vrijdag 18 juni 2021

GROEIBLOEI: Mei: Verse Muntthee & Radijsjes oogsten,..

 


(Ik wilde ook graag een blogbericht over de meisjes Zijdehoen schrijven, dit blogbericht kun je hierboven lezen (apart blogbericht)

Een nieuwe GroeiBloei! De maand mei, eerlijk gezegd is het een kort, maar krachtig blogbericht, aangezien ik het erg leuk vind om vooral oogst foto`s te plaatsen en daarbij de eerste foto`s van de zaailingen, etc. Het proces zeg maar. Dus..daarom in dit blogbericht alleen de munt en de radijsjes, in het volgende blogbericht voor de maand juni barst de bom los hoor, ik heb al zoveel kunnen oogsten en het is zo mooi buiten. De maand mei begon ook met veel regen en het was koud, ook rond de datum wanneer de zaailingen naar buiten mogen. Ik merk het echt in de tuin. De zaadjes hebben het zo moeilijk en het gaat in slowmotion hier. Gelukkig zie ik dit bij andere ook, dus ik maak me geen zorgen, maar het is wel jammer! 

Benieuwd naar de radijsoogst?! Lees dan verder,..

De radijsjes hadden ook last van de kou, andere jaren wanneer ik de radijs zaaide kwam deze met een week, twee weken al op. Ik heb echt even moeten wachten, maar...dan heb je ook wat! Het is zo leuk om ze te zien groeien en bloeien. Zo wonderlijk gemaakt ook. Het verwonderd mij zo dat vanuit een mini zaadje zo`n plantje kan komen en die je ook nog op kunt eten, hihi! 


De eerste radijs die ik kon oogsten was de French Braekfast. Een heerlijke radijs in de kleur roze/rood met een wit kontje. Ik wilde ook de Ijspegelradijs proberen en trok er één uit! Wauw! Wat zijn deze mooi en echt net een ijspegel, zo leuk! Deze smaak vind ik wat sterker, maar zeker heel lekker. Daarnaast heb ik ook nog de Pink Beauty en de naam zegt het al, het is echt een beauty! Prachtig roze en dat in de natuur! Zo gaaf! Ik word helemaal blij van zo`n bordje vol radijsjes! Ik heb bijna alle radijsjes nu geoogst (juni) en heb gistermiddag twee nieuwe rijen gezaaid. Ik heb één rij laten staan, deze schieten dan door en dan krijg je prachtige kleine roze bloemetjes van die weer bijen en vlinders aantrekken. Ook ben ik bezig met een experiment, om de grootste radijs te hebben, hihi. Er staat nu een dikke bolleboos van een Pink Beauty in de tuin, wie weet show ik haar in het blogbericht van juni. 

Ik gebruik de radijsjes om zo op te eten, strooi er dan een beetje zout over. Ik doe ze in de salade en op brood, echt heerlijk! Radijsjes zijn echt mijn vrienden, elk jaar wil ik een nieuwe radijs proberen. Heb jij een leuke, mooie, gekke of wat dan ook?! Tip me gerust door een reactie achter te laten. 


Verse muntthee met honing, helemaal favoriet hier! Ik heb een muntplantje gekocht bij de Jumbo en deze doet het echt heel goed. Ik knip ze steeds net vier blaadjes van onder af en dan groeit ze heel mooi weer door. Het is echt super lekker en vooral het dit warme weer vind ik het echt heel lekker. Je kunt het ook in koud water doen natuurlijk. Het staat ook zo gezellig en fris. Ik hoorde onlangs dat er chocolademunt bestaat, dat wil ik ook nog eens proberen! 

Ik ben benieuwd wat je van dit blogbericht vind, laat je het me weten in de reacties?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

2 opmerkingen:

  1. Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten radijsjes waren. Prachtig zien ze eruit.
    Chocolademunt is wel een bekende. Wij hebben "Turkse munt" (de gewone) en chocolademunt. Ze smaken allebei echt verschillend en zijn beiden heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk! Ja, ik ben dol op radijsjes en probeer elk jaar een nieuw soort uit om dan het volgende jaar dat soort erin te houden of toch niet meer te gebruiken. Dit jaar dus de ijspegel, maar ik vind h`m behoorlijk scherp, vorige week toch maar nog een rijtje french breakfast en pink beauty`s gezaaid. De ijspgels zien er mooi uit, dus volgend jaar wel weer een rijtje, maar dan ook weer wat nieuws erbij! Vorige week was ik bij een tuincentrum en daar hadden ze echt alleen de gewone munt, zo jammer. Ik zoek dus nog even verder! Fijne nieuwe week!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!