vrijdag 9 juli 2021

GROEIBLOEI: Juni, van Aardbeitjes tot Dahlia`s,..

 


Een nieuwe `GroeiBloei` van de maand juni en wat kan ik veel laten zien! Het is als het ware een prachtige groeibloei-bom die afgegaan is in de tuin! Zo mooi hoe alles groeit en bloeit, het is een groene oase in de tuin, zo genieten! In dit blogbericht laat ik je de aardbeien, frambozen en laatste radijzen oogst zien. De dahlias staan in bloei en `k heb al heel wat mensen blij gemaakt met een prachtige dahlia. De meisjes Zijdehoen groeien en groeien en verblijven nu alweer twee weekjes buiten in hun eigen hokje. Ook kocht ik iets leuks wat ik al heel lang wilde voor in de tuin.

Benieuwd wat dat is?! Lees dan verder,..

Eerst de aardbeien-oogst! Wat vind ik dit mooi om elke dag te bewonderen, hoe de aardbeien van een bloemetje, van wit naar rood verkleuren, zo mooi! Ik heb het geprobeerd in beeld vast te leggen hieronder. De eerste twee aardbeien moeten natuurlijk geshowd worden en lekker dat ze zijn. Inmiddels al meerdere aardbeien gesnoept. Ik kocht onlangs een aardbeienplant met roze/rode bloemetjes. Deze heb ik bewonderd bij Floors Moestuin en toen ik het plantje in het tuincentrum zag moest die mee, hihi! Ik ben benieuwd of de smaak nu anders is als de `gewone` aardbeienplant. Ik laat het je nog weten. Inmiddels heb ik ook van de `gewone` aardbeienplant twee stekjes kunnen maken voor volgend jaar. Ook van de roze/rode variant heb ik één stekje kunnen maken en ik denk dat ik er binnenkort nog één kan maken, zou leuk zijn. Doe jij dat ook, aardbeienplantjes stekken?!


De laatste radijzen-oogst! Ik heb alle radijzen (bijna alle radijzen) eruit gehaald en heerlijk opgesnoept. De french breakfast en de pink beauty blijven mijn favoriet. De ijspegelradijs is super leuk om te zien, maar de smaak vind ik iets te pittig. Heel grappig eigenlijk, want ik las onlangs ergens dat juist de kleur aangeeft hoe scherp de radijs moet zijn qua pittigheid. Ik snap er niks van, want juist de french breakfast en de pink beauty met hun felle kleuren vind ik heerlijk. Hihi..! Hieronder kun je de radijs (pink beauty) zien die ik heb laten zitten voor de vlinders. Oftewel, de bloemen die de radijs geeft zijn voor de vlinders. Echt super tof! 


En zie je de ijspegelradijs?! Die was ook echt super lang en dik. Inmiddels heb ik alweer twee rijen radijzen ingezaaid en groeien ze goed. Ik denk eind juli, begin augustus een nieuwe oogst. Ik houd je uiteraard op de hoogte.

De frambozen zijn dit jaar matigjes en, eerlijk moet ik daarbij zeggen, er zijn behoorlijk wat vogeltjes in de tuin die er heerlijk van zitten te smikkelen. Hihi! Eigenlijk moet ik er een net overheen hangen, maar ik vind het ook weer zo gezellig al die kwetterende vogeltjes. Het proces van de frambozen legde ik ook in beeld vast, zoals je hieronder kan bewonderen. Zo mooi, echt genieten! De eerste frambozen waren zo mooi rood/roze, prachtig! Ik denk dat ik dit jaar nog maar 3 frambozen uit eigen tuin op heb en dan ook echt plukken en eten, want anders zijn ze weg, hihi!


Dit jaar wilde ik eigenlijk frambozenjam maken. Ik heb alles al in huis, helaas wordt dat h`m niet, denk ik, of de vogeltjes moeten verzadigd zijn en er nu vanaf blijven, maar dat denk ik niet!

