vrijdag 10 november 2023

DIY: Vogelvoerhanger in Bunzlau Castle mokjes,..


Meer vogeltjes in de tuin, schreef ik een paar jaar geleden als jaardoel op en wanneer ik nu de tuin in kijk zie ik altijd wel een vogel. Familie mus, merel, kraai (iets minder blij mee) en ook een roodborstje die elk jaar terug komt zijn in onze tuin neergestreken. Wist je dat er twee soorten roodborstjes bestaan, een zomerse versie en een winterse? Die we in de zomer zien gaan in de winter naar Frankrijk of Spanje op vakantie en die we in de winter zien komen uit Noord-Europa, leuk weetje hé?! Ik ben dol op vogeltjes, het maakt voor mij een grijze, sombere dag tot iets vrolijks. Ik heb dan ook een waterschaal staan waaruit gedronken wordt door de vogeltjes, maar er wordt ook een badje in genomen en dat ziet er zo leuk uit. De spetters vliegen in het rond. Om de vogeltjes de koude wintermaanden door te laten komen ging ik aan de slag met vogelvoerhangers. Dit idee stond al zolang op m`n lijstje om te maken en hoe leuk met Bunzlau Castle mokken. En ik wilde heel graag een foto delen waarop er een vogeltje zou neerstrijken op één van de vogelvoerhangers en ik had echt mazzel, zo gaaf!

Benieuwd welk vogeltje er neerstreek op het stokje in het vogelvoermokje?! Klik dan verder,..

Eerst aan de slag, hoe maak je deze toffe vogelvoerhangers zelf?!

Benodigdheden:
✄ Mokjes (Bunzlau Castle)  ✄ Vogelvoer  ✄ Plantaardig frituurvet  ✄ Takjes  ✄ Tuinkoord  ✄ Lepel  ✄ Pan  ✄ Oude pan/bak

Aan de slag:
✄ Neem een pan en smelt hierin 500gr plantaardig frituurvet (te koop bij de Jumbo, 4x 250gr). Kijk goed uit, want dit wordt super heet.
✄ Schenk het vloeibare frituurvet in een oude bak/pan en schep er steeds wat vogelvoer doorheen. Totdat je merkt dat het frituurvet opgenomen is in het vogelvoer.
✄ Neem een mokje en schep hierin het vogelvoer, prik vervolgens gelijk het takje in het mokje. Dit is het uitrustplekje voor de vogel, zodat het rustig kan pikken.
✄ Zet de mok rechtop neer, stokje zit erin en kijk of er eventueel nog wat vogelvoer bij kan, druk aan met de lepel. 
✄ Wacht totdat het frituurvet is uitgehard, dit duurt ongeveer een uur á 2 uur. 
✄ Knip een stukje tuinkoord en bevestig dit aan het oortje van het mokje, zo kun je het mokje ophangen waar je maar wilt.
✄ Zoek een mooi plekje, waar je vanuit het huis er naar kan kijken en hang de mokjes op. 
Tip: Houd een camera bij de hand, het is zo leuk om dit vast te leggen.


Wil je dit nu ook maken, maar vind je het sunde om mokjes te gebruiken of wil je gewoon gelijk aan de slag?! Dat kan! Je hebt vast wel bakvormen in de kast, het liefst flexibele bakvormen. Daar kan het ook heel leuk in. Ik heb flexibele bakvormpjes bij de Action gekocht om dit uit te werken, het zijn net koekjes geworden. Koeken voor de vogels. Je hebt in principe hetzelfde nodig en je gaat hetzelfde aan de slag. In plaats dat je het in mokjes schept, schep je het in de bakvormpjes en met een spijker maak je een opening aan de bovenzijde (zie foto) waardoor straks het tuinkoord geregen kan worden. Waardoor je de vogelkoeken kunt ophangen.


Nadat ik de vogelvoerhangers gemaakt had wilde ik graag een foto maken wanneer er een vogeltje heerlijk zat te smikkelen. Ik hing een mokje op en legde m`n camera binnen handbereik en wachten, wachten en wachten. Weet dat de vogeltjes eerst de kust veilig moeten wanen, voordat ze überhaupt op het stokje gaan zitten om te smikkelen. En toen, na zeker twee weken wachten gebeurde er iets bijzonders, ons roodborstje kwam langs, vloog op het oppottafeltje, fladderde even omhoog richting het vogelvoerhangertje, ik dacht nog, `zou ze?` Snel pakte ik m`n camera en ik zat start klaar om het plaatje te schieten, en ja hoor, ze fladderde op het stokje, keek even, bleef een poos parmantig zitten (perfect voor de foto) en vloog toen weg. Zo bijzonder. Ik was helemaal in de wolken en deed ter plekke een vreugdedansje. Ik ging er vanuit dat de musjes wel een keer zouden landen op het stokje, maar die hebben alleen oog voor de pindakaaspot met vogelvoer, oeps. En de merel durfde het niet aan om op zo`n smal takje te gaan zitten, denk ik. Maar dit?! Echt super gaaf! 


Super leuk om hiermee aan de slag te gaan op een donkere, sombere winterse dag. Oh, en nog even goed om te weten, ik hang ze omstebeurt op, zodat het geen groot vreetfestijn wordt voor de vogels. In m`n enthousiasme heb ik er natuurlijk veelste veel gemaakt, hihi. Geeft niks, want ze zijn ook heel leuk om weg te geven, een leuk cadeautje om iemand anders blij te maken met vogeltjes in de tuin. En over weggeven gesproken,..

