vrijdag 14 juli 2017

♡ GroeiBloei: Moestuinplan & heel veel Oogsten,..


Voor de vakantie toch nog even een GroeiBloei-blogpost plaatsen, we hebben afgelopen weken heel veel kunnen oogsten en dat laat ik je vandaag zien.
Via IG heb ik al heel wat laten zien, maar er was nog veel meer lekkers om van te smullen.
Mijn moestuin-plan kun je hierboven en onder goed op de foto`s zien, helemaal hoe ik het hebben wilde en kijk eens hoe goed alles groeit en bloeit, zo wonderlijk!
Bij een aantal plantjes, zoals de Prei, Oost Indische Kers en de Pluksla dacht ik nog even dit gaat h`m niet worden, maar geduld hebben, want ook deze zijn heel goed opgekomen.
Wel is mijn idee dat voor-zaaien binnen de beste optie is voor een aantal plantjes.
De Radijs en Wortel kunnen prima buiten gezaaid worden, verder hoop ik de volgende keer binnen al meer voor-te-zaaien zodat ik de plantjes met een goede start buiten kan planten.
Wist je dat ik de Radijsjes dit jaar al voor de 3e keer gezaaid heb, oh, ze zijn zo lekker om van te snoepen, het zijn net kleine, rode snoepjes.

Vind je het leuk om mijn moestuinplan te bekijken, klik dan HIER! en bewonder.
Ik maakte dit jaar ook verschillende DIY blogposten voor in de moestuin, zoals hoe kun je het beste buiten zaaien, overplanten en een leuke gaas-stolp.
Voor de blogpost buiten zaaien, klik HIER! en voor de blogpost van binnen naar buiten planten, klik HIER! en voor de DIY om een gaas-stolp te maken, klik HIER!

Kom, ga je mee de moestuin in?!


De Radijsjes zijn zo heerlijk, ik had ze natuurlijk al laten zien in een GroeiBloei-blogpost, aangezien dit het eerste is wat ik uit de moestuin kon oogsten.
En dat is zo leuk om te doen, stiekem was ook best een beetje trots, moet je kijken wat een mooie dikkertjes het zijn en lekker, mjammie echt super lekker zijn ze.

Om te oogsten in de moestuin gebruik ik het servies van Riviera Maison, voor de kleine oogst de bakjes met de tekst `Specialties of the house` en voor de grote oogst de schaal met de tekst;
`Bonne Cousine`, super makkelijk zijn ze en zo lekker stylische! ;)

Hieronder laat ik je van begin tot eind, dit is trouwens wat ik in elke collage gedaan hebt om je een beeld te geven hoe het proces gegaan is, van de Aardbei.
Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat dit voor mij geen aardbei-jaar was, mijn plantje had last van de nachtvorst gehad en gaf geen aardbeitjes dit jaar, daarom haalde ik bij de Welkoop een nieuw Aardbei-plantje met resultaat.
Ook voor de Aardbei gebruikte ik de gaas-stolp, aangezien anders alle Aardbeitjes op waren gesnoept door de vogeltjes!
De eerste Aardbeitjes liet ik vol trots zien op IG, daarbij gebruikte ik de granny die ik haakte naar het patroon van Ingrid (van de blog Sunny Design), klik HIER! om naar haar blog te gaan.
Het patroon van de onderzetter mag je via een e-mailtje aan haar vragen, zij verstuurd ze dan naar je op, een leuk vakantie-project!


De Pluksla en de Oost Indische Kers samengevoegd tot 1 salade, mjammie wat een lekkernij.
De Pluksla heb ik buiten gezaaid en op zich is ze heel goed opgekomen, we kunnen er nog steeds van eten, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ze heel slap is, dit komt ook doordat ze stevig in de gaas-stolp zat, nu niet meer, `k heb de gaas-stolp eraf gehaald.
Er kwamen geen vogeltjes op af, nog steeds niet en zonder gaas-stolp vind ik het ook mooi staan, tja, het oog wil ook wat hé?!
De Pluksla is heerlijk mals en zacht, de kleur is rood/groen en zo lekker.
Wij eten best veel sla bij het diner en nu kan ik dit zo uit de tuin halen, zo gezellig ook, `k lijk nu wel een beetje een Oma-tje hé, maar ik houd daar zo van, die gezelligheid van `uit de tuin eten`.
De Oost Indische Kers begon heel goed, het blad groeide en groeide, graag wilde ik de bloemetjes zien, hier heb ik even op moeten wachten, maar ze zijn gekomen hoor, prachtige oranje en gele bloemetjes en ook deze kun je eten.
Ze smaken een beetje pittig, verder vind ik het net eet-papier, hihi! 
Voor de garnering zijn ze te leuk om te gebruiken, wist je dat je zelfs viooljes kunt eten, dat wordt denk ik een projectje voor volgende jaar.
Oja, ik gebruik het blad niet van de Oost Indische Kers, aangezien deze helemaal vol zit met luis, eerst vond ik dat best jammer, ook de dahlia's zijn aangetast hier en daar, de rest van de moestuin gelukkig niet, daarom houd ik het maar even zo.