De kipjes, ja ik noem ze zo vanaf nu, want het zijn echt geen kuikentjes meer. Dat is er helemaal af. Zelfs Veertje (bruintje) hoor ik zo nu en dan al echte kippengeluidjes maken, zo leuk! Ze zitten nu ook ongeveer twee weken helemaal buiten. Ook `s nachts en dat gaat super goed. Ze vinden zelf het nachthok en slapen zo lekker dicht tegen elkaar aan en `s morgens staan ze om kwart voor 7 op. En `s avonds dus rond half 9 naar bed. Hihi..heerlijk zoveel slaap! De eerste dagen deed ik ze in het nachthok, deurtje dicht en `s morgens stonden ze dan op een rijtje te wachten totdat ze naar buiten mochten. Nu laat ik het open en kunnen ze zelf doen wat ze willen. Tot nu toe gaat dat goed.


Ze mogen ook buiten los lopen op het gras. Ik blijf er wel bij, want onlangs scheerde een duif laag over en rende Pip (witje) de bosjes in en zat ze bij de buren in de tuin. Gelukkig luisteren ze heel goed en bij het roepen van de naam en `kom, kom` te roepen kwam ze weer aangehuppeld. Toch denk ik dat ik binnenkort wat gaas ga neer spannen, want dat is denk ik wel handig. Als ik zelf de foto`s bekijk zie ik hoe hard ze groeien, zo leuk! Links onder zijn ze echt nog kuikentjes, maar als je rechts in het midden kijkt echt al kipjes. Trouwens dat was de foto dat ze de eerste keer regen mee maakte. Ik liet ze `los` en ze rende zoals altijd naar buiten, maar help, al die druppels op hun kopjes maakte dat ze gekke sprongen deden en zo weer in het hokje zaten. Zo leuk om te zien. Echt heel grappig!  Voor bij de kipjes zocht ik tuinklompjes. De kipjes poepen (uiteraard) veel en steeds zat m`n schoen/slipper eronder, niet zo fris vind ik. Op internet gekeken, maar kon niks vinden. Onlangs was ik bij een tuincentrum en daar hingen ze, echt voor mij, de laatste maat, mijn maat en in het DONKERBLAUW met PANTERPRINT! Echt te leuk, die zijn voor mij, dacht ik! Ik heb ze echt heel veel aan, ze zitten super en lekker makkelijk!

De dahlias! Wat zijn dit prachtige bloemen en ook dit proces legde ik vast in beeld. Zo mooi! Het duurde even voordat ze gingen bloeien en de geel/roze die in de tuin staan hebben nu wel knoppen, maar zijn nog niet open (heel bijzonder, want meestal zijn dat de eerste). Deze dahlia, ik zocht het op, en deze heet `dark spirit` heeft een mooie donkerrode kleur, heel diep rood, zo mooi!


Ik heb al heel wat cadeautjes kunnen maken voor anderen met een mooie dahlia erbij. Hopelijk komen de andere dahlias ook snel! De stokroos die je op de achtergrond ziet van de foto`s staat ook in bloei, deze laat ik eind juli zien!

Dit was de `groeibloei` van de maand juni, een heerlijk groeizame maand! Ik ben benieuwd hoe het met jou tuin gaat en wat jij geoogst hebt. Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke oogst bij jullie. Mooi hè, om te zien hoe ons eten eerst een bloemetje is en dan uitgroeit tot iets lekkers.
    Wij hebben aardbeien (ik stek ze ook), verschillende soorten munt, wortels en pas kreeg ik van een collega knolselderij. Ik zou nog wel meer willen, maar we zijn klein begonnen en ik heb ook nog veel andere dingen die ik leuk vind om te doen. Niet alles tegelijk hè? ;-)
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, juist in deze maanden is het best aanpoten om alles goed bij te houden. Ik ben benieuwd naar de soorten munt! Echt genieten! Fijne zondag! ♡

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!