vrijdag 16 juni 2023

Natuur-Avontuur: Klompenpad Teisterbantpad in Kerk-Avezaath,..


Ik hoor het mezelf steeds weer zeggen: `Dit is mijn favoriet aan Klompenpaden`. En ja, dit pad, het Teisterbantpad in Kerk-Avezaath is echt mijn favoriet. Het heeft alles waar ik blij van wordt om te wandelen in de natuur. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat het weer hierin een grote rol speelde, want wat was het prachtig weer. Een blauwe lucht met schapenwolkjes, een zacht windje die waaide, groen gras met prachtige bermbloemen, vogels die hun lied zongen tot eer en uit dankbaarheid voor de Schepper, water, heel wat water heb ik gezien. wandelen over smalle schelpenpaadjes wat zo fijn knispert onder je wandelschoenen en...er stond een molen. Ik heb iets met molens, waarschijnlijk door m`n meisjesnaam, `Mulder`, wat `molenaar` betekend. Ik word er altijd blij van en dit was een verrassing, want ik wist niet dat ik zo`n mooie molen ging tegenkomen.  Het wandelpad heb ik wel hier en daar een beetje aangepast. Ik houd er niet van om langs de grote weg te wandelen, dit heb ik helemaal overgeslagen (wanneer je de Klompenpad-app gebruikt kun je goed zelf een alternatief kiezen). Ook parkeerde ik de auto aan de rand van het dorp, zodat ik niet starten en eindigde in het dorp. 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Ik startte de wandeling net buiten het dorpje Kerk-Avezaath waar ik de auto op de Munnikendijk geparkeerd had. Ik wandelde zo tussen de weilanden door en een paar stoere elektriciteitsmasten doemde fier rechtop voor mij uit. Ik weet niet of je een beetje fantasie hebt? Maar ik zie daar dus de Eifeltoren van Parijs in, hihi! En ja, daar begon het fotograferen. Fluitenkruid erbij, later zag ik een prachtige pluizenbol, die moest er ook aan geloven. En wat een weertje, zo genieten! Een paar meter verderop wandelde ik tussen de fruitbomen door die nu volop in blad stonden. Deze wandeling is dus ook zeker prachtig wanneer de bloesem of het fruit aan de bomen hangt. Ik wandelde over een heel smal schelpenpaadje langs een weiland waar de boer druk bezig was met het gras recht leggen. En boeren heb je in de betuwe, ik denk dat ik bij elkaar wel 10 trekkers gezien heb. Ze waren lekker bezig, die boeren, ze genoten vast ook van het heerlijke weer.


Ik wandelde het eerste gedeelte van het Klompenpad grotendeels op de app, omdat ik in het begin geen bordjes zag met rode klompjes! Gelukkig kwam ik een vriendelijke dorpeling tegen die mij wees dat er verderop wel bordjes waren, maar ook dat wanneer ik iets verder zou lopen en nog meer te fotograferen was. En dat deed ik. Ik wandelde verder, ik liep namelijk in een weiland waarin een paadje was gemaaid voor de Klompenpad-wandelaars. I love it! Ik wandelde het hoekje om en ja hoor..klaprozen, een veld vol met een gemaaid pad ernaast. Ik moest hier foto`s maken. Ik was nog vroeg, dus hier en daar zat de ochtenddauw nog op de klaprozen. Wat waren ze mooi, die rode, tere klaprozen. Naast mij lag een slootje en daarnaast weer een weiland waar de prachtige, bruine koeien een kijkje bij mij kwamen nemen. `Wat was ze daar toch aan het doen?`, leken ze te denken. Gelukkig voor mij lag er een sloot tussen, (denkend aan het avontuur op Klompenpad Dorenweertsepad), hihi!


Nadat ik een echt Klompenpad-overstapje had genomen zag ik de Klompenpad plaatjes weer. Ik stak de grote weg over en klom over het overstapje heen weer het weiland in en waar ik uitkeek over de Linge. Een prachtige rivier waarop iemand aan het kanoΓ«n was. Dat lijkt me ook zo heerlijk om te doen en wat zal je dan ook veel zien. Opeens zag ik wat liggen, daar, zo vlak voor m`n voeten. Waren dit veren? Ja, super lange veren. Ik dacht gelijk aan de ganzen die ik zag, wauw! Deze, en zeker niet zulke lange veren had ik nog niet in m`n verzameling. Ik pakte er een paar op en stak ze in een zakje van m`n rugtas. Nu leek ik een echte avonturier, hihi! (Nog leuk om te melden, thuisgekomen was ik toch benieuwd van welke vogel de veren waren. Ik Googelen en je raad het nooit. Ze zijn super zeldzaam, aangezien ze helemaal uit Canada komen van echte meeuwen. Nou, hoe tof is dat?! Heb ik ze toch maar mooi gevonden!) Hahahahaah!


In het klaprozenveld had ik de molen al opgemerkt, maar omdat ik tegen de zon in moest fotograferen en ik dat niet mooi vind, dacht ik `laat maar`. Maar..ik kwam heel dichtbij de molen. Ik wandelde er zelfs langs en dat maakte dat ik ook hier niet meer kond stoppen met fotograferen. Want wat is een molen fotogeniek! Ik schreef het al, ik heb iets met molens, ik vind ze zo bijzonder. Eigenlijk zijn alle kanten van een molen fotogeniek. Aangezien ik nu de achterkant fotografeer, dat is toch niet te zien, zo mooi?! Ik genoot hier echt. Een stukje geschiedenis verteld: `Windmolen de Korenbloem is gebouwd in de eerste helft van de 18e eeuw. Vroeger behoorde de molen tot de Heerlijkheid Soelen. In 1970 is de molen aan de gemeente verkocht, die de molen in 1975 heeft gerestaureert. Daarbij is de fundering van de vroegere standaard molen gevonden wat ook wel staat voor, oudste type houten windmolen. De molen wordt nog regelmatig gebruikt voor het vermalen van veevoer en voor de opleiding van vrijwilligere molenaars.`  Vind je het leuk om de molen te bezoeken, dat kan. De molen is open op zaterdag van 10.00u tot 16.00u en doet ook mee met evenementen zoals de Open Monumenten- en Nationale Molendag. Leuk om dan deze wandeling te maken en een kijkje te nemen, aanrader!


