vrijdag 17 maart 2023

Natuur-Avontuur: Wandeling bij Landgoed Amelisweerd in Bunnik,..


Verwelkomd door prachtige rondvliegende halsbandparkieten begonnen we onze winterse- lentewandeling bij Landgoed Amelisweerd in Bunnik.  Het had die nacht gesneeuwd, er lag een zachte, witte deken over de velden en paden. Het knisperde onder onze voeten. We liepen de rode paaltjes route rondom Oud Amelisweerd, daarna maakte we een extra lus rondom Nieuw Amelisweerd. Genietend van de voorjaarsbloeiers die om het landgoed goed vertegenwoordigd waren. Sneeuwklokjes, narcissen, zo langs de paden geeft dat zo`n lentegevoel. Er was zelfs een heel sneeuwklokjesbos. Even later vervolgde we ons pad langs de gele paaltjes en kwamen we bij Fort Rhijnauwen uit.

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder..

`Een groene specht`, dacht ik en ik keek goed om me heen waar ze heen vloog. Camera in de aanslag om het perfecte plaatje te kunnen maken. Na nog eens goed kijken leken het wel papagaaien, het waren geen groene spechten, maar halsbandparkieten. De halsbandparkieten zijn knalgroene en luidruchtige vogels, afkomstig uit India en Centraal-Afrika. Het gaat in Nederland oorspronkelijk om ontsnapte en losgelaten kooivogels die verwilderd zijn en populaties hebben gevormd. Nadat ik dit deelde op m`n Insta kreeg ik heel wat reacties van omwonende dat het soms ook echt als een last ervaren word. Ze maken inderdaad een behoorlijke herrie. Toch vond ik het een heel bijzonder moment, `k had ze namelijk nog nooit eerder gezien. Ik vond het ook wel iets statigs hebben zo bij het landgoed. 
We vervolgden onze weg langs Oud Amelisweerd. Ryka maakte nog een mooi plaatje van mij, de brug en een prachtig bomenlaantje op het landgoed.


Deze keer wandelde we niet op de app, maar volgde we de rode paaltjes route die rondom het landgoed Oud Amelisweerd ligt. Heel goed bewegwijzert, verdwalen kun je niet op het landgoed. We liepen langs rokende bomen, een heel bijzonder gezicht. We bekeken ze van dichtbij om te zien waarom ze zo dampte in het zonlicht. Waarschijnlijk van de vrieskou?! In het water achter de rokende bomen begonnen ganzen aan hun ochtendlied. In een rijtje, of ze wisten dat ik een foto zou maken, zwommen ze er vandoor. Rondom het landgoed wandelde je over verschillende (vlonder) bruggetjes. Ik hou daarvan, net even anders. 


We maakte een extra lus rondom landgoed Nieuw Amelisweerd op de bonnefooi, daarna pakte we een nieuwe wandelroute op en volgde we de gele paaltjes die ons naar Fort Rhijnauwen zou brengen. We wandelde langs het water met aan de waterkant bevroren narcissen, over lanen met aan weerszijde narcissen. Door boomgaarden vol met bloesembomen. Wat heb ik genoten, echt een winterse- lentewandeling was dit! Opeens konden we niet door, er lagen schapen heerlijk van het zonnetje te genieten, op de wandelroute. Wij heel behoedzaam voor een mooi plaatje, komt er een hardloopster aan, niet stoppen, dus ik dacht: `Foto maken, anders springen de schapen op.` Maar nee, ze deden even hun ogen open of ze dachten: `Kan ze erlangs, ja? Nou, dan doe ik m`n oogjes weer dicht.` En ze soeste weer weg. Zo heerlijk om te zien. Ze waren echt aan het genieten in de lentezon.


Bijna op het einde van de gele paaltjes route kwamen we uit bij Theehuis Rhijnauwen. We kwamen het theehuis al eerder op de route tegen, alleen zat het water in de weg, we konden er niet komen. Onze hoop was dat we er op de terugweg langs zouden komen, en die hoop kwam uit. We hebben heerlijk genoten van warme chocolademelk met slagroom en van een choco coco gebakje. Mjam, wat was dat smullen!

Aan het einde van onze wandeling en weer terug bij Landgoed Amelisweerd zagen we dat Landwinkel Veldkeuken open was. We brachten de winkel een bezoekje. Ik hou van deze winkels met streekproducten en snuisterijen. We zagen prachtige zelfgemaakte mokjes met verschillende getekende vogeltjes erop. We kochten allebei eieren, en ja, ik hoor je denken: `Je hebt toch eigen eitjes van de kipjes?` Klopt, maar het ging ons om het doosje. We hadden precies hetzelfde DIY idee, in dat doosje moest wat komen. Daarom kochten we eitjes. Vol energie stapten we in de auto op weg naar huis. Genoten hadden we, wat een fantastische wandeling was dit en juist in dit seizoen met alle voorjaarsbloeiers rondom het landgoed. Echt genieten!

Benieuwd of jij ook wel eens rondom Landgoed Amelisweerd of Fort Rhijnauwen hebt gewandeld of dat je dat nu van plan bent?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Prachtig mooie wandeling lijkt mij. Sinds ik een pup heb wandel ik ook veel meer en ook in gebieden waar ik nooit kwam.
    fijne zaterdag Verie, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een prachtige wandeling, zo genoten! Heerlijk hΓ© om zo elke dag een ommetje te kunnen maken?! Fijne nieuwe week, Coby!

      Verwijderen
  2. Wat een mooie plek weer! Leuk om mee te genieten door middel van jouw foto's.
    Ben benieuwd naar de DIY ... iets voor Pasen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en nee, iets met de moestuin! Wordt helemaal leuk (en lekker)! Fijne nieuwe week, Ilse!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!