vrijdag 17 december 2021

DIY: Winter-dorpje van papier en klei,..


Kerst, volgende week is het zover, Koning Jezus werd geboren! Niet in een mooi huis, niet bij rijke mensen, maar in een beestenstal, tussen de schapen en de koeien. Wat een boodschap zit hier al in, vind je niet?! Jezus wil graag komen in harten van mensen en daar hoef je niet rijk of beroemd voor te zijn. Anderzijds, als Jezus in je hart komt, ben je wel heel rijk en wil je graag uitdelen van Zijn liefde! 

Ik maakte een winterdorpje van papier en klei, ik begon met een huisje van klei, maar dat wilde niet helemaal lukken, dus stapte ik over op papier en daar kreeg ik meer en meer ideeën bij! Een beetje sneeuw uit de poedersuikerbus en waxinelichtjes op batterij maken het plaatje compleet. In de avond geeft dit een heerlijk gezellig en warm sfeertje! De huisjes kun je wit laten of inkleuren of creatief aan de slag met plaatjes, kraaltjes, knopen, etc. Ik heb ook een Bunzlau Castle huisje gemaakt, zie je het huisje met de bloemetjes, past precies, toch?! En een sterrenhuisje, en nog 1001 ideeën, hihi! 

Zin om aan de slag te gaan?! Klik dan verder,..

HUISJE VAN KLEI
Wat heb je nodig:
✄ Klei (ik gebruikte Action-kinderklei)  ✄ Deegroller  ✄ Scherp mesje  ✄ Snijmat  
✄ Varnish  ✄ Kwast  ✄ Iets waar je het huisje op kan leggen zodat het goed droogt  
✄ Waxinelichtje op batterij

Aan de slag:
✄ Neem de klei en rol deze met de deegroller uit, ongeveer 0,5cm dik.
✄ Neem het scherpe mesje en snijd een huisje naar wens uit, vind je dit lastig, bestel dan het bouwpakket Winterdorpje, knip het huisje uit en leg deze op de klei, snijd langs de randen uit. Snijd mini raampjes uit of grotere openingen. Maak met extra klei lijsten langs de ramen en deuren en langs het hele huis, zodat er een 3d-effect ontstaat.
✄ Neem de kwast en de vernish en kwast het huisje in voor een stevig en glansrijk effect.
✄ Laat het huisje goed drogen, 24 uur.
✄ Wanneer het huisje goed uitgehard is, pak je het voorzichtig op en vouw je de zijkanten naar achteren, je kunt ook twee lossen zijkanten maken en deze er tegenaan plakken. Bij mij is er één zijkant gebroken namelijk met vouwen! Ik had iets te lang gewacht, oeps!
✄ Zet het huisje op een mooi plekje en zet het waxinelichtje op batterij in het huisje.


HUISJE VAN PAPIER
Wat heb je nodig:
Bouwpakket Winterdorpje  ✄ Schaar  ✄ Lijm  ✄ Knutselspullen (lint, knoop, kraal, etc.)  ✄ Waxinelichtje op batterij

Aan de slag:
✄ Neem het bouwpakket Winterdorpje, wil je het huisje inkleuren, doe dit dan eerst, wil je het huisje zo laten of met lintjes, knoopjes, etc. aan de slag, knip dan het huisje eerst uit (let op er zitten ook extra delen bij zodat je het huisje aan elkaar kan vast maken, knip deze er NIET af!).
✄ Vouw het huisje strak op de lijnen, ook de extra delen goed vouwen.
✄ Neem de lijm en bevestig de extra delen op het huisje zodat het huisje stevig wordt.
✄ Maak het huisje gezellig met de knutselspullen.
✄ Zet het huisje op een mooi plekje en zet het waxinelichtje op batterij in het huisje.


Het bouwpakket Winterdorpje kun je GRATIS bij mij bestellen door een mail te sturen naar: vestywo@hotmail.com. De mails worden op maandag, dinsdag en vrijdag beantwoord! Ik stuur je alle 4 de ontwerpen op, zodat je zelf de keuze kunt maken welke jij wilt maken!

LET OP! In het huisje adviseer ik waxinelichtjes op batterij, deze worden niet warm, zet er geen echt waxinelichtje in ivm brandgevaar. Ook niet in het huisje van klei, doe je dit wel, is dit op eigen risico!

Om een beeld te geven hoe het eruit ziet als het al wat schemerig is, zie het plaatje hieronder! Ik heb ze voor het raam staan en dat ziet er zo gezellig uit! Pip, de kip komt zo nu en dan even voor het raam staan om ernaar te kijken. Ik heb waxinelichtjes van de Action en deze flikkeren, ik denk dat ze dat ziet in het raam, zo schattig! Dan staat ze op het tuinbankje die voor het raam staat even te kijken en daarna hobbelt ze weer verder!

( Het bouwpakket `Winterdorpje` bestaat uit 1x wit, 1x d.blauw met bloem, 1x d.blauw met ster en 1x wit met ster)

Ik ben heel benieuwd wat je van het Winterdorpje vind, laat je het me weten in een reactie onder dit bericht?!

Voor nu neem ik lekker een weekje vakantie met bloggen. Ik heb nog wat gezellige activiteiten gepland staan op het werk en ook met Kerst mag ik werken. Uiteraard komt er nog een afsluitende blog, daar ga ik nog even voor zitten, hihi! Voor nu wens ik je `Gezegende Kerstdagen` toe! En voor diegene die Kerst moeilijk vind om wat voor een reden ook, veel liefde voor jou! Je bent niet alleen, ook ik vind Kerst dubbel. De boodschap is zo rijk, maar het gevoel erbij zo verdrietig en alleen! Daarom ook koos  ik voor de Bijbeltekst uit Matheüs 2 vers 9b en 10; `Zij verheugden zich met zeer grote vreugde!` Dan probeer ik het verdriet en gemis opzij te zetten om zo te kunnen genieten met grote vreugde van Zijn komst, dat gun je ik je van harte!  

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Lieve Verie, wat een prachtig dorpje! Ik ga je zeker een mail sturen voor de huisjes, echt prachtig!!! En dank je wel voor je liefdevolle woorden, zo vol warmte en bemoediging! Ik wens jou ook een gezegend Kerstfeest, vol van blij uitzien naar Jezus! Liefs van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een fijne woorden van jou, Marjet! Dankjewel! Leuk, ik hoop je maandagmorgen een mail terug te sturen! Ik heb ze net weer aangezet, het staat zo gezellig! Fijne zondag! X

      Verwijderen
  2. Wat een mooie toepasselijke bijbeltekst!
    Het dorpje is super leuk. Zo sfeervol. Ik snap wel dat jouw kippetjes een kijkje komen nemen.
    Ik ga je mailen. Lieve groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, Ilse! Ik start zo m'n laptop op om je te beantwoorden! Mooi hè?! En gister heb ik de Bijbeltekst ook nog voorbij horen komen, heel bijzonder! Hihi..ja echt schatjes, niet alleen Pip, maar ook Kriel heeft het plekje gevonden en komt zo nu en dan even koekeloeren! Fijne nieuwe week! ♡

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!