vrijdag 16 september 2022

GROEIBLOEI: Juli & Augustus met Moestuin-bloemenmeisje,..


De GroeiBloei van de maand juli, het is alweer een maandje geleden, maar wat bloeit en groeit de moes- en pluktuin! Echt geweldig om te zien. De kipjes zijn broeds-af en leggen weer wat eitjes. Dus..bij thuiskomst hoor ik ze al kakelen, vergeet om het mandje mee te nemen, dan maar in m`n rokje, hihi! Wat direct een leuke foto oplevert! In de maand juli heb ik heel wat bloemen uit te de tuin gehaald, de moestuin laat nog even op zich wachten!

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..
 


In de pluktuin staan de vaste dahlia`s, waarvan ik weet welke kleur ze hebben en de hoogte! In potten heb ik dit jaar dahlia`s staan die ik op verschillende plekken gekocht heb. Zoals de witte dahlia, deze kocht ik bij de Action, eigenlijk zou ze roze moeten zijn, maar dit is echt een prachtexemplaar! Zij komt strakjes zeker weten in de pluktuin te staan. Ze is zo helder wit, echt genieten! 
Zie je Pip? Achter de fiets zit een jong mereltje! Ze ontdekte haar en begon te kletsen, het mereltje vond dat maar niks dus deed heel boos tegen Pip en rende weg. Pip erachteraan, heel zachtjes, zo schattig! Echt leuk om al die beestjes in de tuin te bewonderen! 
De oost indische kers doet het heel goed, wel knaloranje, hihi..dat wist ik niet meer, welke kleur ze had, maar ik hoop volgend jaar een ander kleurtje te score! Ik hou van dit plantje. De bloemetjes zijn eetbaar en super leuk voor de finish and toutch op een taart of ander recept. De kaart die je erin ziet staan is van Bijdemaker. Hun ontmoeten ik op de Summer Market in Stoutenburg. Ze hebben een heel toffe webshop, echt even kijken! 

Ik zei het al hé?! Een echt bloemenfestijn in juli! Deze prachtige rode dahlia kreeg ik als zielig takje van m`n tante. Ik geen idee welke kleur eruit zou komen stopte haar in de grond en gaf wat liefde. Deze dahlia is nu de grootste en geeft de meeste bloemen dit jaar! Ze houd niet op met knoppen geven, hihi! 
Wat een weer hé?! Met de warme dagen vond ik het heerlijk om even af te koelen door een voetenbadje te nemen en hoe leuk is dit om dat met bloemen uit de tuin te doen?! Ik topte de bloemen en legde ze in het koude water. Een gezellige muziekje eronder en ik deelde een reel! 
Om te laten zien hoe vaak ik mag plukken, dit soort vaasjes elke week wel, boordevol met deze prachtige dahlia! 


De klaproos, ook rood, hier en daar een verdwaalde roze of witte. Wat zijn ze teer, ik heb geprobeerd om ze op de vaas te zetten. De één wil wel, de ander is in een mum van tijd weg. Gelukkig zijn de zaaddoosjes ook heel mooi om op vaas te zetten, dus naast de dahlia`s van hierboven maakt dat het plaatje compleet. Ook de bijen zijn enorm blij met deze bloemen. Ze vliegen af en aan! 

Daar is ze dan eindelijk, de lathyrus! Niet in de kleur die ik bestelde, ik bestelde wit, maar krijg roze, wat later rood wordt, maar niks is erg, ze ruikt fantastisch! Ik ben zo blij. Snel een bosje geplukt (ze maken namelijk snel zaaddoosjes aan) en op een vaasje in onze slaapkamer gezet. Heerlijk rook het voordat we naar bed gingen, zo genieten!
De kipjes kunnen hun lol op, de eerste worteltjes zijn goed om geoogst te worden en hun mogen uiteraard het loof opeten! Heerlijk vinden ze dit, lekker smikkelen! 
De laatste radijsjes heb ik uit de moestuin gehaald, prachtige paaseieren..uh..gekleurde radijsjes! Deze variant had ik nog niet en ik wilde ze wel eens proberen. De kleuren zo bij elkaar vind ik echt geweldig, de smaak was iets wat bitter, maar ik heb het idee dat ik in het najaar de grond moet aanpakken, zodat er meer voeding in zit. Hopelijk volgend jaar een betere radijzen oogst! 