En dan een super leuke oogst, de Courgette!
Zelf ben ik er dol op en doe de Courgette echt overal in en op, het smaakt niet echt ergens naar, maar daarom juist vind ik het leuk om ze te gebruiken of ja..smaakt nergens naar, het heeft een zachte rustige smaak, niet overheersend, vandaar, dat bedoel ik! ;)
De Courgette deed het gelijk super goed, binnen 3 weken kwamen de eerste scheuten al de grond uit, deze heb ik binnen voor-gezaaid (te zien op foto 1 hieronder).
Nadat het 11 mei geweest was mochten ze naar buiten en daar hebben ze de vorst overleefd en een groeispurt gemaakt met daarbij prachtige gele bloemen.
Wist je dat de bloemen alleen `s morgens in haar geheel open gaan, daarom ben ik een paar keer vroeg opgestaan om vroeg in de ochtend foto`s te nemen van de bloemen.
Voor nu heb ik al 5 Courgettes geoogst, zoals je kan zien op de foto hieronder waar ik een Courgette vast houd, dat is de grootste tot nu toe.
Zelf vind ik de kleintjes het lekkerst, hoe groter (heb ik het idee) hoe minder smaak, meer wateriger.
Voorlopig kunnen we nog heel wat Courgettes oogsten, want er zitten weer veel bloemetjes in!


En dat was de oogst van de afgelopen weken en zo net voor de vakantie.
Ik ben benieuwd of we, net als vorig jaar, weer een oerwoud aantreffen in onze moestuin door de Courgetteplant, vorig jaar had deze er zin in (ik denk doordat wij niet thuis waren) en is ze zo hard gegroeid, naast de Pompoen, weetje nog, deze had ik vorig jaar ook, oh die groeide door heel de achtertuin heen, hihi!

Ik ben happy met onze moestuin, elke dag loop ik er een rondje om te kijken of ik al wat kan oogsten en hoe de moestuin erbij staat.
Ik heb trouwens ook veel bloemen gezaaid, ook deze komen zo mooi uit, deze hoop ik in de volgende GroeiBloei-blogpost te laten zien aan je.
 Naast bovenstaande staat er ook nog Prei, Wortel, Komkommer, Tomaat en Zonnebloem in de tuin om geoogst te worden, de Komkommer ziet er al heel goed uit, deze kan ik denk ik nog net voor de vakantie oogsten.
De Zonnebloemen zijn super, 2 zijn er 180cm echt te gek, zo gaaf, weetje nog waarom ik Zonnebloemen zaaide in onze moestuin?
Mijn Opa had ook een veld met Zonnebloemen en daar was hij zo druk mee, als kind kan ik me dat goed herinneren, samen met Oma mochten we dan een kijkje gaan nemen bij Opa en liepen we over het zandpaadje naar Opa toe, tussen de Zonnebloemen en hier en daar een dartelend vlindertje!
Een gouden tijd, jammer dat sommige tijden zo snel veranderen en/of voorbij gaan!

En nog even wat anders, afgelopen week ben ik bezig geweest ons huisje te ordenen, niet dat het echt nodig was, maar toch heb ik weer heel wat naar de Dorcus kunnen brengen voor de `arme kindjes`.
Met het opruimen heb ik deze keer alles, maar dan ook echt alles nagekeken, ook de stoffenmand en dat daar stoffen inzaten die ik echt niet meer gebruik kun je wel raden.
Op Facebook, klik HIER! heb ik foto`s geplaatst met de stoffen die ik weg ga doen, de foto`s kun je bewonderen op kleur.
Vind jij het leuk om met stoffen te werken of ken je iemand die deze stoffen echt nodig heeft, laat het me dan weten, ik wil graag iemand blij maken met deze prachtige stofjes!

Ik ben benieuwd hoe het met jou moestuin gaat en hoe je je moestuin achterlaat als je met vakantie gaat, laat je het me weten?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Dit blogbericht is NIET gesponsord!

3 opmerkingen:

  1. Wat een super gezellige en goed bloeiende moestuin heb je! Daar zit liefde in!

    Hier ook wat staan, maar er dit jaar niet zo heel veel aan gedaan: er staat hier basilicum, peterselie, munt en aardbei. Bij mij heeft de tomaat van vorig jaar zichzelf uitgezaaid: er staat er zelfs 1 tussen mijn stoeptegel haha

    Geniet van je oogst!
    Liefs Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, wat grappig je tomaten-plantje! Heerlijk om zo bezig te zijn in de moestuin, succes en geniet ervan! :) Dankjewel voor je lieve complimenten!

      Verwijderen
  2. Wat leuk om te zien dat je zoveel zelf groeit.. ik heb ook aardbeien in de tuin liggen, maar vind het zelf moeilijk om ze altijd te onderhouden voordat de beestjes ze opeten!
    https://www.onlineparketshop.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!