vrijdag 19 januari 2024

Natuur- Avontuur: Sneeuwschoenwandelen, Moosfluh- Hohfluh- Riederfurka in Zwitserland,..


Deze super leuke, enthousiaste foto nam ik zelf, nadat ik de top bereikt had met off-piste wandelen. Ik was (en ben nog steeds) super trots op mezelf dat ik dit overwonnen heb. Ik ben niet zo`n held, dus toen we bedachten om een stuk off-piste te gaan wandelen was ik eerst wat voorzichtig, snel had ik de smaak te pakken, wat liep dit heerlijk. Er was geen mens te bekennen en je had werkelijk waar de prachtigste plekjes om van het uitzicht te genieten. Van deze wandeling heb ik enorm genoten, ook omdat we alle weersomstandigheden van de winter gehad hebben onderweg. M`n haar was zelfs een beetje bevroren, zo koud was het een stukje. We namen nu wel een liftje, om vanaf de Moosfluh naar de Hohfluh te wandelen en van de Hohfluh naar de Riederfurka. 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Het had die nacht heel hard gesneeuwd, wat al prachtige plaatjes opleverde voordat we de lift naar boven namen. Op de takken van de bomen lag een heerlijk dik pakketje, zo genieten! En dan de strakblauwe lucht erbij, dit is waar ik voor op vakantie ga in de winter. Toch echt het wintergevoel, de warmte van de zon, de gezonde buitenlucht, het licht van de sneeuw. Ik laad hiervan helemaal op. Afgelopen jaren merkte ik dat de winterdip steeds eerder op kwam zetten en langer aan bleef houden, ik had zon, licht nodig en dat hebben we ontvangen. Ontzettend dankbaar voor dat we dit samen mochten beleven, zo genieten! Alleen al naar de foto`s kijken maakt me blij. Je begrijpt dat het fotoboekje bij thuiskomst dan ook snel gemaakt was. De cover maakte ik zo dat we het boekje in de woonkamer kunnen leggen en dat dat ook nog eens mooi staat. 


Ook voor deze wandeling deden we de sneeuwschoenen aan, uiteraard pas toen we boven uit het liftje stapte, want anders kun je niet lekker zitten en al helemaal niet uitstappen. Boven aangekomen hadden we gelijk prachtig uitzicht over de Aletch Gletscher. In het vorige bericht had ik het over de `Grand Tour of Switzerland`, hier bedoelde ik dat de fotospot niet stond waar die moest staan. Ik denk ondergesneeuwd. Manlief dacht voor eventuele lawines, dat ze de fotospot daarom verwijderen en in de zomermaanden weer plaatsen. Wat denk jij? 

We wandelde verder en niet alleen over het aangegeven wandelpad met wederom roze palen. We wandelde dit keer ook off-piste. Dit kwam eigenlijk doordat we op een bankje zaten voor een picknick toen er langlaufers langs kwamen. Die kwamen van een pad die wij niet kenden. We gingen op onderzoek uit en zagen dat zij zelf een pad gecreëerd hadden, dat pad wilde wij ook wel bewonderen. Vol goede moed stapte we off-piste verder. Enkele wandelaars kwamen we tegen, voor de rest was het muisstil en was je echt alleen op de wereld. Zo gaaf! En dan de natuur om je heen die zo magisch mooi is. Ik bedenk me dan hoe mooi ik dit al vind, hoe mooi zou dan wel niet de hemel zijn? De zonnestralen op de sneeuw deden de sneeuw sprankelen, waardoor het echte glittersneeuw werd, zo gaaf om te zien. De wind stak weer op, waardoor we onder gepoederd werden met sneeuw en toen was daar opeens een prachtig plaatje, tussen de bomen door was het prachtige huis te bewonderen, Riederfurka. Op de achtergrond de wolken, op de voorgrond bomen onder poedersneeuw. Zo mooi!


We starten de wandeling mistig, koud en met een scherpe wind. Halverwege konden de wanten weer uit en scheen het zonnetje met een strakblauwe lucht. Wel zag je wat wolken door het dal/de bergen. Opeens was het zonnetje weg en kwam er dus zo`n wolk/mist over je heen, wat gelijk ervoor zorgde dat het super koud werd. M`n haar was zelfs bevroren en ik denk m`n enen oor ook, want die deed best pijn en was een paar dagen behoorlijk rood. De foto hieronder met de liftjes in de mist vind ik echt een geweldig mooi plaatje. Als ik met een winterse wedstrijd mee zou doen, zou ik zoiets insturen. Sowieso vind ik de meeste foto`s geweldig, ze zijn zo gemaakt dat je blijft kijken en steeds weer wat anders ziet. Het was zo geweldig mooi, `k zou jullie allemaal mee willen nemen om dit te kunnen bewonderen.


Maar dat kan natuurlijk niet, dus schrijf ik een blogbericht en plaats ik wat foto`s zodat je heerlijk mee kunt genieten! En wanneer je deze prachtige wandeling ook wilt maken is de wandelroute eenvoudig. Je stapt bij de Riederalp in de lift naar de Moosfluh. Wanneer je daar uitstapt wandel je het wandelpad op richting de Hohfluh, volg de roze palen. Wanneer je op de Hoghfluh bent, wandel je richting de Riederfurka en wanneer je daar bent wandel je naar beneden naar de Riederalp terug. Wanneer je off-piste wilt wandelen, zorg dan dat je in de buurt van het wandelpad blijft wandelen, zodat je zo nu en dan de keuze hebt om het wandelpad te volgen of weer verder off-piste wandelt. 

Ik ben benieuwd wat je van de wandelingen vond in de bergen van Zwitserland. Laat je het me weten in een reactie op dit blogbericht?!


Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

8 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's!
    Wat fijn dat jullie zo genoten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en ja het was zo`n heerlijke en fijne vakantie! Nu nog fijn nagenieten! Fijne zaterdag!

      Verwijderen
  2. Wat een mooie foto's. Zal zeker genieten zijn geweest. Buiten de piste lopen lijkt mij gevaarlijk. Was dat niet verboden ?Met skiën gebeuren daar veel (dodelijke)ongelukken. Ik ging vroeger vaak op skivakantie naar Oostenrijk. Nooit naar dezelfde plaats. Meestal wel Tirol. Altijd 2 weken om skiën af te wisselen met wandelingen. Genoot nog meer van het wandelen dan van het skiën.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heerlijk om te horen. Ja, het wandelen spreekt mij ook echt meer aan. Dit jaar voor het eerst m`n skies niet meegenomen en dat beviel me heel goed. Ik begrijp wat je bedoelt met off-piste, maar weet dat deze wandeling niet langs steile bergwanden ging. Je moet het zo zien dat je naast het wandelpad wandelt, je houd het wandelpad in zicht en kunt op elk gewenst moment weer terug wandelen naar het wandelpad. Uiteraard wandel je op eigen risico, dit hebben we dan ook echt gedaan op momenten wanneer dit mogelijk was. Op sommigen stukken is het wandelpad al langs een panorama waar je u tegen zegt en dan is dat zeker niet nodig. Heel goed dat je hiervoor waarschuwt, dat was ook de reden dat ik het eerst super spannend vond. Liefs,

      Verwijderen
  3. Sorry. Mijn naam is Ellen. Zie bovenstaande reactie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan alleen maar zeggen, genoten!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!