vrijdag 23 juni 2017

♡ GroeiBloei: DIY Gaas-stolp maken,..


Een tijdje terug heb ik beloofd om de DIY van Floor (van de blog Floors Moestuin) uit te werken op mijn blog, hier is ze dan!
Ik wil er graag gelijk bij zeggen dat dit niet mijn idee/ontwerp is, ik werd geïnspireerd door Floor.
Het idee om het handvatje te vlechten heb ik wel zelf bedacht, aangezien ik het altijd leuk vind om er toch mijn eigen draai aan te geven, verder gaan de complimenten dus echt naar Floor!

De DIY bestaat uit de volgende materialen, namelijk gaas, schaar/kniptang, ijzerdraad, touw en heel veel DIY-plezier!
Hieronder vind je stap-voor-stap hoe je aan het werk kunt gaan, wil je de werkbeschrijving van Floor bekijken, klik dan HIER! en bewonder.

De gaas-stolpen zijn makkelijk voor bijvoorbeeld de aardbeien en de kroppen sla, de vogeltjes kunnen er niet zomaar bij en dat is natuurlijk super handig.
Daarnaast is het ook fijn voor de kippetjes als je deze los hebt lopen in de tuin, ze kunnen niet bij de groente (of wat je eronder plaatst) of de konijntjes als je heerlijk landelijk woont, die lusten wel een lekker worteltje! ;)

Kom, we gaan aan de slag!




Stap 1: Neem je spulletjes bij elkaar, meet eventueel op hoe groot je stolp moet zijn, zelf heb ik het gaas in 4 delen verdeeld en zo uitgerekend waar ik precies moet knippen.
Stap 2: Neem de schaar en knip het gaas recht door, let op want het is echt super scherp.
Stap 3: Neem het ijzerdraad en knip daar wat losse ijzerdraad-stukjes af.


Stap 4:  Draai het gaas zo dat het rond wordt, probeer zo goed mogelijk vast te houden en het gaas mooi over elkaar heen te leggen.
Stap 5: Neem een stukje ijzerdraad en haal deze door de opening en maak ze vast door het ijzerdraad in elkaar te draaien.
Stap 6: Doe dit helemaal van boven naar beneden aan de zijkant, je kunt ook de `haakjes` van het gaas ombuigen naar binnen, maar dit vond ik zelf niet stevig genoeg vandaar de ijzerdraad-stukje.


Stap 7: Nu de bovenkant sluiten, dit doe je of je een cadeautje inpakt, neem twee kanten en sluit deze in het midden met een ijzerdraad-stukje.
Stap 8: Vouw de zijkant naar elkaar toe en buig de 3-hoek naar binnen.
Stap 9: Buig eventueel even goed bij, zodat de 3-hoek goed op haar plaatst zit en maak ze vast met ijzerdraad-stukjes. Doe dit net zo aan de andere kant. Zet je stolp op z`n kop en druk de 3-hoekjes plat, zodat het de vorm van een stolp aanneemt, zonder bobbels/bubbels.


Stap 10: Neem het touw en knip hiervan 3 even lange stukjes af, ongeveer 20 a 30 cm heb ik gebruikt.
Stap 11: Steek de touwtjes afzonderlijk in een opening van het gaaf en draai je stolp.
Stap 12: Maak een knoop aan de binnen zijde van je stolp met het touw.


Stap 13: Draai je stolp weer terug en vlecht de drie draadjes tot je ongeveer 5 cm overhoud.
Stap 14: Steek de overige draadjes opnieuw afzonderlijk in een opening van het gaas, draai de stolp om en sluit de touwtjes met een knoop.
Stap 15: Trek even goed aan en dit is je stolp van gaas!


Om je een beeld te geven hoe ze bij ons in de moestuin staan zie je hierboven twee plaatjes, ik heb de stolpen o.a. gebruikt voor over de pluksla.
De bovenstaande foto is alweer een paar weekjes geleden gemaakt, de pluksla ziet er nu heerlijk fris groen uit en is te oogsten, ze staat helemaal bol in de stolp!

Om even een blik op de moestuin te werpen, ze staat er echt heel goed voor, alles is opgekomen en zelfs de radijsjes hoop ik vandaag voor de 3e keer te gaan zaaien.
Vandaag hoop ik de laatste radijsje eruit te halen, zo lekker zijn ze, ook haalde ik vorige week de eerste aardbeitjes uit de moestuin, wat zijn die lekker zeg, mjammie!
Op IG plaatste ik er een feed, klik HIER! en bewonder!

De zonnebloemen zijn heel verschillend opgekomen, 2 die al tegen de 1 mtr aangroeien en ongeveer 6 die net hun 2e groei boven de grond uitsteken, bijzonder he?!
De komkommer doet het ook goed, zie hieronder de eerste, ik vind het zo bijzonder mooi hoe alles groeit en bloeit en dan te bedenken dat dat uit 1 klein zaadje komt, verwonderd!
Ook de bloemetjes bij de komkommer vind ik mooi in de kleur geel en heel frivool.


En jawel, nadat we gistermiddag terug kwamen van 3 dagen Zeeland (hierover komt een blogpost) liep ik even de tuin in om te zien of alles goed gegaan was en daar zag ik onze eerste Courgette en de trosjes met Tomaten.
Hopelijk gaat het goed en kunnen we halverwege de zomer heerlijk snoepen van onze oogst!

Hoe gaat het met jou moestuin, zijn de gaas-stolpen van toepassing op jou moestuin?
Ik wens je heel veel knutselplezier en een goede oogst!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Dit blogbericht is NIET gesponsord!

2 opmerkingen:

  1. Dank voor deze DIY! wat een leuke moestuintje heb jij :) ben jaloers.. ik was er begin dit jaar mee begonnen.. maar het was koud :( dus misschien goed idee om nu in de zomer eraan te beginnen.
    https://www.onlineparketshop.nl/laminaat/balterio/tradition-quattro/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Je kunt nog wel wat zaaien, zoals radijsjes, ik denk inderdaad niet meer echt de `grote` gewassen. Jammer he, ik heb ook door de vorst ons prachtige `frambozen-struikje` moeten verliezen, hopelijk komt ze volgend jaar extra goed op! Heel veel succes en probeer het nog even, het is zo leuk om te doen! :)

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!