Langs het water zag ik het klompje op een paaltje, een wandelaar had er een boeketje bermgelukjes ingezet. Dit vind ik echt super leuk om te bewonderen op de Klompenpaden. Sommigen eigenaars doen er echt alles aan om de Klompenpaden zo mooi mogelijk te houden en dit, dit vind ik de extra`tjes bij de wandeling. Wist je dat je een Klompenpad kunt bijhouden als vrijwilliger?! Mij lijkt dat ook echt heel leuk om te doen! En wie weet, voeg ik dan ook zo`n leuk klompje ergens aan toe! 

Ik wandelde verder naar Landgoed, Kasteel Soelen. Ik zag online dat hier veel foto`s van gedeeld waren, maar mij lukte het niet echt en dus laat ik het voor wat het was. Ik genoot van de wandeling die je om het landgoed kan maken (zelf uitgestippeld, gebruik de Klompenpad-App). Een stukje geschiedenis verteld: `Het fundament van het kasteel dateert uit 1293. In de loop van de eeuwen is het kasteel een aantal keer verwoest en herbouwt. In 1574 heeft kasteelheer Dirk Vijgh het in brand gestoken om te voorkomen dat het in Spaanse handen zou vallen. In 1643 is de laatste verbouwing voltooid en heeft het kasteel zijn huidige vorm gekregen. Staatsbosbeheer is de eigenaar van het landgoed.` Ik heb behoorlijk wat fantasie en dat ging met mij op de loop wanneer ik dan langs zo`n landgoed, kasteel wandel. Ik bedenk me dan dat hier deftige vrouwen van adel, met van die prachtige lange, wijde jurken paradeerde, zonne-pluutje in de lucht, want stel dat je bruin zal worden. Zouden ze ook zo genieten van de frisgroene bladeren en van de bloesembomen? Zouden ze de vogels horen zingen of...ja, waar zouden zij aan gedacht hebben toen zij hier wandelde...

Over een knisperend schelpenpad met aan weerszijde hoge, statige bomen kwam ik langs een schapenwei waarop een Klompenpad-bordje stond. Op de app stond niks aangegeven, maar de avonturier kwam ik mij los en dus stapte ik over het overstapje heen en kwam in een boomgaard uit. Niet veel later hoorde ik schapen blaten en ja, daar waren ze. Een beetje loom van de warme zon, lagen ze heerlijk bij elkaar te genieten onder de fruitbomen. Ze keken een beetje en dommelde weer in. Ik wandelde verder en kwam weer bij een overstapje, nadat ik deze genomen had leek het pad dood te lopen. Ik had geen zin om terug te wandelen, dus keek op de app en ja, als ik iets verder liep kwam ik weer op een wandelpad. Een beetje struinend door het bos, zag ik inderdaad een wandelpad, veel leuker, want het was een smal pad wat langs een watertje liep en een weiland. (Alleen als je komt van de kant waar het landgoed, kasteel Soelen staat, vind je dit paadje, aan de andere kant (waar ik uit kwam) hing geen Klompenpad-bordje. Of het idee is dat je door de boomgaard rondloopt en weer terug, maar dat lijkt me niet echt en als er nou meer mensen het struinpad nemen, wordt het vanzelf weer een wandelpad). 


Niet veel later wandelde ik bijna het dorp weer in, maar nog net voordat ik in een flits iets blauws voorbij zag vliegen. Een ijsvogel en ja daar zat die, op de tak van een boom. Supersnel nam ik m`n camera, maar hoe snel ik ook was, flieess, weg was de ijsvogel. Een oudere meneer kwam langs wandelen en dacht al dat ik de ijsvogel zag. Hij gaf me biologieles over de ijsvogel in de natuur! Waar houd de ijsvogel van, wat is z`n favoriete leefomgeving, etc. Dit was zo leuk en leerzaam. Ik wandelde verder. Net voordat ik weer bij de auto aankwam liep ik langs het Teisterbant huis, waar het Klompenpad naar vernoemd is. Een stukje geschiedenis vertelt: `Teisterbant was in de middeleeuwen een Gouw, oftewel graafschap van Vlaardingen tot Tiel begrensd door de rivieren Lek, Maas, Waal en Hollandse Ijsel. De naam komt uit het Keltisch en betekend: `rechts gelegen`. 

Ik heb enorm genoten van dit prachtige klompenpad. Benieuwd of jij ook wel eens het Klompenpad Teisterbantpad hebt gewandeld of dat je dat nu van plan bent?! Laat je het me weten in een reactie?!


Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie 

2 opmerkingen:

  1. Leuk om hier nog meer foto's te zien. Wat kwam je veel moois tegen onderweg.
    Mooi die klaprozen!
    Molens zijn prachtig. En zo ingenieus dat je mbv de natuur zo'n gevaarte in beweging kan krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt ja, heel bijzonder! Vanmorgen hadden we de eerste klaproos in de tuin, helemaal blij mee! Ze zijn zo teer en mooi. Fijne dag!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!