vrijdag 7 oktober 2022

GROEIBLOEI: September met Moestuin- bloemenmeisje,..


Een nieuwe GroeiBloei van de maand september! Heel langzaam gaat de moes- en pluktuin naar het einde van het seizoen. De meeste oogst heb ik nu wel uit de moestuin gehaald. Alleen de tomaten blijven maar groeien en bloeien, hihi! Zoals te zien op bovenstaand plaatje, een schaal vol met tomaten. Dit jaar heb ik de citroentomaat (in hartvorm), de chocoladetomaat en de gele flestomaat! De chocoladetomaat is m`n favoriet! Heel zacht van smaak. De pluktuin geeft hier en daar nog een bloemetje, maar ook deze zal ik binnenkort gaan plukken en dan komt het seizoen van rust eraan. Stiekem kijk ik hier ook wel weer naar uit, even geen tuin, even geen plantjes verzorgen, lekker binnen genieten en nieuwe plannen maken voor het volgende moes- en pluktuin seizoen. 

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..

In de schuur tekenende ik op de ramen gezellige plaatjes uit de moes- en pluktuin. Ze zijn van buiten bijna niet meer te zien omdat de tomaat er helemaal voor is gaan groeien. Dit leverde een leuk plaatje op vanuit het schuurraampje. De pompoenen doen het dit jaar redelijk. Ik had meer verwacht, maar ik mag ook zeker niet klagen. Ik heb er vier mini`s afgehaald en er zitten nu nog twee dikke pompoenen aan de plant. De kipjes lopen weer lekker achter de boot, het onkruid is weggehaald en dit vinden ze heerlijk om te spelen. Ze kunnen dan een rondje lopen, zo achter de boot langs..maar..niet voor lang, want Vrouwtje heeft er een roosje neergezet en die prikt. Niet fijn, hihi! Het roosje ruikt fantastisch en is echt heel mooi. Ze slaat goed aan, dus hopelijk kan ik hier nog wat mooie plaatjes van maken!


De dahlia`s waar ik de kleur niet zeker van wist heb ik dit jaar in potten gezet. Bovenstaande was zo`n dahlia. Deze staat bij het keukenraam, dus elke morgen keek ik hoever ze al uit was. Een prachtige zacht lila dahlia is het geworden! Een joekel, echt een grote. Nu ik weet welke kleur ze heeft, krijgt ze strakjes een eigen plekje in de moestuin bij de andere paarse bloemen. De mini pompoentjes zie je op de tweede foto. Gelijk een super leuke DIY en heel eenvoudig. 

Benodigdheden:
✄ Glazen potje  ✄ Gedroogde Cosmea bloemen  ✄ Vernislijm  ✄ Kwast  ✄ Waxinelichtje

Aan de slag:
✄ Neem het glazen potje, een bloem, de kwast en wat vernislijm en kwast dit over de bloem op het glazen potje. Je zult nu wat strepen zien van de lijm, dit droogt helemaal op en zie je strakjes niks meer van. Zo herhaal je dit bij elke bloem. Laat goed drogen. Doe een waxinelichtje in het potje en geniet!


Hieronder zie je dat de pluktuin vergroot is, in de zomervakantie heeft Manlief een tegeltje eruit gehaald zodat m`n pluktuin groter is en ik volgend jaar nog meer bloemen kan zaaien en plukken. Zo leuk! Ik heb al een plannetje uitgewerkt, het word heel tof! In september was er ook zo nu en dan een drupje regen en dat leverde prachtige foto`s op bij de dahlia`s. Zo mooi om de drupjes aan de dahlia-knoppen te zien hangen. De frambozen hebben het dit jaar ook goed gedaan. Super leuk dat ik met de frambozen een heerlijke traktatie maakte en deze meenam op een picknick-wandeling met vriendin. Wil je dit ook maken? Het is echt geweldig lekker!

Benodigdheden:
✄ Glazen potje met deksel  ✄ Yogurt  ✄ Musli  ✄ Frambozen  ✄ Servet (Bunzlau Castle)  ✄ Lepeltje  ✄ Labeltje met tekst  ✄ Touw

Aan de slag:
✄ Neem het glazen potje, doe daar eerst de musli in, daarna de frambozen en daarop de yogurt. Knip een rondje uit het servet en leg deze op het dekseltje. Maak vast met een touwtje en het labeltje. Steek het lepeltje tussen het touwtje en klaar is je traktatie!


