woensdag 25 oktober 2023

DIY: Kussenhoezen naaien met mooie stoffen,..


Al een poosje lagen twee heerlijke stofjes van Stoffen-online op mij te wachten. Te wachten om tot een kussenhoes genaaid te worden. Met de eerste herfstige regendruppels tegen de ramen, haalde ik de naaimachine van zolder en ging aan de slag. Zo leuk om dit te doen, ik heb gewoon m`n eigen kussenhoezen, helemaal hoe ik het in gedachten had en dan denk ik altijd weer; `k moet veel meer achter de naaimachine kruipen, het is zo leuk!` En ook de stofjes zijn zoo mooi. Voor de 60x40cm kussenhoezen gebruikte ik een tricot donkergroene ribstof. Voor de 45x45cm kussenhoezen een teddystof, nou dat heb ik geweten, want heel m`n creatieve kamertje zat onder de pluis, inclusief ikzelf, hihi! Gelukkig na een aantal keer hard kloppen met de kussenhoezen was alles wat los zat eraf en een stofzuiger doet ook wonderen. Nadat ik de kussenhoezen op de bank gelegd had, vond ik ze saai en hup daar ging ik weer naar boven om een finish en touch aan te brengen op de groene kussens. Een strik werd het en wat staat dat geweldig leuk. 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Zoals je hieronder op de foto`s kan zien maakte ik de kussenhoezen zo dat ik ze makkelijk kan verwisselen. De teddyhoes wil ik namelijk voor de herfst- en wintermaanden gebruiken. Voor de lente- en zomermaanden heb ik nog een super leuk stofje liggen om kussenhoezen van te naaien. 

Benodigdheden:
✄ Stoffen (Rib Groen en Teddy)  ✄ Stofschaar  ✄ Spelden  ✄ Naaimachine  ✄ Liefde en geduld

Aan de slag (2 kussenhoezen):
✄ Meet de kussens op, je weet dan hoe groot de kussenhoezen moeten worden. Tel hierbij altijd 2 cm bij voor de naadjes.
✄ Knip uit dubbele stof (voor een kussen van 60x40cm) 62x64cm, dit wordt de voorkant van de kussenhoes.
✄ Voor de overlappen stof knip je vervolgens (uit dubbele stof) 62x27cm en 62x22cm uit.
✄ Naai eerst een naadje aan één zijde van de overlappende stofdelen. 
✄ Leg het stof met de goede kanten tegen elkaar aan (let goed op dat de overlap aan allebei de zijde juist zit) en naai langs de 4 randen de kussenhoes in elkaar. 
✄ Voor een finish and touch maak je van een reep stof een strik.
Zo maak je kussens met een overlap, zodat je het kussenhoesje kan wisselen. Wil je dit niet. Dan heb je genoeg aan 62x42cm dubbel stof en naai je eerst de 3 zijkanten aan elkaar en de laatste opening aan allebei de zijde een stukje. Doe het kussen in de hoes en naai het laatste stukje dicht.


Dit blogbericht is geen samenwerking of sponsoring, maar ik ben reuze tevreden over dit bedrijf. Ik word altijd leuk geholpen en de keuze. Ik moet echt nu even niet gaan kijken, want zag ook dat ze super leuke babystofjes hebben met bruine hertjes erop. Zo lief voor Eva, m`n nichtje. Hihi..je begrijpt, even geen stoffen-online voor mij, maar neem er zeker een kijkje, je gaat het perfecte stofje vinden!

Ik ben benieuwd of je ook zelf kussenhoezen maakt of wat jij maakt achter de naaimachine. Laat je het me weten in een reactie?! 

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Zo gezellig jouw nieuwe kussens! Je creëert zo een andere look thuis met een paar nieuwe kussenhoezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en dat is echt zo! Gelijk een heel ander sfeertje in de woonkamer. Super blij mee!

      Verwijderen
  2. Wat ziet het er gezellig uit Verie! De strik is echt de finishing touch, heel mooi. Ik heb ook stofjes liggen waar ik kussenhoezen van wil naaien. En dan een teddystof, voor een tas voor mijn dochter. Nou, ik weet al wat mij te wachten staat. :-))
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en super leuk, Marijke. Ik heb ook nog wat teddy-stof over en dacht ook aan een tas naaien. De eenvoudige recht-toe-recht-aan tassen zijn zo hip, wie weet dat ik dat nog wel x ga doen. Heel veel naaiplezier!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!