vrijdag 24 februari 2023

DIY: Sfeerschaal zelf maken + opmaken,..


Sommigen DIY`s verdienen een tweede kans! Zo scrolde ik een poosje geleden m`n blogberichten eens door en dacht bij het zien van dit blogbericht: Plateau Ivoor & Plateau Grijs, dit wil ik nog eens maken. Deze twee plateau`s maakte ik van een kaarsenstandaard en een plankje hout. Ze waren ideaal en wat ik me ervan kan herinneren helemaal in! Ik maakte de enen na de anderen. Dus, dit idee wilde ik nog eens uitwerken, maar dan in een nieuw jasje! Met een terracotta-pot, ovenschaal uit de kringloop en een spuitverfbus van de Action, ging ik aan de slag! Maar dan..wat wil ik er dan inzetten en mee doen, nou, ik had het idee al in m`n hoofd en het resultaat, ik ben er helemaal blij mee! De sfeerschaal staat alweer een poosje in onze woonkamer te shinen en de witte druifjes steken heel voorzichtig hun eerste kopjes boven de grond uit, zo leuk!

Benieuwd hoe je deze toffe sfeerschaal maakt?! Klik dan verder,..

Benodigdheden:
✄ Terracotta-pot  ✄ Ovenschaal  ✄ Spuitverfbus  ✄ Sterke lijm  ✄ Mos  ✄ Tuinaarde  ✄ Kleine bloembolletjes  ✄ Eitjes  ✄ Veertjes  ✄ Glazen pot  ✄ Waxinelichthouder  ✄ Waxinelichtje

Aan de slag:
✄ Neem het terracotta-potje en de ovenschaal en spuit deze aan de buitenkant met de spuitverfbus in gewenste kleur. Eventueel een paar lagen. Laat goed drogen.
✄ Neem de sterke lijm en maak een cirkel van lijm op de onderkant van de terracotta-pot, plaats hierop in het midden de ovenschaal. Je kunt het ook andersom doen, zodat je precies ziet wat je doet. Dus, leg de ovenschaal ondersteboven voor je neer en bevestig het terracotta-potje in het midden van de ovenschaal ondersteboven. Laat dit goed drogen voordat je de rest gaat doen.
✄ Zet in het midden van de ovenschaal de glazen pot.
✄ Neem het tuinaarde en leg dit rondom de glazen pot in de ovenschaal, een klein laagje.
✄ Neem de bloembolletjes en maak de aarde van de worteltjes schoon, leg hier en daar een bloembolletje neer, strooi eventueel nog wat tuinaarde over de worteltjes heen.
✄ Neem het mos en leg dit om de bolletjes heen. Wanneer de mos goed vochtig is hoef je verder niks meer aan de bolletjes te doen, is dit niet zo. Spuit dan één keer de bolletjes in met water, daarna hoeft dat niet meer en zullen ze vanzelf open gaan.
✄ Neem de eitjes en de veertjes en leg deze hier en daar neer. De veertjes steek je zo in het mos. 
✄ Neem het waxinelichthoudertje en zet deze in de glazen pot, het waxinelichtje erin, zoek een mooi plekje en steek het waxinelichtje aan!


Zodra de bloembolletjes uitgebloeid zijn kun je ze verversen door er nieuwe bloembolletjes in te doen. Doordat ik alleen de buitenkant van de ovenschaal gespoten heb met spuitverf, wil ik er van de zomer water in doen en dan iets met bloemen proberen. Hoe dit staat en of dit lukt moet ik nog proberen. Dit is dus de reden dat ik alleen de buitenkant heb gespoten. Anders ben ik bang dat het afbladdert door het water. Ook leuk is om in de glazen pot een drijfkaars te leggen. Dan doe je in de pot eerst water en leg je zo de kaars op het water. Let wel dat het gewicht dan nog zwaarder word op de terracotta-pot.


De glazen pot met waxinelichthouder koos ik op de Kerstmarkt van `t werk. Dit jaar mocht ik deze mee-organiseren en wat heb ik het leuk gehad. We hadden drie kramen uitgekozen met leuke artikelen en zover ik weet hebben alle collega`s genoten. Hoe leuk? Je eigen kerstpakket samenstellen! Al die tijd stond de glazenpot met waxinelichthouder in de schuur en dat vond ik me toch sunde, mja, ik kon niet iets verzinnen wat ik ermee moest, totdat ik het `oude` blogbericht tegenkwam en gelijk ontstond er een idee. Hoe leuk om ouder DIY`s weer in leven te brengen! 

Ik ben benieuwd wat je ervan vind en of je deze DIY ook gaat maken?! Of wie weet vind je de DIY die ik negen!, ja echt, een kleine negen jaar geleden gemaakt heb leuker om te maken?! Laat het me weten in een reactie en ga lekker aan de slag!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie






 

4 opmerkingen:

  1. Ontzettend leuk idee zo met de bolletjes. Ik hou ervan en heb zelf ook zo'n soort plateau-schaal die elke keer weer anders is. Soms staat de schaal even in de kast en dan opeens is er weer een idee. Jawel en dit idee komt nu van Verie.
    Dankjewel en fijn weekend, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen, Coby, dat ik je zo mag inspireren om ook aan de slag te gaan! Het is zo leuk om te doen! Geniet ervan!

      Verwijderen
  2. Zo'n leuke DIY. Het kan zo simpel zijn, maar met een groots resultaat.
    Ik ga 'm zeker onthouden deze.
    Je hebt 'm ook erg mooi gedecoreerd. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het compliment, het is een heerlijk project! Fijne dag nog!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!