 overgebleven steken en trek het garen aan, de opening zal zich vanzelf sluiten. Hecht af.

Rozijntjes/Krentjes borduren:
✄ Neem een stukje donkerblauw garen en de naald. Steek de naald in de oliebol en haal hem weer op (zorg dat het overgebleven stuk draad in de oliebol komt te zitten, makkelijke manier om vanaf de onderzijde naar boven te steken).
✄ Draai 5 keer het garen om de naald, voordat je de naald in de buurt van waaruit de naald kwam, insteekt. Let op dat de lusjes over de naald heen gaat en niet in de oliebol komen. Trek rustig aan en je hebt het eerste krentje/rozijntje op de oliebol geborduurd. Doe dit net zoveel als je zelf leuk/mooi vind.

Neem een mooie schaal en leg daarop de gehaakte oliebollen en geniet ervan!

Vestywo patronen zijn met grote zorg gemaakt en ontworpen. Mocht er toch iets niet kloppen, meld dit alsjeblieft direct. 
Vestywo patronen zijn uitsluitend voor privégebruik. De patronen/ontwerpen van Vestywo mogen niet worden verkocht aan derden of gebruikt worden voor commerciële doeleinden
© www.vvestywo.blogspot.com / www.studiovestywo.blogspot.com


De #heerlijkewintersedagen challenge is op z`n einde gekomen. Vandaag, de start van de winter, de start van een blogpauze, de wintervakantie hoe ik ze ook wel noem. Ik heb genoten van wat ik mocht delen, de fijne samenwerkingen, de give-aways, jullie reacties en zoveel meer. Dankjewel! Dit was iets heel anders als voorgaande jaren, daar hield ik altijd een CAL, een crochet along en ik kan je vertellen. Ik mis het haken, achter de schermen haak ik nog wel wat, maar veel minder en toen ik bezig was met de challenge te delen, dacht ik, mwah, is dit het?! Misschien ook omdat ik er het hele jaar mee bezig geweest was, dat kan! Maar toch wil ik weer meer haakcreaties gaan delen, dat is toch waar ook echt mijn hart ligt. Het vest waar ik begin dit jaar aan begon is bijna zover. Ik ben al bezig om h`m in elkaar te zetten, een hele klus, maar heerlijk om te doen. Het creëren, ja zelfs het uithalen en opnieuw haken geven me voldoening. Dus, wat je sowieso in 2024 kan verwachten, meer haakcreaties! :) Geen idee of jij daar vrolijk van wordt?! Ik in elk geval wel! Hihi..zo heb ik voor de wintervakantie al een tof haakproject klaarliggen en ja, stiekem ook al mee bezig. Dat heb ik dus, ik kan dan niet wachten, nee ik moet dan alvast wat steekjes proberen. Okee, terug naar de challenge. Ik ben benieuwd welke tips/ideeën je mee gaat nemen om de winterdip een beetje tegen te gaan. Laat je het me weten in een reactie onder dit blogbericht?!

Jaha, en dan een primeurtje, vind ik zo leuk om eerst de trouwe bloglezers dit te laten bewonderen. Er komt nog een blogbericht waarschijnlijk over (of niet), maar afgelopen jaar werd ik gevraagd door Ingrid van het Slow Magazine of ik een artikel wilde schrijven, inclusief foto`s voor in het magazine. Uhm, JAHA! Dat leek me ontzettend leuk! Ik zocht in m`n data voor winterfoto`s van een wandeling, want ik zou gaan schrijven over `slow walking`. En het is me toch gaaf geworden, helemaal happy mee! Benieuwd naar het magazine, je kunt het online bekijken, klik hier: Slow Magazine en bewonder!

Nogmaals dank en ik wens je gezegende feestdagen en een liefdevol 2024!

Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je terug kunt kijken op een speciaal jaar!
    Vorige week ging er een zak oliebollen mee vanuit de stad. We waren al zo vaak langs de kraam gefietst. Die zaterdagmiddag genoten we van een bol bij de koffie en thee. Maar de lekkersten zijn de zelfgemaakte oliebollen. Een heerlijke traditie bij ons.
    Jouw gehaakte bollen vind ik ook erg leuk. Het ideetje ga ik bewaren. Kom er nu niet meer aan toe, denk ik. Maar wie weet volgend jaar. Bedankt voor 't idee!
    Goede kerstdagen gewenst, fijne jaarwisseling en voor 2024 heel veel goeds!
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!