vrijdag 7 april 2023

Natuur-Avontuur: Klompenpad Slagmaatpad in Bunnik,..


De zon stond hoog aan de hemel en de lucht was strakblauw. Ik had er zin in, er stond een bloesemroute op de planning, het Klompenpad Slagmaatpad in Bunnik. Ik volgde de oranje klompjes richting de ingang van Fort bij Vechten. De ingang was al een eyecatcher op zich, ik liep over een prachtige brug en door een smalle doorgang, zo gaaf! Niet veel later liep ik door weilanden, omringt door vogels, ik hoorde zelfs de specht, zag fazanten en hazen achter elkaar aanrennen. Ik was letterlijk op natuur-avontuur, want ik mocht oversteken met een trekpontje, i love it. Het trekpontje lag aan de overkant, dus eerst dat ding terug zien te hengelen, vervolgens ik erop en naar de overkant. Echt super leuk om te doen, dit vind ik een extra`tje voor een wandelroute. Ik vervolgde m`n pad richting het natuurgebied Nieuw Wulven, waar de reeën rondhuppelde, zo voor mij op het pad. Echt genieten. En dan de bloesem die overal rijkelijk hun glorie lieten zien in de zonnestralen. Ik sloot de wandeling af met een picknick langs het water bij Fort bij Vechten. Ik heb intens genoten!

Meer zien van de bloesemroute?! Klik dan verder,..

Het klompenpad Slagmaatpad kun je op twee verschillende manieren wandelen. Ik koos ervoor om te starten bij de ingang van Fort bij Vechten (je kunt de wandeling dus ook andersom lopen, overigens een aanrader, want ik vond het best wel druk bij Fort bij Vechten. je wandelt dan wel het eerst en laatste stuk hetzelfde). Over een prachtige brug die zich uit in een versmalde poort startte ik de wandeling. Wauw, dit was al geweldig! Fort bij Vechten maakt onderdeel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en gebouwd tussen 1867 en 1870. Water moest ons land in oorlogstijd beschermen. Wanneer de vijand kwam konden Polderland tussen Muiden en de Biesbosch 40cm onder water gezet worden. Fort bij vechten is nooit betrokken geweest. Het fort is in 1996 door Defensie overgedragen aan Staatsbosbeheer. Er is nu een Waterlinie museum in gevestigd en er worden evenementen georganiseerd.


Nadat ik Fort bij Vechten achter mij liet liep ik over kerkpaadjes en door weilanden. Ik kwam uit bij de tankgracht. De tankgracht is in 1939 aangelegd. De diepe grachten moesten de tanks tegenhouden. Nu is de Mastwetering een oase van rust. Naast dat de trein er wel langs komt en je overal elektrische tijdkabels ziet, is dit echt mijn favoriete stuk van het Klompenpad. Ik kon oversteken met een trekpontje. Eerst moest het ik pontje naar me toe zien te krijgen, maar ik had de smaak al snel te pakken. Hup, goed trekken aan het juiste touw en daar  kwam die aan. Hup, er zelf bovenop, weer trekken, maar dan met het andere touw en zo kwam ik aan de overzijde. Op insta kun je een leuke video bewonderen hoe ik dit deed. Het uitzicht is adembenemend. Er staat een picknickbankje, dus ook met kinderen is dit super leuk om te ondernemen. En voor de echt helden onder ons, er is ook een brug. Dus als je nu denkt, ah, zo`n leuk pad lijkt me, maar ik zie het trekpontje echt niet zitten, dan loop je gewoon iets verder en wandel je over de brug, maar..probeer het echt hoor, het trekpontje. Zo leuk om te doen en niet allen voor kinderen, hihi!


