woensdag 6 december 2023

DIY: Sterrenmobiel maken en bewondering in de nacht,..


Sterren kijken, dat is wat ik graag in de ochtend doe wanneer ik naar buiten wandel. Ik bewonder al die  schitterende sterren. Zoveel bij elkaar, ontelbaar veel. Zo beloofde God aan Abraham dat dat zijn nageslacht zou worden. Onvoorstelbaar, toch?! Zoveel kinderen? Ik kan het me niet voorstellen. Ik zie hierin echt de grootheid van God, ontzagwekkend, niet te bevatten. En dat zie ik ook wanneer het volle maan is, wanneer de maan een sikkeltje is of precies door de helft. Ik heb er iets mee. Ik sta er gerust voor op midden in de nacht. Dit jaar kon je dus vallende sterren bewonderen in de nacht en dan zet ik de wekker. Ik heb er één gezien, zo gaaf om te zien. Precies hoe ik me voorgesteld had en dan nog spectaculairder en mooier. Om jou hier ook `warm` voor te krijgen heb ik voor de wintermaanden een aantal data bij elkaar gebundeld zodat je deze in je agenda kan zetten en, net als ik, de maanstanden en sterren kunt bewonderen. Om nu een zwarte foto te delen met een prachtige volle maan, vond ik iets te ver gaan, vandaar dat ik er een gezellige DIY bij bedacht heb, een sterrenmobiel. Heel eenvoudig, maar ontzettend leuk voor op een kinderkamer en weet, hier hangt ze boven m`n relaxplekje in m`n creatieve kamertje. Zo gezellig.

Benieuwd hoe je aan de slag gaan met de sterrenmobiel en naar de data?! Klik dan verder,..

Benodigdheden:
✄ Borduurring (20cm)  ✄ Garen  ✄ Houten kralen  ✄ Verf (Annie Sloan)  ✄ Kwast  ✄ Uitsteekvorm ster  ✄ Naald  ✄ Vulling  ✄ Potlood  ✄ Vilt  ✄ Schaar

Aan de slag:
✄ Neem de houten kralen en verf deze met de kwast in gewenste kleur, laat goed drogen.
✄ Neem het uitsteekvorm in stervorm, leg deze op het vilt, teken over met het potlood, knip net iets breder uit met de schaar (dit is ook net hoe groot jij de sterren wilt hebben). 
✄ Neem de uitgeknipte sterren en leg de verkeerde kanten op elkaar. Neem de naald met een stukje garen en rijg met een eenvoudige steek de sterren aan elkaar. Zorg ervoor dat de laatste punt van de ster open blijft.
✄ Vul door de opening de ster, naai de laatste punt van de ster dicht. Hecht niet af.
✄  Neem het garen en rijg deze door een houten kraal (zo maak je de andere 5 sterren ook).

✄ Neem de borduurring en leg deze voor je op de tafel. Haal de buitenring eraf. Leg de draden van het garen met de sterren in een stervorm voor je neer. Tussen de draden moet ongeveer 11 cm zitten. De sterren hangen aan een draad, vanaf de borduurring 15cm naar beneden. Als je dat allemaal hebt uitgemeten leg je de buitenring over de binnenring heen en draai je de borduurring vast.
✄ Pak nu de overige draden die in het midden van de borduurring liggen en maak een knoop waarbij alle draden recht en evenwijdig zitten. 
✄  Maak een lus van de overige draden, rijg de lus door de opening van een houten kraal. Ik heb voor de zekerheid wat lijm in de opening van de kraal gedaan voor de stevigheid. Knip de overige draden af.


Mijn idee was om er ook een maantje bij te maken, zelf ben ik dol op de volle maan, maar een bal bij sterren vond ik niet mooi, daarom heb ik het bij sterren gelaten. Schroom zeker niet om er alsnog een maan, sikkeltje bij te maken en deze bijvoorbeeld in het midden te bevestigen. 

