vrijdag 1 juli 2022

GROEIBLOEI: Juni met Moestuin-bloemenmeisje..


De maand juni is voorbij en wat een prachtige maand in de tuin heb ik gehad! Het begint echt, alles groeit, bloeit, heerlijk om te zien! De bloemen komen uit en dat is echt genieten! Ook kan ik al wat snoepen uit de tuin, zoals deze aardbeitjes en frambozen! Zo lekker. De dagen waren zonnig, ik was dan ook veel in de tuin te vinden. In deze GroeiBloei neem ik je mee de tuin door, van de bloemen tot de kipjes, want daar is ook wat mee aan de hand deze maand, hihi! 

Benieuwd wat?! Lees dan verder,..

De kipjes..we waren op vakantie geweest en daarna waren ze broeds, niet een klein beetje, dat ze na een paar dagen het wel welletjes vonden, nee al minstens drie weken. Pff..niet te doen! Alhoewel..ze zijn dan wel heel aanhankelijk en ze vinden knuffelen opeens heel leuk, hihi, dat is een voordeel van broeds zijn en oja, ze eten bar weinig, dat scheelt weer in de portemonnee, maar verder?! Nee, niks aan! Van `t weekend hebben ze in de schuur gezeten in hun vertrouwde hondenbenchje en hoppaa..ze zijn broeds af! Ik vind ze zelfs rustiger ofzo..op naar de eerste eitjes weer!

De pioenroos is uitgekomen, ik kocht het plantje bij de kerk in de kleur rood, nadat de pioen steeds meer kleur kreeg leek het even paars, maar het is knalroze! Een heerlijke opfleuring in de tuin. Jammer dat ze zo kort bloeien, in het najaar krijgt ze een ander plekje, maar het is een blijvertje en het liefst zou ik er nog wel een paar willen, zachtroze of witte. Deze maand waren we zoveel jaar getrouwd en kreeg ik van Manlief een prachtige bos bloemen waar ook pioenrozen inzaten, zo geweldig mooi en ze staan nog steeds. Ik knip de uitgebloeide eruit, vers water erbij en genieten maar!


De radijsjes wilde niet echt, ze schoten snel door, gelukkig heb ik genoeg zaadjes, dus strooide ik gewoon een nieuwe rij radijsjes! Ik kan daar geen genoeg van hebben. Zo lekker. Deze leukerdjes zijn de ijspegelradijsjes, ze lijken op een ijspegel en smaken heerlijk. De smaak vind ik, milder, heerlijk!

De laatste uienbol haalde ik uit de tuin. Ik laat ze drogen voor in huis, staat zo leuk! Vorige week zaterdag maakte ik een voorzetje met tuinplan 2023 en dan hoop ik de uienbollen te combineren met meer voorjaarsbloeiers. Nu stonden ze heel eenzaam in de tuin, daar kan verandering in komen dus.


Toen de kipjes nog eitjes legde, hihi! Ze waren super goed op dreef, elke dag drie eitjes, mjammie! Nu mag ik het om de dag met een eitje van Veertje doen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat sinds de andere twee broeds zijn, Veertje beter legt. Ze is daarin wat rustiger ofzo, anders wilde ze nog wel eens te snel en legde ze een eitje zonder schil. Heel vervelend, want het hele hok is dan een zooi en zelf vind ze het ook niet leuk, ze roept dan heel hard, zo van.. `kom nou, het is niet helemaal goed gegaan`. Hihi.

De cosmea met de naam `sweet kisses` bloeit zo mooi. Het is een lage versie, voorgaande jaren had ik ze hoger, echt genieten van deze kleine bloemetjes. Heel sierlijk en op een klein vaasje zo mooi om te zien.


Ik deelde een mini DIY. Bij de Action haalde ik een klamboe, knipte daar de hoepel af, stak twee stokken in de theebar-bak en legde het net eroverheen. Whalla..een hip tuinnet en heerlijk budget en ook nog eens super mooi om te zien, hihi! De aardbeitjes werden namelijk opgesnoept door de vogels (of de kipjes, dat kan ook), dus ik moest iets bedenken. De tuinnetten in de winkel vond ik niks aan, vandaar deze leukerd.

