vrijdag 8 april 2022

GROEIBLOEI: Maart met Moestuin-bloemenmeisje,..


De maand maart is weer om en wat heb ik veel mogen bewonderen in de tuin! Een maand waar het één naar het andere opbloeide en waar je zo mooi kunt zien dat eerst de sneeuwklokjes er zijn en zo alle bolletjes elkaar opvolgen! De Lathyrus staat in een kasje in de schuur, ze gaan redelijk. Doordat ik ze eerst binnen had, zijn deze doodgegaan, gelukkig zijn er nog wat andere zaadjes opgekomen, waardoor ik dit jaar toch nog genieten mag van wat bloemetjes! Ook heb ik al wat gezaaid in de tuin en de kipjes genieten met volle teugen van dit heerlijke lente-weer. Ze nemen zandbadjes en schooien om lekkers zoals een mandarijntje of een stukje mango. 

Benieuwd naar meer, klik dan verder!



Zomaar ineens waren ze er! De krokussen, begin van de week zaten ze nog volop in knop en eind van de week bloeide ze helemaal open! Zo mooi om te zien! Echt lente! Deze zijn wit met paars, echte beauties en een feestje om naar te kijken! En zie je de kipjes, Kriel en Pip liggen heerlijk tussen de dahlia-knollen een zandbadje te nemen. Heerlijk vinden ze dat. Helaas voor hun mogen ze van mij niet meer in ons tuintje komen en moeten ze echt in hun eigen kippentuintje blijven. Ze maken namelijk zo`n rommeltje, hihi en ze pikken de zaadjes op die ik net gezaaid heb. Ook niet echt de bedoeling, toch?! Binnenkort wanneer al de zaadjes opgekomen zijn mogen ze er wel even komen! Ik heb namelijk al wat bloemen zaden gestrooid in dit tuintje. Ik heb nieuwe Dahliaknollen, die moeten nog even wachten, maar de klaprozen en wat wilde bloemen voor de bijen zag ik hier en daar al een groen sprietje van boven komen, benieuwd!


Kijk mij met m`n blijde gezicht, hihi! Bij de Intratuin was er een super leuke actie, drie fruitstruikjes voor de prijs van één en wat voor een prijs. Ik kon het niet laten gaan. Vorige maand stelde ik de vraag of iemand wilde ruilen met een frambozenstruikje, helaas kreeg ik hier geen reactie op. Ik laat de frambozenstruik staan waar die staat en heb in potten een rode en blauwe bes en een oranje framboos gepoot. Ik ben helemaal happy en wie weet mag ik dit jaar al van een oogst smullen. Bij Moestuinland, mijn favoriete webshop als het om zaden gaat, bestelde ik nog wat pompoenzaden, sla, wortels en uiteraard radijsjes. Ik ben dol op radijsjes en ik heb de Chinese radijs besteld. Tot nu toe heb ik zes verschillende soorten en allemaal vind ik ze lekker en komen ze goed op. Ik moet ze nog zaaien, want ik ben een beetje dom geweest. In mijn moestuinbak heb ik tulpen, blauwe en witte druifjes en aliumbollen gepoot. Niet nadenkend dat ik hier al in maart kan zaaien. Bleh, zo dom! Gelukkig kon ik dit goed oplossen door voorzichtig de bolletjes eruit te halen en in potten te zetten. Alleen de Aliumbollen zitten er nog in, dat moet goed komen! Voor volgend jaar weet ik in elk geval dat ik dit NIET meer doe, hihi! Alles lekker in potten. 
Zie je het lieveheersbeestje?! Ik ben er dol op en zij op mij, als ik ergens in de tuin zit, komt er altijd wel één bij me zitten of krijg ik er één in het vizier. Zo leuk! Onlangs maakte een lieveheersbeestje een dansje voor mij (zie storie `garden` op Insta).


Daar zijn ze dan! De Narcissen van de Jumbo. Wat zijn ze geel, hihi! Mooi contrast met de uitgebloeide Krokussen. Ik vind dit zo`n gaaf proces. Nog niet eerder heb ik onze tuin met bloembollen vol gezet en nog niet eerder heb ik zo bewust het seizoen meegemaakt. Het enen bolletje is uitgebloeid en het volgende bolletje groeit en bloeit alweer. Heel bijzonder! Hier staan de tulpenbollen ook al goed bij. Nog geen bloem, maar wel zichtbaar dat er wat aan zit te komen. In de moestuin heb ik de worteltjes gezaaid, de kipjes konden niet meer wachten, tokkelde ze in mijn oor. Ook heb ik twee rijden met radijsjes gezaaid. Begonnen met een nieuwe variant, namelijk de Paasei-radijsjes. Heel benieuwd of ze ook daadwerkelijk naar paaseitjes proeven, hihi! Ook de Ijspegelradijs en super toepasselijk, vorige week was daar opeens nog sneeuw. De dag ervoor zat ik heerlijk in het zonnetje buiten, de dag ernaar was het bibbers koud! De Ijspegelradijs doet z`n naam eer aan! Vorige week zag ik al wat blaadjes opkomen van de radijs.  


De tomatenplantjes heb ik deze maand overgezet in eigen potjes. Zo kunnen ze nog meer groeien. Ze doen het bijzonder goed. De gele flestomaat en de citroentomaat doen het het beste. De chocoladetomaat wil niet echt. Ik heb nog geprobeerd om extra bij te zaaien, maar ook dat heeft niet gewerkt, wat voor mij betekend dat ik dit geen leuke tomaat meer vind, hihi! Ik had het zo leuk gevonden, maar het is echt een tomaat met gebruiksaanwijzing (die ik niet begrijp). Oeps, dit heeft het Chocoladetomaatje gehoord, want een weekje later keek ik in het bakje waar ik nog wat zaadjes had staan en echt waar, er staan nu maar liefst zeven Chocladetomaatjes in de groei! Hihi..ik denk dat ik dit vaker ga schrijven/zeggen, dan groeit het uit verontwaardiging! (Ik schrijf namelijk dit blogbericht de hele maand mee, dus plaats ik wat, schrijf ik er ook gelijk een kort verhaaltje bij).
Manlief vind dat ik net een eigen kwekerij heb, heel m`n creatieve kamertje staat vol met plantjes, hihi! Elke morgen geef ik ze water. Manlief zegt vaak uit grap, `ben je al bij je wietplantage geweest?` Hihi..over een poosje kun je van buitenaf meegenieten, dan zijn de zaailingen zo hard gegroeid! Het is voor mij een heerlijke ontspannen bezigheid. Gewoon weg met m`n handen beetje in de grond zitten, hier en daar wat weghalen, beetje spuiten, ik word er blij van! Oja, bijna vergeten te vertellen. Zie je het kistje? Dat word de theebar, waar ik vorige maand over schreef. Inmiddels staat ze al in de tuin, ik wil er nog graag een bordje bij maken. 

Ik ben benieuwd hoe het met jouw tuin gaat, heb je al wat gezaaid buiten?! 

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om je moestuin te mogen volgen.
    Het is idd erg bijzonder hoe de seizoenen zichtbaar zijn in je tuin. Zo mooi om te zien.
    Dit jaar nog weinig gezaaid. Ik vind zo veel dingen leuk om te doen. Soms moet je keuzes maken ;-) De aardbeien doen het al een paar jaar goed. Dus hopelijk ook ditmaal lekker rood fruit uit eigen tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk hoor, aardbeien in de tuin! Vanmiddag zag ik hier al een bloemetje, dus dat komt goed! Het is inderdaad keuzes maken, voor mij is de tuin ontspanning, dus dat is nu nummer 1! Geniet van het weer!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!