vrijdag 2 juli 2021

DIY: Seizoensboom & Vlindertjes haken,..

 


De seizoensboom is weer veranderd en deze keer kreeg ze een boom vol met vlindertjes! Ik vind dit echt een super tof project! De seizoensboom staat op m`n creatieve kamertje en ik probeer elk seizoen een ander thema aan de boom te geven. Ik ben dol op vlindertjes en in onze tuin dartelt er zo nu en dan ééntje rond. Ik kan daar zo van genieten dat ik opeens wist wat ik in de boom wilde hebben. Vlindertjes! En de inspiratie uit de tuin was het niet alleen, nee, Manlief kwam onlangs thuis met een cadeautje! Hij gaf mij een doosje waarin schroefjes gezeten hadden, ik moest het voorzichtig openen. Het leek wel of hij me een ring ging geven, precies zo`n doosje, hihi! Ik maakte het doosje open en echt, helemaal gaaf zat daar een prachtige vlinder in. Een Dagpauwoog, zo mooi! De vlinder had hij gevonden in de werkplaats. In onze woonkamer heb ik een stolpje staan waar ik al een een vleugeltje van een vlinder heb liggen, maar nu dus een echte gave vlinder! Zo tof!

Benieuwd naar het gratis haakpatroon?! Lees dan verder,..

Wat heb je nodig:
✄ Durable Coral Mini
✄ Haaknaald 2,5mm
✄ Schaar
✄ Naald

Vlindertje Lijfje:
Haak 7 lossen, 
Toer 1: Haak vanaf de haaknaald in de 2e lossen, vasten   (6)
Hecht af door een knoopje in de overige stukjes garen te knopen, dit zijn gelijk de voelsprietjes   

Vlindertje Vleugels:
Begin in de 2e vasten met 4 lossen, 3 dubbele stokjes in 1 steek, stokje, half stokje in 1 steek, half stokje in 1 steek, 3 stokjes in 1 steek, hecht af.
Draai het werkje om en haak aan de andere kant nogmaals een Vlinder Vleugeltje, werk de overige draadjes weg.

De laatste vlindertjes heb ik gehaakt zoals bovenstaat beschreven, op de foto zie je dat ik ook een wat dikker lijfje gehaakt heb, dit doe je door aan te hechten aan het lijfje, 15 lossen te haken, de lossen om het lijfje te vouwen en vast te haken met een halve vaste aan de bovenzijde van het lijfje. Werk de overige draadjes weg. 




Voor in de tuin heb ik aan het vlindertje een ijzerdraadje bevestigd en deze vastgemaakt aan het schapenhek en aan de bamboestokken. Het staat zo gezellig en leuk!

Hieronder staat ook nog een patroontekening van het vlindertje! Zelf vind ik dat erg makkelijk om erbij te gebruiken! 

Om vlindertjes in je tuin te laten komen heb je bloemen en planten nodig die bloeien. Elk jaar laat ik wat radijzen zaden doorbloeien. Ik haal de radijsjes er niet uit en wacht totdat er bloemetjes aankomen. Dit zijn super lieve kleine witte of paars/roze bloemetjes, zo leuk! Voor de foto heb ik een steeltje afgesneden en in een Bunzlau mokje gezet! Een poosje terug maakte ik ook zelf een vlinderhuisje, deze DIY komt binnenkort online bij het label `GroeiBloei`. 


Ik ben benieuwd wat je van dit blogbericht vind en of je ook zo`n vlinderfan ben?! Ga je de vlindertjes ook haken?! Ik ben heel benieuwd, gebruik de #lovelybutterflys en ik kom bij je langs op social media! 

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

6 opmerkingen:

  1. Toevallig dacht ik laatst of je de seizoensboom nog zou hebben. Ja dus met vlindertjes.
    Wat een lief patroontje. Zelf heb ik niet speciaal iets met vlinders maar natuurlijk is het altijd leuk om ze te zien.
    Fijn weekend Verie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Coby! Ja, de seizoensboom staat op m`n creatieve kamertje en de kuikentjes hebben daar een poosje gezeten, dus had ik niet eerder de tijd om daar te zitten (beetje veel stof, hihi en ik was te snel afgeleid om met de kuikentjes te knuffelen, hihi). Nu zijn ze buiten en heb ik weer m`n kamertje terug! Dat kan, ieder zo z`n ding! Ik heb voor het najaar alweer een tof patroontje in gedachten! Wie weet spreekt je dat meer aan?! Fijne nieuwe week!

      Verwijderen
  2. Wat een lieve vlindertjes. Ze fladderen mooi in jouw boom.
    Dank je wel voor het patroontje. Ook erg leuk op een ingepakt cadeautje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PS: Inmiddels al weer 2 jaar geleden, maar een erg leuke ervaring: vlinders tellen onder leiding van een boswachter in het Kuinderbos.

      Verwijderen
    2. Inderdaad, daar kwam ik ook achter! Super leuk voor op een cadeautje! Dankjewel, `k hou erg van vlindertjes, vooral hun dartelheid en teerheid! Bedankt voor je reactie en een fijne nieuwe week!

      Verwijderen
    3. Oh..en over de vlinders tellen. Deze hele maand is de nationale vlindertelling in NL. Super leuk om aan mee te doen. Met de boswachter heb ik nog niet eerder gedaan. Ik ga het eens opzoeken! Leuk!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!