vrijdag 4 november 2022

GROEIBLOEI: Oktober met Moestuin- bloemenmeisje,..


Ook in de maand oktober is er nog zoveel te beleven in de tuin. Zachtjes aan breng ik de tuin in herfst- en wintersferen, maar dat drukt de pret niet dat er nog genoeg te doen is en dat ik nog genoeg uit de tuin kan halen. De eerste mulchlaag ligt op de moestuin, daar staan alleen de winterwortels nog in. De pompoenplant heb ik er nog één die het super goed doet, er zitten nog twee pompoentjes in, zo leuk! Het was dierendag, dus de kipjes werden verwend met een lekkere traktatie. De bloembollen gingen de tuin in en ik kreeg post van twee fijne adressen als het om tuinbeleving gaat. 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

De zonnebloemen staan in bloei en hoe, nog steeds, ook nu ik dit blogbericht schrijf en wat geven ze me blijdschap! Alleen al door er naar te kijken, komt er een glimlach op mijn gezicht. Deze zonnebloemen laat ik staan voor de vogeltjes, de andere heb ik gedroogd voor de zaden. Volgend jaar dv hoop ik weer van deze lieve, kleine zonnebloemen in m`n tuin te hebben. De combinatie van schapenhekje en mini zonnebloemen die ertussendoor komen vind ik geweldig. De kipjes vinden ze ook leuk, die komen zo nu en dan even kijken hoe het met ze gaat, hihi!
De tomatenplanten heb ik allemaal opgeruimd, het ging aan m`n hart, aangezien er nog heel wat tomaten aanzaten. Deze heb ik er allemaal afgehaald en in een mooie schaal van Bunzlau Castle gedaan. Ik had een idee, wat zou er gebeuren wanneer ik deze schaal in de vensterbank in het zonnetje zet? Zouden ze dan nog kleuren of is het nu gewoon gedaan met de tomaten?! Een paar dagen verder kreeg ik antwoord, de tomaten kleuren in de zon op de vensterbank gewoon door. Hoe leuk?! Weetje dat zelfs de gloed van de volle maan wonderen kan doen? In één nacht is er een groene citroentomaat geel geworden, door de volle maan die zo heerlijk naar binnen scheen! Dus..je begrijpt, het tomatenseizoen is nog lang niet over en ik eet nog elke dag tomaten op brood tussen de middag. Mjammie!


Op m`n werk kregen we van een bewoner een plant, een crysant. Een prachtige paars/roze crysant en ik heb thuis gelijk gegoogeld, het is een vaste plant. Voor nu heb ik ze in een zinken emmer gezet, maar ze gaan de tuin in, zo gaaf om ze bij de plukbloemen te voegen! Benieuwd of het gaat lukken! 
De pluimhortensia is een marktplaatsvondst, gekocht voor een prikkie, inclusief pot. De kipjes wilde er niks van weten, hihi. Zelfs kipje Veer pikte hard tegen de pot zo van; `weg jij, jij hoort niet in onze tuin!` Gelukkig trok de pot, inclusief hortensia er niks van aan en zijn ze nu dikke vrienden, hihi! De hortensia droogt zo mooi in, van wit naar roze, van roze naar bruin. Ik hou echt van dit seizoen, precies de kleuren waar ik zo van hou! Rust..verstild..zachtheid..ruimte!
Toch ging ik ook aan de slag voor het volgende seizoen, de lente. Ik bestelde bij FamFlowerFarm verschillende tulpen, waaronder de Ice Cream Tulp, een tulp in de vorm van een ijsje, ik ben reuze benieuwd. Ook bestelde ik narcissen, witte. De tulpen in de kleur roze en zelfs een rode, jaja, ik ben helemaal om. De pluktuin heb ik geordend en op kleur aangebracht, ook hier zit de eerste mulchlaag erop.

Vier oktober was het dierendag. Terwijl ik op m`n werk druk bezig was met een leuke activiteit, vergat ik gewoon weg m`n kipjes, hihi! Een collega zei; `je hebt vast ook al wat leuks en lekkers voor je kipjes in gedachten?!` Oeps, vergeten! Gelukkig heb ik alles in huis wat ze lekker vinden, dus op dierendag zijn ze zeker verwend. De kipjes kregen een heerlijk gedroogde wormen taartje met wortelloof. Ze hebben gesmuld. Op Insta deel ik een leuk filmpje over de kipjes, wanneer ze de gedroogde wormpjes horen rammelen, komen ze eraan gerend of ze nooit wat krijgen, hihi! Benieuwd naar het filmpje?! Klik dan hier: `Filmpje Kipjes Dierendag` en bewonder!
Niet alleen de kipjes werden verwend, Kipje Pip wilde mij ook verwennen, want wat lag daar prachtig in het hokje, een mooi lichtbruin eitje! En die kleur ei, legt alleen Pip! Ik vind dat zo leuk, ik maakte er gelijk een gezellig plaatje van in een bijpassend mokje van Bunzlau Castle! Zie je het roze roosje, gekocht in onze zomervakantie. Ze ruikt zo fantastisch en ze doet het zo goed. Volgend jaar dv lijkt het me tof om er limonadesiroop van te maken. 


