dinsdag 15 december 2020

EXTRA: DIY: Vogelhuisje maken van een melkpak,..

 


Een extra blogbericht op de dinsdag! Afgelopen weekend heb ik dit super leuke vogelhuisje gemaakt. Het idee kreeg ik van m`n Mams. Zij zou dit gaan maken met m`n nichtjes, bij het zien ervan werd ik direct enthousiast en ging aan de slag. Je hebt (denk ik) alles wel in huis en daarom is het zo`n leuke DIY. Heel simpel, maar het resultaat is echt geweldig leuk! Zo enthousiast als ik was, was Manlief ook toen hij thuis uit het werk kwam en zijn oog op het huisje viel. Zondag bekeek hij het huisje nog eens goed en zei; `Dit moet je echt op je blog zetten, dit is echt een leuke DIY.` Nou, als Manlief het wat vind, dan moet het maar hΓ©?! Hihi..nee hoor! Ik vind h`m zelf ook echt heel goed gelukt en wil dat dan graag met je delen.

Benieuwd hoe je dit leuke vogel-voederhuisje maakt?! Lees dan verder,..

Wat heb je nodig:
✄  Pak melk (zonder melk en heel goed schoonmaken van binnen)  ✄  Scherp mesje  ✄  touw 
 ✄  spuitverf  ✄  schaar/schroevendraaier  ✄  Takje  ✄   Vogelvoer

Aan de slag:
Neem het pak melk en een scherp mesje en snijd `raampjes` aan de voor-, achter- en twee zijkanten. Ze mogen gelijk zijn aan elkaar, je kan ook verschillende hoogtes snijden. Wat jij leuk vind.
Neem de schaar/schroevendraaier en prik met de punt een gaatje aan de voor- en achterzijde van het melkpak, net onder het voor- en achterraampje (hier komt straks het takje door, probeer eventueel met het takje of de opening groot genoeg is).
Neem de schaar/schroevendraaier en prik twee gaatje aan de bovenkant van het melkpak, de enen aan de linker- en de ander aan de rechterkant.
(Doe dit buiten) Neem de spuitverf en spuit het melkpak in gewenste kleur. Ik gebruikte zwart, maar kijk zelf welke kleur je mooi vind (tip: bij de Action zijn de spuitverfbussen niet duur). Ik heb drie lagen moeten spuiten voordat het er echt mooi en dekkend op zat. Ook de onderkant spuit je mee, (tip: maak een boterhamzakje aan de binnenkant vast voor de raampjes, hierdoor spuit je niet de kleur naar binnen en blijft de binnenkant een mooie bruine, craft kleur). Laat goed drogen.
Neem het touw en de schaar en knip een lang stuk touw af. Haal het touw door de openingen aan de bovenzijde van het melkpak. Ik heb de enen kant aan de buitenkant vastgemaakt en de andere aan de binnenkant. Wat jij mooi vind, doe je! 
Neem het takje en haal deze door de openingen van het melkpak.
Neem het vogelvoer en strooi dit in het melkpak. Hang het zelfgemaakte vogel-voederhuisje op in de tuin!


Ik heb het vogel-voederhuisje best wel dicht bij het raam hangen (niet waar ik h`m voor de foto`s heb gehangen) en steeds kwam er een merel. Onze huis-merel, noemen we hem ook wel. En maar kijken naar het huisje, hij is te groot en te zwaar..dus heb ik op een boomschijfje twee terracotta schaaltjes gezet met ook wat vogelvoer en water. De merel is er helemaal blij mee en zit er heerlijk van te genieten! Zo leuk!

Ik ben benieuwd wat je van dit super leuke idee van m`n Mams vind?! En of je het ook gaat maken natuurlijk?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. ha ha wat een super leuk idee.
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het idee is van m'n Mams, 'k vond het ook echt heel tof!!

      Liefs, Verie

      Verwijderen
  2. Een heel stijlvol vogelhuisje!
    Mooi gemaakt en een leuk idee van je moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en idd super leuk! Gaaf hè?! Toch net uit de winkel?! Bedankt voor je reactie!

      Liefs, Verie

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!