vrijdag 28 mei 2021

GROEIBLOEI: April, Bonenrek en nog veel meer DIY`s,..

 


Een nieuwe GroeiBloei over de maand april. In de vorige, eerste GroeiBloei heb je gezien dat ik aan het voorzaaien geslagen was en dat Manlief en ik een nieuwe moestuinbak maakte van sloophout. Binnen ging ik door met voorzaaien van de bonen. Wat een prachtig proces is dit, zo wonderlijk! Ik maakte verschillende DIY`s zoals een bonenrek, naamkaartrekjes en pimpte wat potten op. Ook laat ik m`n eerste plukgeluk uit de tuin zien. Een heerlijk blogbericht vanuit de tuin.

Benieuwd geworden?! Lees dan verder,..

Zoals ik al schreef, het bonenproces, wat is dat wonderlijk mooi om naar te kijken. Ik heb dit jaar snijbonen en stamslabonen, waarvan de snijbonen in verschillende kleurtjes zijn. Ik ben heel benieuwd. Ik heb nog niet eerder bonen in de moestuin gehad, dus het is een experiment. Wat ik zo mooi vind is dat uit een boon een steeltje komt, het schilletje van de boon er nog aan zit en deze er pas afvalt wanneer het steeltje door groeit en er blaadjes aan komen. Echt super mooi om naar te kijken. De foto hieronder rechts is hoe de bonen ongeveer vier weken terug eruit zagen. Ze zijn nog meer gegroeid en staan nu buiten. Door de regen zijn de bloemetjes wat verwelkt, maar ze zien er nog wel goed uit. Ik ben benieuwd! 


Bonen groeien echt de lucht in, dus maakte ik een bonenrekje. Ik nam wat bamboestokken en zetten deze kruislinks en maakte een bamboestokje aan de bovenzijde eraan vast. Ik denk dat het misschien wel eens te laag is, maar we gaan het beleven. Wat ik al eerder schreef, het is echt een experiment of dit lukt. 

Om te weten wat er in de moestuin staat heb ik naamlabeltjes gemaakt. Dit heb ik gedaan door een wasknijper wit te spuiten, daarop met potlood het soort te schrijven, deze vast te knijpen aan een bamboestokje en over de wasknijper (tegen de regen) een glazen potje te zetten. De eerste regen is gevallen en dat geeft gelijk ook zo`n mooi resultaat, zoals je op de foto`s rechts hieronder ziet.


Als de plantjes wat gegroeid zijn is het handig als je ze verspeent (goede zaailingen eruit halen) en deze in een groter potje zet. Onderstaand idee (met toiletrolletjes) had ik gezien op Pinterest. Ik nam de zaailingen en zetten deze diep in de grond in een toiletrolletje. Eerlijk gezegd: het ziet er leuk uit, maar voor mij werkt het niet. De zaailingen bleven klein, ik had expres nog wat zaailingen in het eerste voorzaai-bakje gehouden en dat was goed. Voor volgend jaar neem ik dit idee niet meer over. Wie weet werkt het bij jou goed hoor, doe dit vooral dan wel! Om de zaailingen er netjes (niet geknakt) uit te krijgen gebruikte ik een theelepeltje (wel in stijl, van Bunzlau, hihi).


Gelukkig hebben we in april ook nog heel wat mooie dagen gehad. Zo kon ik heerlijk genieten van in de zon zitten met m`n haakwerk, een kopje thee en m`n eerste plukgeluk uit de tuin. Ik maakte er een lief klein boeketje van en zetten dit in een schattig vaasje. M`n eerste plukgeluk bestond uit viooltjes, pinksterbloemen en paarse dovenetel. Paars is eigenlijk helemaal niet m`n kleur, maar als je dit ziet, maakt dat even helemaal niet uit, toch?! Ik kan hier echt van genieten! 
Rechtsonder op de foto zie je de gepimpte bloempot die ik een spuitje witte verf gaf. De potten die ik pimp zijn vaak terracotta potten. Ik spoot ze wit en zetten er de aardbei-plantjes in van de Jumbo. Helaas heeft 1 het niet gered, waarom is de vraag. Ze stonden naast elkaar, kregen evenveel liefde en op een morgen was ze plat. Heel apart. Gelukkig doet de andere het wel goed. Er zitten al 3 aardbei-vruchtjes in en ze staat mooi in bloei. En..ik kon het niet laten en kocht nog een aardbei-plantje. Nu heb ik er weer twee, deze doet het super goed en heeft ook al bijna een stekje! Ik ben benieuwd wanneer ik de eerste aardbeitjes kan snoepen?!


In het weekend van 17 en 18 april was het de nationale bijentelling. Sinds ik een moestuin heb, vind ik het heel leuk om met deze dingen in de natuur bezig te zijn. Zo doe ik ook elk jaar mee met de vogeltelling en er zullen vast wel meer van deze toffe tellingen zijn. Tip me gerust! In onze tuin heb ik insectenhotels opgehangen en deze worden goed gebruikt. Ik telde dat weekend 2 Metselbijen. Super leuk om mee bezig te zijn en helemaal als je ze ook nog eens op de foto kan zetten. Het vlindertje in het gras deed ook mee en bleef keurig zitten voor de foto. Een citroenvlindertje.


Dit was het voor de maand april, de volgende GroeiBloei staat al klaar, want in mei heb ik al zoveel foto`s gemaakt dat dat best al gedeeld kan worden. Binnenkort dus nog een deel. En heb je vragen of wil je wat delen, je mag me altijd een berichtje sturen (of een reactie hieronder), vestywo@hotmail.com. En kun je geen genoeg krijgen van de moes- en pluktuin avonturen?! Ik zetten dit jaar m`n Moestuin-bloemenMeisje account op Instagram op openbaar. Ik vind het leuk als je me daar wil volgen!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Een heerlijke blogpost om te bekijken en lezen. Wat is de natuur toch wonderlijk hè?
    Heel fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt hΓ©?! Ik verwonder me steeds meer. Zo bijzonder dat uit een ieniminie zaadje een plantje kan groeien. Wonderlijk mooi! Jij ook een fijn weekend! X

      Verwijderen
  2. Wat een gezellig blogpost zo op de vroege ochtend voor mij. Jij kan zo geweldig schrijven en leuke foto's maken. Ik ga je meteen volgen op insta, heb net even gekeken wat ziet dat er weer goed uit.
    Fijn weekend, de zon komt eraan dus alles zal de grond uitschieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, Coby! Welkom op m`n moestuin-account! Vanmiddag hoop ik er weer wat foto`s op te zetten. Dankjewel voor de complimenten, dit is echt mijn liefde, in de tuin bezig zijn, gewoon lekker rommelen en niet denken, hihi! Fijn weekend! X

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!