vrijdag 17 februari 2023

Natuur-Avontuur: Wandeling over Tijdkijkerpad in Elspeet,..


Daar gingen we, goed ingepakt, het was immers -4 graden en vol goede moed naar de Elspeetse Heide. De zon scheen heerlijk en bij de eerste stappen op het Tijdkijkerpad deed ons beseffen, we waren veelste dik ingepakt, de wanten gingen uit, de mutsen af en we genoten van de warmte die we voelde. We wandelde verder over smalle kronkelpaadjes, door bossen met prachtige hoge bomen, keken door de knalrode kijkers, bewonderde een stukje geschiedenis en als toetje kregen we de uitkijktoren toe. Of we die beklommen hebben?! Dat lees je in dit blogbericht! 

Benieuwd?! Lees dan verder,..

Nadat we de auto geparkeerd hadden in Elspeet aan de Stakenbergerweg liepen we de rode pijltjes route van een kleine 5km. Het pad kreeg de naam Tijdkijkerpad, toepasselijk, aangezien er op de route verschillende kijkers staan waardoor je terug kijkt in de tijd. Erg leuk gedaan. De kijkers zijn knalrood en dus goed te zien op de route! Super leuk om de extra informatie op het paaltje bij de kijker te lezen.  


De Elspeetse heide is een natuurgebied van 768 hectare, gelegen ten noorden van Elspeet, in de Gelderse gemeente Nunspeet. Oorspronkelijk was dit een bosgebied. Na het kappen van de bomen gebruikten de boeren van Elspeet en omgeving het gebied eeuwenlang voor de schapenhouderij. Door deze begrazing ontstond een uitgestrekt heideveld dat tot de Tweede Wereldoorlog dienstdeed voor de mestproductie. Al in de eerste helft van de twintigste eeuw verminderde de vraag naar mest en werden heidegebieden weer bebost. De Elspeetsche Heide bleef echter bestaan en kreeg na de Tweede Wereldoorlog een militaire bestemming. Het ministerie van defensie gebruikte het gebied als militair oefenterrein, waar een kilometerslange tankbaan werd aangelegd bestemd voor het oefenen met tanks door de cavalerie. In 1995 werd het gebied afgestoten door defensie als oefengebied. Het gebied wordt weer begraasd door schaapskuddes.

Wij hebben geen schaapjes gezien, maar maakte wel onderstaande selfiee in het zonnetje!


Het leuke aan samen wandelen, ik wandelde deze wandeling samen met vriendin, is dat je bij thuiskomst in de whatsapp leuke foto`s tegenkomt. Waaronder een actie foto van mij wanneer ik dus een foto maak. Een heel charmante houding en dan vooral letten op mijn vingers, pink omhoog en foto`s maken. Het licht was die dag prachtig, ik genoot bij elke foto die we maakte. 


Op het einde van de wandeling (ik zal h`m zeker zo wandelen, zeker als je kinderen meeneemt, aangezien er op het einde van de wandeling een speeltuin is, kunnen ze nog even lekker spelen) kwamen we bij de uitkijktoren uit. Ik was h`m alweer vergeten vanwege al het moois wat we onderweg tegengekomen waren. Vriendinlief vertelde dat er zelfs zwijnen rondlopen, ze had er onlangs nog één gezien. Niet veel later zagen we het bosgebied omgewoeld door de zwijnen. Deze stoere bikkel staat op m`n bucketlist om te fotograferen en vriendinlief had een idee. In de zomer terugkomen en dan een avondwandeling maken om deze stoere bikkel vast te leggen, top idee, gaan we doen, Daniëlle!

Daar kwamen we aan, bij de uitkijktoren van 20 meter en wat een prachtige toren. Valt helemaal weg tussen de bomen, zo mooi! Vol goede moed stapte we de eerste traptreden op, hoeveel zouden er nog komen. We stapte dapper verder, niet teveel naar beneden kijken, er lag namelijk een gaatjesrooster, super eng. Tenminste, dat vind ik, het maakt het net extra spannend. Boven aangekomen is het adembenemend. We hebben dan ook wel een prachtige dag uitgekozen. We keken super ver, zagen de windmolen in de Flevopolder en genoten van het natuurgebied, die we nu van bovenaf bewonderen konden. We maakte een paar selfiees, maar die zijn niet zo goed gelukt, we vonden ons allebei iets te houterig op staan, waarschijnlijk door onze bibberbenen van de klim en de hoogte. Maar..we hebben het gefixt, een hele overwinning! 


Ik heb genoten van deze prachtige wandeling in Elspeet en kom graag nog eens terug om de stoere bikkel, het everzwijn te ontdekken en fotograferen!

Benieuwd of jij ook wel eens het Tijdkijkerpad of de Elspeetse heide hebt gewandeld of dat je dat nu van plan bent?! Laat je het me weten in een reactie?!


Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie


6 opmerkingen:

  1. Een prachtige dag hadden jullie "uitgekozen". Mooie foto's heb je gemaakt!
    Ik vind het altijd zo leuk om een foto te zien van iemand die een foto maakt.

    Vorig jaar rond deze tijd wandelden wij vanaf De Ossenstal in Epe en kwamen we onderweg een paar zwijnen tegen. Een bijzondere ontmoeting. Epe en Elspeet liggen vrij dicht bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat bijzonder! Het lijkt me ook wel spannend om ze te ontmoeten! Dankjewel, ja grappig is dat hé?! Dan zie ik hoe ik fotografeer, zo leuk! Fijn weekend!

      Verwijderen
  2. En wat was het leuk en gezellig en mooi! Zo genoten (en als ik eraan terugdenk, geniet ik nog na).😘 En van de zomer gaan we op zwijnenjacht.🐗😄

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super leuk, haha, ja dat gaan we doen! Heel benieuwd of we ze daadwerkelijk tegen gaan komen! Fijn weekend en tot snel! Xx

      Verwijderen
  3. altijd mooi daar elk seizoen ook om te fietsen,was je bij ?op de stakenberg?
    groetjes esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een prachtig gebied inderdaad! Ja, wat ik begreep heet het ook wel Stakenberg, als ik het goed heb! :) Fijne dag!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!