vrijdag 20 januari 2023

Natuur-Avontuur: Wandeling bij Kasteel Amerongen & natuurgebied,..


Het was wederom koud, met -4 op de teller stapte ik bij de parkeerplaats `Groene Entree Amerongen` uit de auto. Bibbers, waar begin ik aan, dacht ik nog! Ik stapte gelijk door om een beetje warm te blijven. Want ja, tegenwoordig heb ik in m`n auto stoelverwarming en lekker dat dat is. Ik wil bijna de auto niet meer uit. Al snel naderde ik het uitkijkpunt die over de Amerongense Bovenpolder uitkijkt. Er stonden meerdere mensen op en er was iets aan de hand, ik voelde het. Ik pakte gelijk m`n camera en had aan een half woord genoeg, oftewel, ik hoorde alleen `vos` en ik stond aan. Waar? De camera zoemde ik flink in, want ja, daar liep ze, of hij, geen idee. Prachtig, een vos op het ijs en ik mocht dit bewonderen en zien! De vos bleek er al even te wandelen en ze was zo mooi in beeld. Echt genieten dit, heel bijzonder!

Benieuwd naar de vos en meer?! Klik dan verder,..

Het zonnetje kwam tussen de wolken door, wat de Amerongense Bovenpolder in een magische daglicht zetten. De vos bleef heen en weer wandelen en maar snuffelen over het ijs. Ik vond het toch wat bijzonder om zo op de dag een vos te zien, het was namelijk tien uur in de ochtend. Ik zocht het thuis uit en kwam dit tegen over de vos; De paartijd van de vos valt in de wintermaanden, waardoor de vos nu op liefdespad is. Je maakt daarom meer kans om de vos overdag te zien en te horen. In de avond kun je de mannetjes horen keffen, de vrouwtjes maken een lang, klagend, pauwachtig geluid. Super gaaf, ik had gewoon een vos gezien die op liefdespad is, hoe geweldig?! 


Na heel wat foto`s verder, want ja de vos stond op m`n bucketlist en deze kan ik nu afstrepen, liep ik verder langs de Amerongense Bovenpolder naar het kasteel. Kasteel Amerongen ligt er prachtig bij omringt door een laagje ijs waar ik nog niet op durf te staan. Trouwens op de Amerongense Bovenpolder, waar de vos liep waren ook schaatsers, ik dacht op de terugweg wat hoor ik toch. Dat waren dus de schaatsers op het ijs, het ijs maakte een brommend geluid, nou, mij niet gezien hoor, veelste bang dat ik er doorheen zak, hihi. Ik wandelde verder om Kasteel Amerongen heen over smalle paadjes met aan weerszijde statige bomen. Wat zullen de bomen allemaal meegemaakt hebben, denk ik vaak. Zoveel trouwe jaren staan ze daar!

Over Kasteel Amerongen kwam ik dit tegen; het is gebouwd vanaf 1286, laat dit even tot je doordringen hoe oud dit kasteel wel niet is en herbouwd in 1674-1680. Het werd erkend als ridderhofstad, toen Goert van Reede eigenaar was, hij trouwde met Geertruid van Zuylenstein die erfdochter van het nabijgelegen Zuylenstein was. Daar wil ik ook nog eens wandelen, ziet er ook geweldig mooi uit. In het rampjaar 1673 werd het kasteel met takkenbossen door de Franse in brand gestoken. Het kasteel werd weer herbouwd en in 1680 gereed om in te wonen. In 1844 overleed de laatste graaf Athlone, kinderloos en dus kwam er een overerving. Graaf van Aldenburg Bentinck werd de gelukkige en bracht het kasteel weer tot bloei. Hij stierf in 1940 en liet Kasteel Amerongen en de tuinen na aan zijn kinderen, die het in 1977 verkochten aan Stichting Utrechtse Kastelen, die het in 1982 verkochten aan Stichting Kasteel Amerongen. Eigenlijk best wel jammer dat de kastelen en landhuizen doorverkocht worden aan stichtingen, ik ben benieuwd waarom dit is?! Is dit omdat het te duur is om in een landhuis/kasteel te wonen? Anderzijds, hierdoor kunnen we wel een prachtige wandeling maken in en om de landhuizen en kastelen en zijn ze open voor publiek. Kasteel Amerongen is namelijk binnen ook te bewonderen!


Ik wandelde verder door het prachtige, karakteristieke dorpje Amerongen. In het dorp staat nog een molen waar ik eigenlijk langs wilde wandelen, maar omdat het zo koud was, niet gedaan. Ook de winkeltjes zijn een bezoekje waard. Heel kneuterig en daar hou ik van. Ik wandelde door het dorp terug naar de auto, waar ik heerlijk de stoelverwarming op standje levensgevaarlijk zetten en weer koers zetten richting huis! Wat een voldoening en energie geven mij de wandelingen! En de vos, ja dat was echt het cadeautje van de dag! Heel bijzonder dat ik dat zien mocht!

Benieuwd of jij ook wel eens bij Kasteel Amerongen gewandeld hebt of dat je dat nu van plan bent?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

8 opmerkingen:

  1. Wow, zeker bijzonder dat je die vos gespot hebt. Leuk geschreven blog. Wij willen eind feb een bezoek brengen aan kasteel Amerongen en ik weet nu dat een wandeling daar ook de moeite waard is. Thnx!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker, echt de moeite waard! Je kunt zelfs om de Amerongse bovenpolder heen wandelen, alleen omdat het in deze tijd van het jaar zo drassig is, heb ik dit niet gedaan! Dan heb je een prachtige route van ongeveer 6km schat ik zo! Heel veel wandelplezier!

      Verwijderen
  2. Allereerst natuurlijk wat een prachtige foto's. Ja ik als sneeuwliefhebber kan hier zo van genieten.
    Volgens mij ben ik weleens bij kasteel Amerongen geweest toen ik jong was.
    Wandelen en voldoening, zalig! Straks om 10.30 uur zetten ik de wandeling in. Ga voor het eerst mee met Lotje met een techelwandeling op landgoed Clingendael. Na afloop erwtensoep eten.
    Met de voldoening zit het deze dag wel goed.
    Fijn weekend, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend leuk en hoe verzinnen ze het, hΓ©?! Dankjewel, er komen nog meer sneeuw/vorst foto`s aan! Vandaag ook een prachtige wandeling gemaakt waar nog bijzonder veel sneeuw in de omgeving lag! Zo genieten!

      Verwijderen
  3. Het is zeker mooi wandelen in Amerongen. Ga ook eens naar landgoed Zuylenstein met zn scharrelvarkens. En de vos? Die liep 2 jaar geleden gewoon in het oude dorp. Mooi beschreven Γ©n herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en wat bijzonder dat de vos gewoon in het dorp liep! Ja, Landgoed Zuylenstein staat op mijn lijstje! Scharrelvarkens? Nog niet eerder van gehoord, maar klinkt leuk en gezellig! Fijne dag!

      Verwijderen
  4. Wat een bijzondere ontmoeting ... Je hebt prachtige foto's gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt ja, ik vond zo bijzonder om mee te maken! De vos stond hoog op mijn bucketlist! Zo tof dat ik m`n camera ook mee had en foto`s kon maken! Fijne dag!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!