vrijdag 24 maart 2023

Natuur-Avontuur: Wandeling bij Treekerpunt in Leusden,..


Lente, het is lente! Niet te zien wanneer ik naar buiten kijk. Tenminste, wanneer ik dit zit te typen,  drupt de regen langs de ramen naar beneden. Het is somber en grijs. Daarom een heerlijk zonnig blogbericht met een lunch-ommetje-wandeling. Ik kan daar spontaan zin in hebben. Ik maak dan wat lekkers klaar en bedenk waar in de natuur ik dit wil nuttigen. Ik reed richting de Treekerheide en niet veel later stond ik op het Treekerpunt in Leusden. Wat een uitzicht heb je daar, zo genieten! 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Online zocht ik, voordat ik van huis reed, nog even naar een wandelroute. Die is er niet echt, ja op GPS, maar dat vind ik niet prettig. Ik bedenk zelf wat wat, dacht ik en ging op weg. Eenmaal aangekomen, was ik niet de enige. Niet veel wandelaars, maar paarden met hun ruiters. Want ook dit stuk heeft een prachtige ruiterpad (let dus goed op waar je loopt, ruiters hebben voorrang). Naast het ruiterpad is er ook een mountainbikepad, deze zijn goed voor wandelaars aangegeven dat het geen wandelroute is (houd je hier ook aan). Ik wandelde verder, maakte een lus om de heide en keek goed om me heen waar ik ergens kon zitten voor m`n lunch. Opeens zag ik hoog een bankje staan, dat moest het worden, maar hoe kom ik daar?! Even lekker struinen over verschillende prachtige wandelpaden kwam ik dan aan bij een smal paadje die naar boven leiden. Toch net of ik in het buitenland ben, vind je niet?! Ik genoot met volle teugen. Bovenop aangekomen had ik een uitzicht van jewelste! Geweldig, wat was dit mooi! Nadat ik had genoten van het uitzicht streek ik neer op een bankje, er staan er genoeg, maar gelukkig was ik alleen. Ik sloot m`n ogen om zo extra te kunnen genieten van de zon. Ze was al warm zat (thuis voelde ik dat ik zelfs verkleurd was op m`n neus en voorhoofd, zo fijn). Nadat ik m`n lunch ophad, met zand en al, want voor de foto had ik m`n boterham op het bankje gelegd, hihi. Je raad het vast, lekker knisperen tussen de tanden, hoort erbij hΓ©?! Zand schuurt de maag, zeggen ze toch?! ..daalde ik van een leuk trappetje naar beneden. Dit is echt aan aanrader om terug te gaan wanneer de heide bloeit, zei ik tegen mezelf. Lekker dichtbij huis en wat een top foto! 


Ik wandelde verder langs een leuke wegwijzer die midden op de heide staat en aangeeft welke kant je op kunt wandelen en bij welk dorp/stad je dan uit komt. Ik bleef fijn op de heide en vervolgde m`n pad. Ik maakte nog even een leuke schoen-foto, wie mij een beetje kent, weet dat dit echt mijn favoriete foto is om te maken! Het heeft is, echt heerlijk aarde met de natuur aan m`n voeten, letterlijk! 

Wat ik ook zo heerlijk vind op de Treekerheide is dat, wat ik net al aangaf, het net lijkt op je ergens in het buitenland wandelt. Het is heuvelrijk en er staan van die hoge palm, uhm.. sparbomen die zo heerlijk wuiven in de wind, zonnetje erbij, nou, genieten toch?! 

Nog een stukje geschiedenis over het Treekerpunt: Treekerpunt is ontstaan nadat het gletsjerijs zich terugtrok en er een toendraklimaat heerste (koud), de heuvel is door sterke winden opgestoven.
Er liggen nog 2 grafheuvels in de buurt van de weg, dus er hebben ooit mensen in dit gebied gewoond.


Ik begrijp, omdat deze wandeling geen bewegwijzering heeft dat het misschien spannend is om de stap te maken hier naar toe te gaan. Toch zeg ik, doen! Er is veel ruimte om te parkeren en vanuit daar wandel je zo de Treekerheide op, in het midden, de grootste heuvel met prachtig uitzicht is het Treekerpunt. Je kunt eigenlijk niet verdwalen wanneer je op de heide blijft en het bos niet in gaat. Als je bovenop het Treekerpunt staan kun je heel de heide overzien. Ik maakte hier gebruik van en wist precies waar ik weer heen moest wandelen om bij de auto te komen. Leuke tip, aan de overkant van de weg zit Pannenkoekenhuis Bergzicht, leuk om daar een pannenkoek te eten! 

Benieuwd of jij ook wel eens op de Treekerheide/Treekerpunt hebt gewandeld of dat je dat nu van plan bent?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achter laat!