Bij Fam Flower Farm kun je mee doen met een winactie. Het idee is dat je een mooie bloemenfoto deelt en de #spreadtheloveforflowers in het bericht zet. Eind van de maand worden de winnaars gekozen. Je kunt nog mee doen tot september. Ik deed in de maand juli mee met de foto links in beeld. Een heerlijk zomers plaatje, met teenslippers en rode nageltjes. Deze dahlia kreeg ik vorig jaar, oftewel, ik ruilde een dahlia van mij, die ik zelf gestekt had met deze prachtige variant. Zo leuk! Deze dahlia`s worden enorm groot en een prachtige roze kleur hebben ze. 
Daarnaast de eerste tomaat, de flestomaat, ze word geel als het goed is en ik kan niet wachten om ze te proeven. De tomaten doen het goed, waarschijnlijk door de warme temperaturen! 
De dahlia die ik als eerste kreeg in knop! Genieten om het proces steeds weer vast te leggen, van knop tot bloem! 

AUGUSTUS

..ook in augustus was de tuin geweldig om in aanwezig te zijn! Eigenlijk nog meer genieten, want de bloemen zijn dan op z`n mooist! Ik heb geplukt, geweldig veel! Ik deed ze in schaaltjes voor de gezelligheid, ik maakte een heerlijke smoothie van aardbeien met een bloemetje uit de tuin erbij en nam het prachtige boek van Marieke Nolsen om alvast wat ideeën voor het volgende seizoen op te doen. Ook ben ik heerlijk bezig geweest met het vergroten van m`n pluktuin, zodat ik volgend jaar dv nog meer bloemen kan zaaien en plukken! Heel veel zin in!


De kipjes leggen weer eitjes en goed, alleen Pip niet, maar goed, dat duurde de eerste keer ook lang, dus dat zou nu ook wel weer zijn. Geeft niks, ze heeft het goed en ze doet het goed! Eitjes vind ik zo fotogeniek, als je snel kijkt is het net een hartje het eitje en de schaduw in m`n hand! Ik deed in augustus mee met een fotochallege bij @sloppopyeah, tien dagen lang fotograferen in opdracht. Ik heb zoveel geleerd, vooral het anders kijken naar de tuin! Verschillende fotohoekjes uitgevonden en genieten! De tomaten met het vocht van een heerlijk regenbuitje vind ik zo gaaf geworden! Dat zijn de citroentomaten! Groot zijn ze hé?! Ook de zonnehoed doet het goed. Een vaste plant die ik aanschafte voor plukbloemen. Ze hebben al in heel wat boeketjes geshint, zo leuk!

In onze tuin hebben we een oude bakfiets staan. Daarom staat een kistje, dit kistje heb ik wit geverfd en daarin heb ik dit jaar voor het eerst sla ingezet! Super handig op sta-hoogte en het doet het me toch goed! Heerlijke pluksla en kroppen sla, zo lekker! Ik maakte voor het eerst lavendelthee uit de tuin. Dit is echt lekker en moet je zeker eens proberen! De foto rechts is m`n tweede foto waar ik mee mee doe met de fotowedstrijd bij Fam Flower Farm. Dahlia`s uit de tuin in een mooi vaasje!


Niet alleen de bloemen deden het goed, ook de moestuin was niet bij te houden! Komkommers in de maak, super grote gele komkommers en lekker dat ze zijn. Ook de bonenoogst valt zeker niet tegen. De bonenplantjes waren helemaal kaal gevreten door de slakken, toch liet ik ze staan en maar goed ook, want ik heb al drie oogsten eraf gehaald, super veel voor mijn doen. Ik heb sperciebonen en snijbonen in de tuin staan. De snijbonen zijn gekleurd, super leuk natuurlijk! Het mandje word goed gebruikt, een kringloopgelukje! 

Ik hoop dat je weer genoten hebt van een stukje moes- en pluktuin geluk?! Ik ben benieuwd hoe het met jou moes- pluktuin gaat, stuur me gerust een foto!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie weergave en foto's Verie, daar kan je trots op zijn!
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik vind het heerlijk om in de tuin bezig te zijn! Dankbaar dat ik zo`n rijke oogst mocht hebben dit jaar (en nog)!

      Verwijderen
  2. Wat heb jij veel moois in de tuin. Prachtige bloemen en lekkere groenten. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en ja dat doe ik zeker! Een heerlijk tuin hebben we, dankbaar voor!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!