Omdat je dit blogbericht leest maak je als eerste kans om een mokje van Bunzlau Castle te winnen. De winactie wordt pas morgen (zaterdag, 11-11) op social media bekend gemaakt. Je hebt dus een primeurtje te pakken. Je kunt een Bunzlau Castle Boerenmok van 240ml winnen in de volgende decoren: Damselfy, Garden of Joy of Blue Olive. Hoe doe je mee?
Volg Bunzlau Castle en Vestywo op Instagram.
✄ Laat een reactie achter onder dit blogbericht dat je mee doet en geef aan welk decor voor de boerenmok jij wilt winnen.
De winnaar wordt woensdag, 15 november bekend gemaakt. 
De Winnaar is geworden: Manon (zij heeft een bericht ontvangen).

Dit is het eerste blogbericht in de serie #heerlijkewintersedagen challenge. Ik ben reuze benieuwd wat je van deze DIY vind en of je ook aan de slag gaat met de vogelvoerhangers. Laat je het me weten in een reactie? En doe zeker mee met de winactie, ook al spaar je zelf het servies niet, je weet vast iemand in je omgeving die je kan verblijden met een mokje?! Maak er een gezellig cadeautje van door het mokje op een mini dienblad te zetten met daaromheen waarvan diegene houd, koffie/thee/chocolademelk en geef! Wordt de ander blij van, maar jijzelf ook!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

16 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige hanger, Verie! Ik doe ook graag mee met de winactie. Ik vind Garden of Joy erg mooi. Liefs en groetjes van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Marjet! En wat leuk dat je meedoet met de winactie, tof is dat decor hé?! Houd m`n Insta in de gaten, woensdag, 15 november staat de winnaar online!

      Verwijderen
  2. Mirjam v. B.10 november, 2023

    Wat een mooie foto met dat roodborstje! Kan hier ook zo genieten van de vogeltjes in de tuin. Ga ook zeker een keer zo'n hanger maken. Ik doe graag mee met de winactie voor de boerenmok "Garden of joy".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en ja, het was zo bijzonder dat ze op het stokje vloog en zo parmantig ging zitten voor de foto. Echt genieten! Leuk dat je mee doet met de giveaway, prachtig decor gekozen. Houd m`n Insta in de gaten, woensdag, 15 november staat de winnaar online!

      Verwijderen
  3. Wauw, wat een mooie mokken zeg, ik vind de garden of Joy het mooist. En ik ga van de week mijn spulletjes ook weer eens opzoeken voor de vogeltjes, ik had ze vorig jaar gemaakt met een schoteltje eronder, maar met zo'n takje erin is ook een heel goed idee!!! Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee, een kop en schotel! Het is zo leuk om de vogeltjes in de tuin te verwennen met deze lekkernijen. Ze genieten er enorm van. Leuk dat je mee doet met de giveaway!

      Verwijderen
  4. De foto met het roodborstje ... zo mooi! Wat gaaf dat je dit wist vast te leggen.
    Een super leuk idee dit en in deze mokjes nog stijlvol ook ;-) Damselfy vind ik de allermooiste.
    Goed weekend verder en groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je mee doet met de giveaway en ja, zo gaaf! Ik heb ook echt een vreugdedansje gedaan, zo tof vond ik het!

      Verwijderen
  5. Wat leuk gedaan. Hier ook veel vogels in de tuin. Geniet er ook van. Ik heb geen facebook of wat dan ook maar ding graag mee. The garden of yoi heeft mijn voorkeur. Ik heb de link aangeklikt om de mokjes beter te bekijken. Daar staat een prijs bij van 1,49. Lijkt mij niet correct.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat je het aangeeft, ik heb het even bekeken, het gaat om het doosje, het doosje is 1,49 euro. De mok zelf kost 14,95 euro. Leuk dat je mee doet met de giveaway en ja, het is zo genieten met zoveel vogels in de tuin!

      Verwijderen
  6. Was niet de bedoeling anoniem te reageren. Sorry. Mijn naam is Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is een vervelend systeem geworden met Blogger. Ik kan zelf ook niet meer reageren op m`n telefoon, dus reageer alleen op Vestywo-werkdagen achter de pc. Welkom, Ellen! :)

      Verwijderen
  7. Dit is echt een leuk idee om te maken. Ook met bijvoorbeeld kopjes van de kringloop 😉. Echt zo’n bezigheid tijdens deze regenachtige dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, geweldig leuk idee! En ik moet eerlijk bekennen, wanneer je ermee bezig bent en je hebt vogelvoer over je opeens overal iets in ziet waar het eventueel in kan, hihi! Zo leuk, vooral op regenachtige dagen idd! Leuk je enthousiasme!

      Verwijderen
  8. Nieuwsgierig als ik ben. Wie is de winnaar geworden van de leuke mok? Ik zit verder niet op sociale media of wat dan ook maar ben wel benieuwd. Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat goed dat je dat doorgeeft. Ik ga het er zo bij zetten. Manon (zie reactie hierboven) heeft een prachtige Bunzlau Castle boerenmok gewonnen!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!