Met de kipjes gaat het goed. Ze hebben genoten van de laatste wortelloofjes van de wortels. Of nee, dat is niet waar! Ik heb namelijk nog wat worteltjes gezaaid voor de herfst. Ze vinden dat zo lekker, echt smikkelen doen ze dan! Gezellige plekjes in de tuin maken doe ik graag. Pompoentjes erbij, wat bloemen uit de tuin. De moestuinbak ziet er nog groen uit, maar ik kan je vertellen dat ze helemaal leeg is, op de herfstwortels na, de eerste mulchlaag zit erop van gemaaid gras en wat gehakselde bladeren uit de tuin. 

De laatste bonenoogst haalde ik uit de tuin. Dit jaar wel vier oogsten gehad van één plant, ik ben heel verbaasd, aangezien ik vorig jaar één oogst had! Ze zijn super lekker, dus staan ze voor volgend jaar dv weer op de planning! De kamille doet het ook goed. Ik zaaide ze in de theebar, maar ze kwamen uit in de moestuinbak. Hihi..geen idee hoe dit kan! Ik heb al een heel bakje vol op kamille-thee te maken en ook al uitgedeeld! Het staat zo gezellig, ik deed er dan een kamille bloemetje bij, zo leuk om iemand cadeau te geven! De aardbeien begonnen opeens weer te groeien. Daar kwam ik achter nadat ik een vlinder op de bloem van een komende aardbei zag. Ze zat heel stil, dus ik kon haar goed fotograferen. Toen ik goed keek, zag ik een aardbei groeien, ook deze hebben het goed gedaan dit jaar. Ze stonden, voor de oplettende kijker, in de theebar, nu heb ik ze eruit gehaald en in zinken bakjes gedaan. Staat gelijk zo leuk! De theebar is overigens helemaal overwoekerd door de muntplant, zo blij dat ik deze niet in de volle grond gezet heb!


Ik ben benieuwd hoe het met jouw moes- pluktuin gaat, heb je er nog wat in staan of loopt het bij jou ook naar het einde van het seizoen?! Inmiddels heb ik ook al wat zaden besteld. Dit heb ik gedaan bij Studio May and June. Een prachtig nieuwe zadenlijn hebben hun en met heel toffe zaden. Zodra m`n bestelling binnen is, zal ik het laten zien. Ook bestelde ik bloembollen bij FamFlowerFarm. Wat een keuze heb zij, ik heb een paar leukerds besteld, ook deze zal ik nog laten zien. Zo leuk om alweer met het volgende seizoen bezig te zijn. Dit is echt wat ik super leuk vind om te doen! Heerlijk uitproberen, lekker ploeteren in de tuin!

Vind je het leuk om mee te lezen, kijken en bewonderen in m`n moes- en pluktuin, maar ook de kipjes in een filmpje voorbij te zien komen?! Volg mij dan op Instagram: @moestuinbloemenmeisje ! Welkom!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Wat heb je toch veel moois in je tuin. Leuk om allemaal te bewonderen.
    Die raamtekening staat heel gezellig.
    Leuke DIY met de bloemetjes op de glazen pot!
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je over de raamtekening begint, vanmiddag heb ik er juist een nieuwe op getekend, hihi! Ja, leuk hé?! En dat kun je met zoveel leuks uit de tuin, nu dus met bladeren bijvoorbeeld, een fijn herfstlichtje! Fijne dag nog!

      Verwijderen
  2. Hai Verie, sorry ik loop een beetje achter met lezen. Klein viervoetertje gekregen Lotje, dus heb het zo druk als een klein baasje. Ja de tijd voor het moestuinieren is een beetje over. Wel kunnen er vast nieuwe bolletjes voor volgend voorjaar gezet worden. Dan gaan we op een andere manier genieten, wandelen in een herfstbos en misschien wel sneeuw in de winter?? Wie weet, ik geniet van alle seizoenen. Jij ook weet ik dat kunnen wij altijd zo gezellig op jouw blog meelezen. Wat heb je nu ook weer mooie foto's gemaakt.
    Fijne zondag Verie, alhoewel ik weet dat je het ws vandaag niet leest. Voor dan fijne nieuwe week.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat geweldig, Coby! En wat een super lieve naam! Ik ben heel benieuwd! Klopt, vanmiddag alle bloembollen de tuin in en de pluktuin heringedeeld, zo fijn! Hihi..we wachten het af en laten ons verrassen! Fijne dag nog!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!