woensdag 22 november 2023

Natuur- Avontuur: Stormpad Breeveen in Leersum,..


Voor een lunch-ommetje zocht ik een wandelpad in de omgeving op waar ik zo`n twee tot vijf kilometer over kan wandelen. Het Stormpad Breeveen in Leersum past in deze categorie. Afgelopen zomer bezocht ik dit pad voor het eerst en liep ik ook rondje Breeveen die je zo meeneemt op de route. In die tijd bloeide de heide zo mooi, nu mocht ik genieten van de prachtige gekleurde bladeren aan de bomen. Ik wandelde het Stormpad op en neer, genoeg te bewonderen en te beleven. Bosmannen- en vrouwen waren voor Utrechts Landschap druk in de weer met snoeien. In het bos en onder het vlonderpad waren tientallen paddenstoelen zichtbaar en als je goed keek, zag je hier en daar nog een prachtige blauwe mestkever rondwandelen. Het stormpad (vlonderpad) is gemaakt doordat op 18 juni 2021 een valwind over Leersum blies. Hierdoor ging zestien hectare van bos Breeveen omver. Utrechts Landschap koos ervoor het omgewaaide bos te laten liggen om zo de natuur de kans te bieden zelf te herstellen.

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Ik parkeerde de auto op de parkeerplaats Utrechtse Baan (je rijd nadat je de grote weg afgegaan ben een stukje bos in, dan zit de parkeerplaats aan je rechterhand). Er stonden heel wat auto`s, die van de bosmannen- en vrouwen van Utrechts Landschap bleken te zijn. Harde werkers! Ik wandelde eerst een stukje over het fietspad waar ik, nadat ik naar rechts keek een prachtige zonneharp ontdekte tussen de bomen. Wanneer je verder wandelt kom je vanzelf aan je linkerhand een groot bord met daarop Stormpad Breeveen erop tegen. Daar waren de bosmannen- en vrouwen hard bezig. Ik wandelde het zandpad op en kwam bij een verhoogde vlonder waar je al een goed uitzicht hebt wat de valwind aan schade heeft aangericht op 18 juni 2021. Je kunt goed zien dat het een rechte strook is waar de wind overheen gewalst heeft, zo bijzonder indrukwekkend om te bewonderen.


Ik wandelde verder en kwam bij het vlonderpad uit. Wat ik zo leuk vind is dat ik de eerste keer dacht, waar is dat vlonder nou, en dan opeens ben je er. Een soort verassing in het bos. Het vlonderpad heeft verschillende trappen die niet allemaal even zichtbaar zijn, let dus goed op waar je loopt en laat kinderen niet rennen over het vlonderpad. Op de uitkijkplekken zie je hier ook zo goed wat de valwind gedaan heeft met het bos.

Ik weet nog goed dat de wind over Leersum en daarna over Woudenberg (waar ik woon) kwam. De kipjes waren net een paar weken bij ons en ik deed ze elke dag, om te proberen naar buiten in het rennetje. Die middag begonnen ze al vroeg met piepen. Ik dacht, ze hebben het koud, dus haalde ik ze uit het rennetje en bracht ze naar binnen (in de nachten waren ze binnen, eventueel onder de warmtelamp). Ik ben daarna weer naar buiten gegaan en zat heerlijk in de tuin iets te drinken toen ik een geluid hoorde aankomen. Ik hoorde het echt aankomen. Eerst dacht ik dat de buurman aan het bladblazen ofzo was, maar ja, bladblazen in de zomer is een beetje gek. Ik weet dat ik ging staan om te zien wat er toch aan kwam, het geluid werd steeds harder en harder. En echt, je zag de wind, regen, hagelstenen in een waas aankomen en nee niet gestaag, BAM, het was er opeens. Ik liet de boel de boel en rende naar binnen. Dat geluid, niet normaal zo hard. Hagelstenen mega groot klonkte op de grond, de wind sloeg tegen de ramen. Ik was best een beetje bang. Zo opeens dat het er was, zo opeens was het ook weer klaar. Bij buitenkomst zag ik de planten doorboord met gaten door de hagelstenen. Pas later in de middag/avond hoorde ik dat het een valwind geweest was en dat de wind zo`n schade aangebracht had in de omgeving. En de kipjes, die hebben het aangevoeld, een soort waarschuwing van, wij willen niet hier blijven, we moeten NU naar binnen er staat iets te gebeuren.


Wanneer je over het vlonderpad gewandeld hebt wandel je zo het bos verder in. Hier en daar stonden paddenstoelen en ook heb ik nog wat mestkevers gespot. Prachtige dieren vind ik het met hun blauwe kleurtje. Aan het einde van het bospad start wandelroute Breenveen. Je wandelt dan een rondje om de heide en een stukje door het bos waar je weer voor het Stormpad uitkomt. Je wandelt dan over het Stormpad terug naar de parkeerplaats. Ik heb dat nu niet gedaan, maar in de zomer wel. Prachtige wandelroute, het leuke van de zomer is het dat er schapen op de heide wandelen. 

Ik ben benieuwd of jij ook wel eens het vlonderpad Stormpad Breeveen gewandeld hebt of dat je dat nu van plan bent?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Prachtig pad en gebied, ik kom er graag, op de fiets vanaf het Leersumseveld, dan is het ook leuk om een stukje te wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt ja, in de zomer wandelde ik er en toen verbaasde het me dat we `opeens` bij het Leersumse veld waren. Leuke tip overigens om weer eens bij `t Leersumse veld te gaan wandelen, dankjewel!

      Verwijderen
  2. Wat mooi dat ze de natuur zijn gang laten gaan en de bomen laten liggen.
    Bijzonder hoe jouw kippetjes aan voelden komen dat ze niet buiten moesten blijven. Gelukkig waarschuwden ze jou goed en nam jij hun waarschuwing serieus. De natuur is zo bijzonder ...
    Mooie foto's van jouw wandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en ja heel bijzonder hoe dieren daarop reageren, hΓ©?! Prachtige omgeving, je kunt er ook wild spotten, zegt men, dus ik ga ook graag nog eens terug.

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!