vrijdag 10 februari 2023

HEERLIJKE B&B`s: De Vijf Suites in Drenthe & Omgeving tips,..


In de wintervakantie hebben we drie heerlijke dagen genoten in Drenthe. We waren allebei best wel moe van het afgelopen jaar 2022 en ook de feestdagen vinden wij geen pretje. Heerlijk als het dan 1 januari is en nog fijner als je dan ook nog samen eropuit kunt gaan. Online zocht ik na een leuke, sfeervolle B&B in Drenthe en ik hoefde niet ver te zoeken, want ik kwam op de website van `De Vijf Suites` terecht. Een oude Rijksmonumentale boerderij uit 1760 waarin vijf suites zijn gecreëerd met bijzonder voorwerpen en kunst. Nu zijn Manlief en ik niet heel kunstig-gezind, maar houden wel van creativiteit en dat is kunst, we lieten ons verrassen, letterlijk! 

Benieuwd naar meer en hoe de suite eruit ziet van binnen?! Klik dan verder,..

Bij aankomst werden we verwelkomd door Wil, die samen met zijn vrouw Ruthy De Vijf Suite verzorgd en onderhoud. We kregen een kopje koffie en thee aangeboden en nadat we geland waren vertelde Wil over het ontstaan van de boerderij en kregen we een rondleiding. In de boerderij zijn vijf suites gecreëerd, waaronder een suite `wolf`, want ja, de wolf loopt rond in Drenthe, helaas niet gezien, stond uiteraard stiekem wel op m`n lijstje, maar goed. Wie weet later nog eens. Onze suite lag aan de achterzijde van de boerderij en bij het openen van de deur keken we onze ogen uit. Een heerlijke geur kwam ons tegemoet, de kaarsjes stonden aan, en een bad. Wij hebben thuis een inieminie badkamer zonder bad, dus onze voorkeur heeft lichtelijk een bad in een B&B, hihi! Nou, en dat zat hier in hoor, en wat voor een bad. We kunnen er met z`n tweeën in en er zat zo`n ronding in waardoor je heerlijk comfortabel zit. Zo genieten! We hebben er elke avond ingezeten, inclusief de kaarsjes aan! Naast het bad zit een zitje met een tv, daarachter staat het bed. Naast het bed zit nog een toilet en wastafel en daarnaast een douche. We hadden zelf een eerste verdieping met nog twee bedden. Ideaal voor onze spulletjes, zodat ze niet in het zicht stonden, daar houden we wel van. 


En dan de kunst, die was er ook, hihi! Er hingen schilderijen aan de muur, in eerste instantie dacht ik, `mooi zo`n zebra boven het bad`. Ik had niet echt verder gekeken, sorry, het verraad m`n kijk op kunst, hihi! Nadat we onze spullen een plekje gegeven hadden en we even op de bank zaten voelde ik iets kijken naar mij en terwijl ik me omdraai, kijken er twee grote zwarte ogen mij aan. Nee, geen zebra-ogen, mensen-ogen. Bibbers..ik heb echt niks met ogen, oftewel, ik vind het verschrikkelijk als iemand mij de hele tijd aankijkt. Net als op een cover van het magazine, ik draai dit dus altijd om, hé?! Nou, die ogen dus, door de zebra-strepen versterken ze ook nog eens, verschrikkelijk, hihi..want ik bedacht me..zit ik straks in dat bad, zit ze lekker mee te genieten. Manlief is gelukkig heel nuchter en zei al, `dan draai je h`m toch om`. Dat gaat me dan te ver, ik liet ze hangen, maar heb haar geen blik meer waardig gekeurd. Ik hoop oprecht dat iemand zich herkent of herkent echt niemand dit? 

 Voordat we naar De Vijf Suites gingen, rond 16.00u konden we inchecken, zijn we bij Kamp Westerbork geweest. De geschiedenis van Kamp Westerbork is vooral bekend vanwege de jaren 1940 tot 1945. In de tweede wereldoorlog werd het kamp gebruikt als doorgangskamp naar concentratiekampen Auschwitz en Sobibor. Na de tweede wereldoorlog werd het kamp voor nog verschillende doeleinden gebruikt, waaronder van 1950 tot 1971 voor Indische Nederlanders. Om al deze mensen opvang te bieden werd het concentratiekamp Westerbork opengesteld, echter zou dit geen concentratiekamp meer heten, maar opvangcentra of woonoord, daarom kreeg Kamp Westerbork niet veel later de naam De Schattenberg. Dit laatste wist ik niet en vond ik behoorlijk heftig om te lezen in het museum. Denkend aan al die Joden, Sinti en Roma die daar gezeten hebben onder verschrikkelijke omstandigheden. Om onze gedachten weer wat op de rit te krijgen, kozen we om een wandelroute te wandelen. We wandelde de wandelroute Melkwegpad en Bospad, bij elkaar zo`n 5km. Dat was heerlijk, we kwamen langs vennetjes, over vlonderpaden en door het ruikende dennenbos ondertussen pratend over de oorlog en wat voelde we ons rijk en vrij. Wij konden daar zomaar wandelen, zonder bang te zijn, zonder harde geluiden van bijvoorbeeld machinegeweren, we hadden alles nog, werden niet wreed verstoord of ontdaan van kleding en spullen. Dankbaar! 