Speciaal voor jou heb ik een schema gemaakt wanneer je de maanstanden kunt bewonderen. Eerste en laatste kwartier betekend dat je precies de helft van de maan ziet en de volle maan is wanneer deze helemaal gevuld is als een bolletje, dan geeft de maan het meeste licht. Je kunt meerdere maanstanden bewonderen, maar ik heb deze voor je opgezocht. Persoonlijk vind ik de volle maan en het sikkeltje het mooist om te bewonderen.
19 december = eerste kwartier om 19:40:28
27 december = volle maan om 01:33:43
4 januari = laatste kwartier om 04:32:56
18 januari = eerste kwartier om 04:53:55
25 januari = volle maan om 18:54:43
3 februari = laatste kwartier om 00:20:08
16 januari = eerste kwartier om 16:02:06
24 februari = volle maan om 13:31:19
En wil je vallende sterren bewonderen? De meteorenzwerm Geminiden bereikt op donderdag 14 december 2023, rond 17:30 uur, zijn maximum. Rond 2:30 uur staat de radiant van de zwerm in het hoogste punt (op 70°) aan de hemel. Het beste moment om vallende sterren te bewonderen is op vrijdag, 15 december rond 0:45 uur.


Dit blogbericht delen vind ik best wel spannend, omdat sterrenkijken vaak wordt geassocieerd met zweverigheid. Dit bedoel ik zeker niet met dit blogbericht, voor mij is het sterrenkijken en de maanstanden volgen pure enthousiasme voor de schepping. Ik word er heel erg blij van en maak daarom graag foto`s met m`n camera, helaas van vallende sterren geen foto`s kunnen maken, omdat dit echt in een split-second gebeurdt. Je begrijpt vast dat ik dan alsnog klik met de camera, maar helaas, nog niet weten vast te leggen. Sowieso lijkt het me heel gaaf om de sterrenhemel een keer op beeld te krijgen. Dus, wie dit kan en wie dit leest?! Laat me weten hoe je dit vastlegt!


Toch nog wat donkere foto`s hier op het blog, prachtig om te bewonderen hé?! Helemaal links was een bijzonder moment begin dit jaar. Vroeg in de avond, voor acht uur kon je boven de westelijke horizon de planeten Jupiter en Venus zien. De maan was een smalle sikkel, de maankraters en de uitgestrekte, bijna gladde maanzeeën waren goed zichtbaar dankzij de schaduwbewerking. Geweldig bijzonder moment. De volle maanfoto is afgelopen oktober nog gemaakt, de maan was eerst rood, die wilde ik super graag vastleggen, maar ik zat in de auto, dus helaas dat kon even niet. 

Ik hoop je geïnspireerd te hebben en ben heel benieuwd of je ook naar de volle maan gaat kijken op 27 december?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Mooi onderwerp Verie, ik kijk vaak naar de maan. Sowieso ben ik geen slaper en vaak om 4 uur 's nachts al in de kamer. Dan moet mijn hondje Lotje uit dus kijk je automatisch. Maar wat ik heel magisch vind is als ik met de auto naar mijn werk ga en de snelweg oprijd via de fly-over hier, als ik op het hoogste punt ben zie ik in de verte een wit klein kerkje en de maan staat er altijd achter. Het is alleen te zien als het helder weer is maar zo mooi. Liefst zou ik op de fly-over stilstaan en een foto maken maar dat mag natuurlijk niet. Hinderlijk langzaam rijden doe ik vaak wel.
    27 -12 ga ik zeker kijken en weet dat jij ook kijkt.
    Liefs Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat moet dat mooi en bijzonder zijn met de maan achter het kerkje. Ik zie het al helemaal voor me. Jammer dat je er geen foto van kunt maken, maar genieten doe je ervan! :) Leuk om te weten dat je de 27e ook mee kijkt naar de volle maan. Hopelijk is het helder weer, zodat we er extra goed van kunnen genieten! Maak je ook een foto?! Fijn weekend!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!