Ik kreeg nog meer leuke post, dit pakketje was helemaal mijn smaak in kleuren, dat leverde daarom ook een heerlijk plaatje op! De prachtige theedoek van Bunzlau Castle is nieuw in hun assortiment. Een theedoek in m`n lievelingskleur met plukgeluk erop, nou, mij heb je dan blij hoor! Dit is nu al m`n nieuwe favoriete theedoek, hihi! In het pakketje zaten de nieuwe zaden vanuit  Studio May and June die ik onlangs bestelde. Groentezaden en bloemenzaden, ook kreeg ik er een zadenkalender bij waarop ik zag dat de akelei al gezaaid mocht worden. Dit deed ik dan ook gelijk, waarschijnlijk een moeilijke bloem, maar ik ga de uitdaging aan en het gewoon proberen. Want dat is de tuin, gewoon proberen en wel zien of het lukt. Heerlijk vind ik dat, lekker een beetje aanmodderen! Ken jij de nieuwe zadenlijn van Studio May and June al?! Ik zou zeker een kijkje nemen in de webshop en bestel dan ook het prachtige magazine alvast! Ik heb een abbo genomen, het is een magazine die je zeker opnieuw erbij pakt om er heerlijk door geinspireert te worden. Zie het als een mooie serie van tuinboeken! Onlangs hadden we het op het werk over sparen, nou, nu weet ik wat ik spaar: de magazine`s van Studio May and June! 
Met de bloembollen maakte ik de eerste bloembollenlasagne van het jaar 2022. Zo leuk om dit te doen. Kijken welke bloembollen je bij elkaar wilt hebben en daarboven op mos en hier en daar een viooltje. Geweldig leuke activiteit om uit te werken. Ik had nog heel wat bloembollen van vorig jaar over, benieuwd of ze het gaan doen. In de potten heb ik alleen witte bloembollen gedaan. Ik hou in de herfst-wintermaanden van rust en hoe heerlijk als dan in de lente de eerste witte bloembollen uit hun winterslaap komen, geweldig toch?! Stiekem kan ik niet zo goed wachten hoor!
Niet alleen de akelei zaaide ik voor, ook de lathyrus zaaide ik voor. Nu al en strakjes in februari nog een keer. Afgelopen jaar heb ik heel veel geleerd over deze leukerdjes. Ook geleerd niet alles te doen wat een ander zegt, want dat is ook proberen en leren, het kan ook een flop worden en dat werd het met de lathyrus. Dit jaar doe ik het fijn op m`n eigen manier en ik zie wel waar de lathyrus strand! De lathyrus staat in een mini tuinkasje in de schuur, ik heb drie zaadjes in een P9 potje gezaaid en dit vier keer. Bijna alle zaden hebben al iets van een groen sprietje boven de grond staan, zo leuk! Genieten dit!

Ik ben benieuwd hoe het met jou moes- en pluktuin gaat?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Gezellig om je moestuin verhalen te lezen!
    Alles wat aandacht krijgt groeit ... jij stopt er een boel liefde in ... mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en zo is het! Ik vind het heerlijk om de tuin bezig te zijn! Het is voor mij letterlijk een stress-vrije-zone! :)

      Verwijderen
  2. Wat weet jij ook echt veel van je planten en bloemen! Ik heb geen moestuin, maar toen ik met moeder en zus naar ons nieuwe huis verhuisden 3 jaar geleden, mochten we zelf de tuin ontwerpen. Ik heb alles zelf geplant en ik geniet wel erg van het werken in de tuin inderdaad een stressvrije zone!
    Heerlijk om jouw enthousiaste tuinverhalen te lezen!

    Lieve groetjes van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Ja, het geeft zoveel ontspanning! Door de jaren heen weet ik steeds ietsjes meer, ik hou ervan om dingen op en uit te zoeken hoe het werkt. Door zelf te ondervinden,..een heerlijke bezigheid! Dankjewel voor je compliment! Fijne dag!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!