Niet veel later zaten we heerlijk te smikkelen bij Restaurant Abdij de Westerburcht in Westerbork. Terwijl we het hoofdgerecht en later het nagerecht bestelde, speelde we het spelletje Skibo en ja, dit restaurant is echt een aanrader! Mjammie, wat hebben we heerlijk gegeten! 


De volgende dag zijn we naar Assen geweest. Shoppen is ook echt een vakantie-dingetje van ons. Ik heb een nieuwe teddy-jas gescoord en Manlief nieuwe schoenen. In de middag hebben we het dorpje Orvelte bezocht, een monumentendorp. Verschillende boerderijen uit de 19e eeuw hebben hun deuren geopend voor verschillende oude ambachten. Zo kun je naar een kachelmuseum, zien hoe ze zelf brood bakken en zijn er leuke hebbe-winkeltjes in gevestigd. En de omgeving is schitterend, heerlijk kneuterig, gelijk weer ideeën opgedaan voor de tuin, zo leuk!

Wanneer je logeert in een B&B is het vaak zo dat je `moet` uiteten, bij De Vijf Suites dus niet. In een open ruimte midden in de boerderij is een keuken gevestigd waar je kleine gerechten mag voorbereiden. Om eerlijk te zijn, ik ben geen keukenprinses, dus ik vind het heerlijk om in de vakantie niet te hoeven koken, hihi! Wij zochten het dus weer verderop, deze keer werden het pannenkoeken bij De Deugniet in Borger. Heerlijk, wat hebben we gesmuld! Echt een favoriet bij ons! 

We hebben genoten deze mini wintervakantie! En zo genoten dat ik helemaal niet veel foto`s heb gemaakt. Echt ontspannen en fijn was het! Net voordat we gingen heb ik nog snel wat foto`s gemaakt van de B&B en het regende en waaide zo hard dat ik geen foto heb van de B&B zelf, maar neem echt een kijkje op de website en we hebben al tegen elkaar gezegd, hier willen we graag nog eens naar terug! En dan in de lente, want niet alleen de boerderij is prachtig, maar ook de tuin. Ik zag zelfs een kas, waarin tulpenbollen waren gepoot! Zo leuk!

 Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om naar Drenthe te gaan voor zowel B&B De Vijf Suite als de verschillende (wandel)activiteiten rondom dit plekje! 


Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen! Wij proberen ook altijd in de 1e week van januari 2 dagen samen weg te gaan. En in de corona tijd zijn wij fan geworden van b&b's! En dan met name met een jacuzzi! Hihi! Lekker warm in de winter! Vorig jaar zijn wij naar Assen geweest en hebben we net als jullie Westerbork en Orvekte bezocht....wat toevallig! :) Groetjes Colinde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, Colinde! Ja, een jacuzzi of hottub is bij ons ook echt een pluspunt! Inderdaad toevallig, zijn ook wel echt indrukwekkende en mooie bezienswaardigheden waar je dan toch geweest wil zijn wanneer je in de buurt ben! Fijn weekend!

      Verwijderen
  2. Foutje...ik bedoel Emmen ipv Assen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn om te lezen dat jullie zo genoten hebben. Drenthe kent bijzondere plekjes.
    Westerbork is indrukwekkend hè? In zowel Westerbork als Orvelte ben ik lang geleden geweest. Leuk om een keer weer te gaan.
    Fijn weekend! Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, echt een aanrader, Ilse! Westerbork is indrukwekkend en Orvelte mooi om te bezoeken. Leuk je enthousiasme! Fijn weekend!

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijke vakantie, Verie! Westerbork lijkt me ook heel indrukwekkend. Mooi reisverslag, wat een goed begin van 2023!
    Lieve groetjes van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker, zo genoten, maar ook zeker indrukwekkend inderdaad! Fijne dag!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!