vrijdag 16 december 2022

Natuur-Avontuur: Wandeling bij Landgoed Sandwijck in De Bilt,..


Verwelkomd door kletterende eekhoorn-nageltjes op de bomen begon ik de wandeling bij Landgoed Sandwijck in De Bilt. De eekhoorntjes speelde tikkertje en dat op de vroege morgen met -7 graden. Ik wandelde door deze stoere poort om de wandeling echt te starten. Gelijk kom ik in een magische wereld. Het had gevroren die nacht en goed, alles was wit, het zonnetje bracht daarbij een mist met zich mee wat het magische beeld versterkte. Ik liep over smalle zandpaadjes met aan weerszijde gedroogde bloemen en planten vol met rijp. Zo mooi! Hier en daar vlogen mini vogeltjes heen en weer om wat eetbaars te vinden.

Benieuwd naar meer?! Klik dan verder,..


..ik vervolgde de wandeling over verschillende bruggetje waar ik voorzichtig overheen moest lopen doordat het goed gevroren had. De bruggetjes waren wit met hier en daar een glitter. Het water lag stil en bevroren eronder. Ik vind dit seizoen zo heerlijk, de stilte en rust die de winter met zich meebrengt, maar ook het licht van de zon tegen de witte bevroren wereld gaven mij de energie die ik nodig had. 

Ik wandelde verder door groene poorten van struiken en bomen, ja, ook voor kinderen is deze wandeling echt een aanrader. Het is een heerlijke struintocht. De bruggetjes, poortjes en het mysterieuze van deze wandeling geven de kinderen vast een fantasierijk verhaal. Halverwege kwam ik nog een mini kappelletje tegen waar je omheen kan wandelen. Hier is het even zoeken waar je precies heen moet wandelen, maar als je voor het kapelletje staat wandel je er achterlangs naar links, dan ga je goed. Sowieso kun je met deze wandeling niet echt verdwalen, hooguit loop je wat extra kilometers.


Ik vind het leuk om me te verdiepen in de geschiedenis van het landgoed en kwam het volgende tegen over Landgoed Sandwijck. De eerste eigenaar van de landerijen was Carel van Utenhove, heer van Rijnestein. Hij verkocht het aan erfgenamen in 1644. In 1788 werd het verkocht aan de Utrechtse muntmeester Johannes Sebastiaan van Namen. Nogmaals werd het landgoed door vererving verschoven in de familie om in het jaar 1963 het landgoed te verkopen aan de stad Utrecht die het in 1967 doorverkocht aan de universiteit in Utrecht. Deze wilde het gaan gebruiken als huisvesting voor gasten en de tuin moest een botanische tuin worden, dit echter is helaas nooit gebeurd. Wat ik persoonlijk heel jammer vind, want het zou zo mooi zijn om van dit landgoed zoiets moois te maken. Mja, ik ben geen barones of mevrouw van hΓ©?! Hihi.. Het landgoed heeft ruim zestien jaar leeg gestaan, waardoor het landgoed ernstig verwaarloosd was en de spullen die erin stonden ontvreemd zijn.  In 1980 werd het landgoed gekraakt, de bewoners gingen aan de slag om het leeggeroofde en verwaarloosde pand te restaureren. Tien jaar later werd het monumentale pand professioneel gerestaureerd en werd Stichting Utrechts Landschap de nieuwe eigenaar van de grond. Op het landgoed, ca. 70 ha groot staan verschillende exotische bomen die door de eigenaren van het landgoed zijn gepland vanuit verschillende werelddelen.

De wandeling is twee kilometer, vooral met vrieskou-temperaturen is dit een fijne tijd om te wandelen. De wandelroute is aangegeven met groene paaltjes en blauwe pijltjes. Wat ik al eerder schreef, in principe kun je niet verdwalen of verkeerd wandelen. Parkeren kan op de parkeerplaats bij het landgoed. Wel moet je goed opletten hoe je rijd, het is namelijk een doorgaande weg met een doorgetrokken verhoging op de weg waardoor je, als je vanaf De Bilt komt om moet rijden. Je kunt het beste, wanneer je vanaf de snelweg komt de borden volgen: A27/E30 naar Breda/Rotterdam/Amsterdam//Hilversum, daarna neem je afslag 30 De Bilt. Dan kom je aan de juiste kant en kun je halverwege de weg afslaan naar Landgoed Sandwijck. 

Ik ben benieuwd of je deze wandeling ook gaat maken of dat je deze wandeling al eens gemaakt heb?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

4 opmerkingen:

  1. Wat is het daar mooi!
    Prachtige foto's maakte je.
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en ja het was echt prachtig en genieten bij Landgoed Sandwijck! Fijn weekend!

      Verwijderen
  2. Nou voor mij is het niet in de buurt maar ik geniet van de prachtige plaatjes van jou. Hier in de omgeving zijn ook genoeg routes te lopen en dan met die bevroren struiken etc... ohhh zo mooi. Liefst s morgens vroeg met een beetje mist erbij. Ik kan er ook zo van genieten zeker nu met kleine Lotje. Die struint wat af in de bosjes.
    Fijn weekend Verie, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt heerlijk, Coby met de kleine Lotje erbij wat zal dat genieten zijn! Maak je dan ook foto`s? Nederland is zo mooi en heeft zoveel mooie wandelroutes! Fijn weekend!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!