In de tuin zetten ik lavendel. Eerst eigenlijk meer voor de slakken, om die tegen te gaan, nu omdat ik het echt heel mooi vind staan en het ruikt zo heerlijk. En ja, de slakken zijn gevlogen. Even niet zichtbaar in m`n tuin, hopelijk blijft het zo! De lavendel is ook fijn om plukgeluk wat op te vrolijken. Zo kreeg ik inspiratie van Judith (studio may and june) om plukgeluk uit de tuin te halen, er is altijd wat te plukken, sprak ze. En ja, dat is helemaal waar! Ik plukte lavendel, munt, bijenbrood en radijsbloemetjes. Pip kwam even kijken of er wat voor haar bij zat, maar nee, niet lekker, hihi!


..en over kipjes gesproken! Ze waren weer eens ondeugend. De dahlia`s groeien en bloeien en ook had ik wat bloemenzaad gestrooid in de tuin. Zodat de kipjes er niet bij konden maakte ik een klein hekje van bamboestokjes en touw. Dat maakt voor Pip niks uit, die trekt gewoon de plantjes uit de grond die in de weg staan, wandelt langs de stokjes en gaat heerlijk tussen de opkomende dahlia`s en zaadjes een zandbad nemen. Grrrr.....hihiihi! Nu heb ik het helemaal doorgetrokken en begrijpt ze eindelijk dat ze daar geen zandbadjes mag nemen. 

Kippenhutspot, heb je er wel eens over gehoord? Ik maakte het van wortels, deze prakte ik, een beetje kookvocht erbij en whalla. De kipjes zijn dol op wortelloof, maar om elke week wortels te eten, vind ik ook wel gortig, ik bedacht er wat op, echt uitproberen, want de kipjes zijn heel verwend. Wat ze niet kennen dat hoeven ze niet, hihi! Grappig is dat Veertje bij elk hard stukje, dit naast het bakje legde en weer doorging met pikken. Ze zijn zo leuk om naar te kijken.


In de bakfiets, op de bakfiets zetten ik een kistje die ik wit verfde en waar ik potgrond in deed. Wat slaplantjes erin en ik heb m`n eigen sla op de bakfiets. Zo leuk en ook zo lekker! We hebben al best wat sla uit de tuin gegeten. Ik knip er steeds de grote bladeren uit met de schaar en dan groeit het zo weer verder. Ik heb gewone sla en krulsla die wat paars van kleur is. 

M`n nichtje hoorde van m`n slakkeninvasie en bedacht een plannetje. Ze maakte een verbodsbordje met daarop `verboden voor (naakt)slakken`. Zo lief en leuk! Het heeft gewerkt, want de slakken zijn nergens meer te bekennen. 


Dahlia`s, daar zijn ze! Dit jaar heb ik verschillende soorten en ook echt overal vandaan. Het is bij sommige zelfs een verrassing welke kleur er uit gaat komen. Deze mooierd heb ik alweer een poos. Ik kreeg ze als stek van m`n tante en elk jaar groeit en bloeit ze goed. Dit jaar ook heel hoog, ze komt namelijk al tot m`n schouder. Best hoog voor een dahlia. Dit is trouwens de dark spirit. Ik kocht bij de Action ook dahlia`s. Daarvan is een rode uitgekomen, niet helemaal mijn versie, maar ze shint prachtig en het bijzonder eraan is dat er twee bloemen aan één steel zitten. 


Ik ben benieuwd hoe het met jou moes en/of bloementuin gaat?! Laat je het me weten in een reactie onder dit bericht?! 

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Wat groeit en bloeit er veel bij jullie in de tuin. Leuk om te lezen en zien.
    Hier groeien de aardbeien zo fijn. 's Morgens pluk ik een paar aardbeien voor in m'n yoghurt met granola. Verser kan niet ;-) Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt heerlijk, verse aardbeien! Wat zijn ze zoet hé?! Ik kan het niet laten om er zo nu en dan één te snoepen uit de tuin. De meeste heb ik nu op, maar er zitten weer volop bloemen in de plantjes, dus dat gaat gewoon door! :)

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!