Ik wandelde verder en kwam in natuurgebied Nieuw Wulven. Vanuit een uitkijkpunt bekeek ik nog even het grote geheel (geintje, meer voor kinderen bedoeld, maar het leverde wel een leuk plaatje op). Niet veel later dacht ik een ree te zien, ik vertraagde m`n pas en liep verder. Er kwam een man met een hond aangelopen en ik dacht, ik zou het wel verkeerd gezien hebben. Het is ook al op de dag. Ik wandelde verder en precies nadat ik de hoek om kom, loopt er zomaar midden op het pad een ree. Snel de camera erbij, mja, de ree zag mij ook en dacht `wegwezen`. Ze huppelde het natuurgebied weer in. Even later zag ik haar nog in het natuurgebied, met haar leuke witte hartjes-kontje. Op de terugweg zag ik nog twee reeën in het bos grazen. Heel rustig en op `t gemakje. Zo mooi. 


De bloesem was rijk vertegenwoordigd. Overal zag ik bomen met witte bloesem. Ik heb even Gegoogeld hoe de bloesem heet en kwam erachter dat dit de bloesem is van de Sleedoorn. Prachtige kleine witte bloemetjes op een bruin takje. Echt lente, zo genieten!

De bloesem hieronder is de Prunus Cerasus oftewel de Prunus uit de rozenfamilie. Ik wandelde over paadjes waar het leek of ik in een sprookjes-bloesem-bos wandelde. Het is zo fijn om er uit te zijn en nieuwe energie op te doen. 


Aan het einde van het Klompenpad kom je weer uit bij Fort bij Vechten, maar dan aan de andere kant, de rustige kant. Waar ik starten met veel mensen om mij heen, was hier geen kip te bekennen. Ook was het stil en het water spiegelde zo mooi in het zonlicht. Ik besloot om hier nog even te gaan zitten voor een picknick en te mijmeren over wat ik allemaal gezien, gehoord, geroken en ervaren had. Ik dacht terug aan het ree-tje op het fietspad, waar ik in een flits nog een foto van maakte. Ik ben niet zo van de verkeersborden op een foto, maar dit was iets bijzonders. Ik dronk m`n meegenomen thee op en liep richting de auto. Om daar gelijk op in te haken, parkeergeld betaal je bij de uitgang. Je hoeft dus niet, zoals ik deed, te zoeken naar een betaalpaal. Nadat ik eindelijk iemand zag lopen, stelde ik de vraag en kon ik met een gerust hart uitrijden. Betaald parkeren dus, maar de moeite waard! :)


Het klompenpad Slagmaatpad is vernoemd naar een boerderij. Boerderij Nieuw Slagmaat heeft een rijke geschiedenis. Familie van der Maat bewoond de boerderij. Boerin Djüke won in 2014 de Europese Innovation Price for Woman Farmers. Het hele jaar wordt er op een milieubewuste manier fruit geteeld. Ook is er groente te vinden in de moestuin. Er staan koeien op het land en er word mais en pompoenen verbouwd. Op de weilanden zijn bloemenranden te bewonderen, die een lust zijn voor het oog, maar vooral in trek zijn bij de kleine diertjes. Persoonlijk kan de boerderij net iets beter aangegeven worden, want ik heb de boerderij wel bewonderd, maar niet gerealiseerd dat je er ook een kijkje kunt nemen. Of ik was te vroeg, dat kan natuurlijk ook! ;) Je kunt namelijk ook even uitrusten op het terras. 

Ik heb enorm genoten van dit prachtige klompenpad/bloesemroute. Benieuwd of jij ook wel eens het Klompenpad Slagmaatpad hebt gewandeld of dat je dat nu van plan bent?! Laat je het me weten in een reactie?!


Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's van jouw wandeling. Bijzonder met de reeën.
    De foto van je kop koffie of thee met koek op die mooie theedoek vind ik echt geweldig mooi! (Ik houd van zulke plaatjes. Mag ze ook graag zelf zo maken; tot ergernis van mijn huisgenoten ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het was een heel fijne wandeling en echt een aanrader! Hihi..ze willen natuurlijk gelijk aanvallen op het lekkers. Snap ik wel, zien ze wat lekkers, moeten ze er eerst een poos naar kijken, hihihihi! Fijn Paasweekend, Ilse!

      Verwijderen
  2. Wat een mooie foto's van jouw wandeling, echt een prachtig gebied!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!