vrijdag 2 juni 2023

DIY: Kaarsenstandaard & Kaarsen bloemen-stippen,..


In de vakantie ben ik heerlijk creatief bezig geweest. Ik maakte kaarsenstandaards van klei en stipte weer eens kaarsen. De kaarsen zijn gestipt met een bloemenmotief, hoe je dit doet leg ik in dit blogbericht eenvoudig uit. Uiteraard koos ik voor m`n favoriete kleuren wit, licht- en donkerblauw verf van Annie Sloan. Ik vind dit echt super mooie verf en voor de het eindresultaat verfde ik de kaarsenstandaards nog met een parelmoerglans waardoor het lijkt of ze een glazuurlaagje gekregen hebben. Voor de kaarsen gebruikte ik een dopje waar ik een laagje klei omwikkelde en deze vast zetten met sterke lijm. Aangezien de kaarsen die ik gebruik zwaar zijn, viel het houdertje om en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Strakjes wanneer we heerlijk in de avond buiten kunnen zitten, zet ik ze buiten neer en geniet ik van het kaarslicht bij een heerlijke zomerse avond in de tuin.

Benieuwd hoe je deze leukerds maakt?! Klik dan verder,..

Kaarsenstandaard:
Benodigdheden:
✄ Klei (Action)  ✄ Deegroller  ✄ Mes  ✄ Rond schaaltje  ✄ Kaarsenhoudertje (Pipoos)  ✄ Verf (Annie Sloan)  ✄ Kwasten

Aan de slag:
✄ Neem een stukje klei en rol deze met de deegroller uit.
✄ Neem het ronde schaaltje en een scherp mesje en haal een cirkel uit de klei.
✄ Vouw de randen naar binnen toe, werk de vouwen weg door met de achterkant van het mesje tegen de zijkanten te duwen. Met je vingers kan ook. Juist het gerafelde vind ik mooi, omdat het handmade is, maar wanneer je hier niet van houd kun je het dus ook zoals ik zojuist heb uitgelegd netjes afwerken.
✄ Neem een klein stukje klei en rol deze uit met de deegroller.
✄ Neem de kaarsenhouder en wikkel het stukje klei om de houder heen. Plaats deze in het midden en maak vast door een mini drupje sterke lijm te gebruiken.
✄ Wil je een handvaatje? Neem een stukje klei, rol uit met de deegroller en bevestig het handvatje aan de zijkant van de kaarsenstandaard. Ondersteun eventueel met een cocktailprikker. 

✄ Neem een kwast en de verf en verf in gewenste kleur, eventueel aflakken wanneer de verf gedroogd is met parelmoerglans. Laat goed drogen. 


Kaarsen bloemen-stippen:
Benodigdheden:
✄ Kaarsen  ✄ Verf (Annie Sloan)  ✄ Cocktailprikkers  ✄ Glazen potje

Aan de slag:
✄ Neem de kaars en zet deze rechtop voor je neer, houd vast aan de bovenkant, let goed op dat je niet met je vingers per ongeluk op de verf komt.
✄ Neem een kleur verf en de cocktailprikker, deze gebruik je aan de bolle kant, niet aan de steekkant. Dip de cocktailprikker in de verf en zet stippen op de kaars.
✄ Neem een nieuwe cocktailprikker en een andere kleur  verf. Dip de cocktailprikker in de verf, zet een stip naast het eerder gestipte stipje en veeg heel rustig weg. Er ontstaat een bloemblaadje. Probeer dit eerst op papier, voordat je gelijk op de kaars gaat stippen. 
✄ Wanneer alle stippen, bloemblaadjes hebben zet je de kaars te drogen in een glazen potje. Houd rekening mee hoe je deze neerzet, niet tegen of op een bloemetje. Laat goed drogen.


En, hoe zijn ze geworden?! Om heel eerlijk te zijn, was dit helemaal mijn idee niet. Ik had gewoonweg weer zin om nieuwe kaarsen te maken in m`n favoriete kleuren. Dus pakte ik de spulletjes erbij en ging aan de slag. Ik schoot uit en baalde verschrikkelijk, totdat ik er een bloemblaadje in zag. Ik schoot nog een uit, maar nu expres en ik vond het nog leuk om te doen ook. Ik bleef uitschieten, totdat ik een bloemetje zag op de kaars. Helemaal enthousiast maakte ik van de andere kaarsen ook bloemen-stippen. Dus..handwerk verprutsen kan bijna niet, dat zie je nu maar weer! :)


Ik ben benieuwd wat je ervan vind en of je ook aan de slag gaan met deze leuke DIY?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

3 opmerkingen:

  1. Zo leuk de kaarsen met bloemetjes en de mooie zelfgemaakte standaards!
    Soms kunnen foutjes voor onverwacht mooie resultaten zorgen ... dit was er eentje van. Leuk opgelost zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Verie na bijna een week toch nog een reactie. Ik was een weekje flink ziek onderweg zal ik maar zeggen. Natuurlijk vind ik je kaarsen hartstikke leuk, zo van die fragiele kleuren bij elkaar mooiiiiiiii! Zelf heb ik niet dit soort kaarsen staan maar gebruik altijd waxines of van die dikke kaarsen. Stippen doe ik weleens maar dan op servies.
    Maar waarom ik ook antwoord is om je tip te geven, in de webshop van stylingandliving is de verf van Annie Sloan afgeprijsd, zij stopt als dealer. Misschien heb je nog iets nodig?
    Fijne dag Verie, ik ga mijn koffertje pakken en een weekje naar de zon.
    Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vervelend dat je ziek geweest bent, Coby! Hopelijk weer helemaal opgeknapt?! Dankjewel, en een fijne week naar de zon!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!