dinsdag 9 mei 2023

GROEIBLOEI: April met Moestuin- Bloemenmeisje,..


`April doet wat `ie wil`, ken je het spreekwoord?! Het was echt van toepassing, want wat was het nat, koud en somber. Ik kan het merken, want er zijn niet veel tuinfoto`s te delen! Gelukkig heb ik in huis nog heel wat kunnen voorzaaien en eind april heb ik toch al wat plantjes in de moestuin gezet. April was wel echt de tulpenmaand, alle tulpen staken hun prachtige kleuren uit hun winterslaapmutsje. Er staat nog één tulpensoort in knop, eentje waar ik heel erg naar uit kijk en waar ik heel benieuwd naar ben. In het vorige blogbericht heb ik het ook al verteld, nu dus weer. De icecreamtulp. De houdertjes om het ijsje erin te doen liggen al even te wachten, nu mag de tulp zich mooi maken om strakjes heerlijk vastgelegd te worden! 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

Het is wel heel groeizaam weer geweest, afgelopen weken! De frambozen- en bessenstruiken staan vol in blad. De blauwe bes heeft al heel wat bloesembloemetjes en aan de rode bessenstruik zie ik al trosjes verschijnen. Ook bij de framboos zitten knoppen. Ik kan niet wachten om heerlijk te snoepen van dit fruit. Heel graag wil ik nog een appel- en perenboompje in de tuin in een pot. Vorige week zaterdag ben ik samen met m`n Mams naar de tuindagen van Marieke Nolsen geweest in Leusden. Zij had verschillende fruitboompjes in pot staan. Zo mooi met de bloesenbloemetjes en strakjes met het fruit eraan. Deze dagen zijn voor mij heel inspirerend en echt een aanrader om ook te gaan kijken. 



De kipjes leggen weer heerlijke eitjes, alhoewel Krieltje even een stop van een paar dagen heeft gehad omdat ze beetje broeds was. Ze zijn dan super aanhankelijk en heel knuffellijk. Zoals je op de rechterfoto ziet. Laarsen en regenjas aan en eitjes halen bij de kipjes. Op de linkerfoto zie je de kipjes bij de bonenplantjes staan. Deze heb ik begin april de tuin in gedaan voordat ik ze eerst even op een laag tafeltje plaatsten. De kipjes mochten nog overal snuffelen en ja hoor, dat vonden ze wel lekker. Hap, hap, pik, pik, weg erwtenplantjes. Voor de helft gehalveerd. En ik was zo trots dat ze hoog waren gegroeid. Gelukkig zijn ze door de regen goed aangeslagen. Er zijn er ook wat dood gegaan, maar die laat ik gewoon staan. Vorig jaar ook gedaan en opeens kwam er weer leven in. Oftewel, niet helemaal dood zijn ze dan, maar ze hangen er een beetje bij van..moet ik echt groeien?! Dat dus!

Kleur! Ja, door de tulpenbloei kreeg onze tuin kleur! Heel veel kleur! Vorig jaar benoemd ik het al, ik wil graag bepaalde kleuren, helaas is dat niet gelukt voor dit jaar. Hierdoor krijg ik ook een soort error in m`n hoofd. De moestuin is wel echt een plan en dat loopt zo fijn en goed. De pluktuin heeft nu de tulpen staan, door het late warme en mooie weer zijn de tulpen veel later. Wat zorgt dat de dahlias die er eigenlijk in moeten staan, ook later groeien en dus bloeien. Voor mezelf de tip om tulpen te groeien en bloeien in bakken/potten volgend jaar dv. Daardoor heb ik dan gelijk meer overzicht in de pluktuin. Ik heb namelijk ook heel veel voorgezaaid, zo benieuwd of dat aanslaat.


De kleuren voor dit jaar is alles door elkaar heen. Van wit tot roze, van rood tot paars en hier en daar een toefje geel. Volgend jaar gaat dit anders worden. Dan komen alleen de kleuren terug waar ik echt blij van wordt. Daarom deel ik dit jaar uit van de bloemenoogst met bol, wortel of zaden en al. Alles waar maar iets van wit in zit blijft, dat vind ik zo mooi en dan met nog twee kleuren!  Bovenstaande beauties komen allemaal uit eigen tuin. Prachtig zijn ze, vind je niet?! Ik hou van tulpen met gerafelde randen. Staat zo sjiek! Ik word er blij van! En anderen ook, want ik deel graag uit, uit de tuin.

Ik ben benieuwd hoe het met jou moes- en/of pluktuin gaat. Laat je het me weten in een reactie?!


Fijne dag!


Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Het was groeizaam weer inderdaad. Mooie bloemen in jouw tuin!
    Wij kregen frambozenstekjes van de buren en een bessenstekje van broer en schoonzus. Afgelopen weekend hebben we een hekje om tegenop te klimmen gemaakt en de plantjes gepoot. Ben heel benieuwd. We hebben twee appelboompjes. Verder is onze tuin een siertuin. Wil wel meer eetbaars in de tuin, maar daar heb ik ook wat zakjes tijd voor nodig ... als je een adresje weet ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt, heel groeizaam weer! Een grote groeispurt in de tuin! Genieten hoor! Wat leuk en lekker! Fruit is ook zo heerlijk in de tuin, alleen jammer dat soms de vogeltjes/kipjes me net voor zijn met opsmikkelen, hihi! Goed plannen, dan komt de extra tijd vanzelf! :) Fijn weekend, Ilse!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!