vrijdag 8 juni 2018

GroeiBloei: Update Pluk- Moestuin 2018 & Oogst Radijs,..


Update 2 van het label GroeiBloei en ik kan je al heel veel laten zien en ik heb zelfs al geoogst. Het blogbericht maakte ik een weekje terug, onlangs oogsten ik ook al aardbeitjes (zie IG Stories) en kon ik het eerste oost indische kers bloemetje fotograferen. Heel bijzonder en mooi om dit vast te leggen en bij te houden. Het is een lang blogbericht geworden, dus neem wat te drinken met wat lekkers en ga er goed voor zitten. Hihi, hierboven zie je m`n munt-plantje. Helaas waren de zaadjes niet meegekomen met de bestelling die ik onlangs bestelde, dus dat werd een kant-en-klaar muntplantje van de plaatselijke supermarkt. Niet verkeerd, maar wel minder leuk. Het muntplantje is al vol in gebruik, zo heerlijk met de warme dagen fris water met een citroentje en een munttakje of met de regenachtige dagen een takje munt in heet water met een scheutje honing, ook heerlijk! Echt genieten zo vanuit de tuin. 

Kom ik neem je mee de tuin in..





Hierboven zie je het eerste tuintje die over een poosje wit zal staan van de bloemetjes. In deze tuin heb ik namelijk verschillende bloemenzaden gezaaid die (als het goed is) witte bloemetjes geven. Ik kijk ze bijna uit de grond, te leuk! De eerste 3 plaatjes laten goed zien hoe de tuin groeit en bloeit, zeker met het warme weer en volop zon kun je zien dat de tuin echt helemaal goed aanslaat. Je hoort het bijna groeien. Hihi. Daaronder zie je de polar bear, psyche white en de bellebianca. De laatste doet het helaas wat minder, ze kwam als eerste op, maar lijkt niet echt verder te groeien. Hopelijk heeft ze wat meer tijd nodig en komt ze alsnog omhoog tzt. Het beste van allemaal, tot nu toe, is de white ball, zoals je goed kunt zien hoe ze op kwam en er nu bij staat (en ik kan je vertellen dat ze alweer goed gegroeid is).

De eerste oogst is van de radijsjes, zoals je vast wel weet ben ik dol op radijsjes. Dit jaar voor het eerst verschillende rassen gezaaid, namelijk de french breakfast en de pink beauty. De laatste is echt te mooi, zo`n prachtige intense roze kleur. Ik maakte foto`s van het begin en de oogst. Zo leuk! Op de foto is de kleur nog geneens zo mooi te zien, in het echt is ze echt een pink beauty! Als je nog zin hebt om radijsjes aan je moestuin toe te voegen, neem dan zeker deze radijs. Daarnaast oogsten ik ook 2 french breakfast radijsjes, deze vond ik alleen nog niet helemaal okay, ik denk dat deze radijsjes iets langer in de grond mogen zitten. De pink beauty smaakt heel mat met een vleugje pit.


Hieronder de prachtige paarse bol die ik echt moest fotograferen. Te mooi, het is familie van de ui werd me verteld. Deze bol kreeg ik van m`n ouders die een weekendje naar Duitsland geweest waren. Ze hadden deze bloembollen meegenomen en er niet bij verteld wat eruit kwam, dat was de verassing. Nou ik ben reuze verrast, want dit is echt heel mooi. Ook de bijen vinden ze heerlijk. Gelukkig staan ze op de juiste plek, net onder het insectenhotel, de bijen hoefde daarom niet ver af te reizen, hihi!


Elk jaar komen de dahlias weer op. Deze kreeg ik 2 jaar terug van een vriendin. Later hoorde ik dat ik ze met de winter uit de grond moest halen, dit had ik niet gedaan en ging er daarom vanuit dat ze niet meer opkwamen. Toch wel! Ook dit jaar gewoon in de grond laten zitten en kijk eens hoe mooi ze al omhoog komen. Ik ben benieuwd of het net zo`n bloemenzee wordt als vorig jaar. Ze moeten wel begeleid worden, deze week nog even een rekje maken van bamboestokken.

Daaronder zie je dat er naast officieel de mixed moet komen, ook deze doet het niet zo best. Echt jammer, net als de witte kwam ze als eerste op, maar is gestopt met groeien. Wie weet komt het nog, i hope so!


Het komkommerkruid en de miss jekyll daar in tegen doen het super goed. Ze groeien super hard en zeker de miss jakyll is echt prachtig. Een warme, zachte blauwe kleur en laat ik nou net van blauw houden. De komkommerkruid heb ik dit jaar voor het eerst, ik ben benieuwd of ze net zo mooi wordt.

Daarnaast staan wat struikjes, gekregen struikjes. Een framboos. Gister liep ik nog in de tuin en zag dat er kleine bloemetjes aan komen, wie weet dit jaar al oogst?! Ik zou dat echt super leuk en lekker vinden. 


Ook weer opgekomen, m`n gekregen plantje van m`n broertje, hoe ze heet weet ik niet, maar dat ze het doet, dat weet ik wel. En ook dit plantje is zo mooi met haar aparte witte bloemetjes.


Het laatste tuintje staat vol met oost indische kers, tomaat en afrikaantjes. De oost indische kers doet het heel goed, op IG Stories deelde ik van de week een beginnend bloemetje en ook de tomaat en de afrikaantjes slaan aan. Ik was echt bang dat de tomaat en de afrikaantjes het niet zouden doen. Toch in de grond buiten gezet en gewacht en met de zonnige dagen en zo nu en dan een drupje regen groeien ze hard en het wordt wat. Ik ben benieuwd. De tomaat krijgt als het goed is donkerblauwe met okergele tomaatjes en de afrikaantjes zijn net gele zonnetjes, te leuk, toch?!

Dit was de moes- pluktuin update weer, ik ben benieuwd wat je ervan vind en of ik je geinspiereerd hebt om zelf ook aan de slag te gaan. Laat het me weten in een reactie onder dit bericht.

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Dit blogbericht is NIET gesponsord!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achter laat!