vrijdag 21 april 2017

♡ GroeiBloei: Verspenen van de Tomaatjes,..


Heerlijk, het verspenen (ik vind het echt een vreselijk woord, maar goed) kon ik een paar weekjes geleden buiten doen, want wat scheen het zonnetje lekker he?!
Hoe gaat het met jou moestuintje, ook al wat buiten gezaaid, in de maand April kun je heel veel al buiten zaaien, hierover ga ik ook nog een blogpost schrijven.

Voor vandaag het verspenen van de Tomaatjes, zoals je weet heb ik de Tomaatjes eerst gezaaid met kleine zaadjes die ik in zaaigrond in een vierkant bakje deed, in totaal zijn er 33 Tomatenplantjes uitgekomen, deze heb ik uiteraard niet allemaal gebruikt.
Vind je het leuk om even terug te kijken hoe ik binnen-voor-zaai, klik dan HIER! want in de maand April mag de Komkommer en de Courgette ook binnen voor-gezaaid worden, je kunt dan gelijk aan de slag, aangezien ik deze op zaterdag, 8 april heb voor-gezaaid en er afgelopen dagen 3 Komkommer-plantjes zijn uitgekomen en ik zag vanmorgen een klein Courgette-plantje.

Om te verspenen heb je het volgende nodig, bakjes voor de plantjes, potgrond (dit keer gebruik je wel potgrond, dit is goed voor het plantje zodat het plantje extra sterke worteltjes krijgt!), een gebakbordje, een theelepeltje, een plantenspuitje, je bakje met zaailingen en ik gebruikte een ovenschaal om de bakjes in te zetten voor de stevigheid, je kunt ze ook naast elkaar op de vensterbank plaatsen, geen probleem.



Zoals je hieronder kan zien heb ik de bakjes in de ovenschaal gezet en kan ik totaal negen Tomatenplantjes verspenen, dit is voor mij ook echt genoeg, aangezien je aan één plant wel tiental Tomaatjes kan krijgen, toch heb ik voor negen Tomatenplantjes gekozen zodat ik strakjes als ik het Tomatenplantje in de Moestuin ga plaatsen de mooiste wil gaan gebruiken en daarnaast wilde ons Mams ook graag Tomatenplantjes, dus ben ik ook gelijk voor haar aan het verspenen geslagen.
Ik hoop in ons moestuintje ongeveer vier Tomatenplantjes te zetten, twee om twee, hoe ik dit ga doen en hoe dat eruit ziet, komt nog een blogpost over.

Nadat ik de bakjes naast elkaar in de ovenschaal gezet heb, strooi ik in elk bakje potgrond, dit mag rijkelijk gevuld worden, een bergje erop zeg maar.


Je neemt het theelepeltje en steekt zachtjes net onder de worteltjes en wipt deze omhoog, de Tomatenplantjes leg je op het gebakbordje, zodra je al de hoogste eruit gewipt hebt, ga je kijken welke het mooiste en de beste zijn en deze gebruik je om in de bakjes te doen.

Dit doe je door met de achterkant van het theelepeltje een opening te maken in het potgrond, daarin plaats je het Tomatenplantje (in het zaaigrond stonden de Tomatenplantjes ongeveer 3-5 cm boven de grond, nu plaatst je ze helemaal in het potgrond, alleen de blaadjes steken boven het potgrond uit (zie foto)!)


Geef de Tomatenplantjes een douche met de plantenspuit en zet ze weer warm en licht in de vensterbank, zodat ze nog groter en sterker kunnen worden.
Nadat je ze de `douche` gegeven hebt, mag je ze daarna verzorgen met een gietertje en moet je ervoor zorgen dat de blaadjes niet meer nat worden, net onder de blaadjes mag het water komen.
Als de blaadjes nat worden dan kan er een schimmel-infectie ontstaan en dat wil je vast niet?!

Dit verspenen doe je ook bij de andere zaailingen, naast de Tomatenplantjes heb ik ook negen Preiplantjes verspeent, eerlijk gezegd ben ik daar een beetje huiverig voor of die aan gaan slaan.
Gelukkig mag je in de maand April ook buiten Prei zaaien en dat heb ik dan ook gedaan op zaterdag, 8 april zaaide ik een rijtje Prei buiten.
Kijken wat de beste keuze is, voor-zaaien of gelijk buiten zaaien, ik ben benieuwd!

En verder heb ik alvast de Zonnebloemen buiten gezaaid, ongeveer 14 Zonnebloemen in keurige rijen, ik ben zo benieuwd of ze uit komen.
Ook kocht ik (dus niet zelf gezaaid) een Frambozen-plantje, deze zette ik in een zinken emmer, door de vorst van de afgelopen dagen ben ik een beetje bang dat ze het niet haalt, maar we gaan het zien, extra liefde geven maar deze dagen!
En het Aardbeienplantje van vorig jaar, klik HIER! om te zien hoe ze er bij stond, groeit ook echt heel goed en mooi!


Vanmorgen nam ik nog even een foto van alle Tomatenplantjes bij elkaar na het verspenen, ze zijn echt al heel hoog/groot geworden.

Ik zit te denken om ze in een grote pot te doen, want dan kunnen ze nog hoger/groter groeien voordat ze de Moestuin in gaan, wie weet!

Succes met je moestuintje en een fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Dit bericht is NIET gesponsord!

8 opmerkingen:

  1. Wat gaan je plantjes alweer goed zeg!
    Ik heb dit jaar nog steeds geen moestuintje maar ik kijk graag uit naar al je groei en boei blogjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Rensina, voor volgend jaar op je to-do-list dan maar, het is zo leuk je eigen moestuintje. :) Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Nog niks gezaaid, maar mijn aardbeien planten zijn al volop in bloei. Dat wordt weer smullen!
    Fijn weekend, Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, Verie! Ik wil na de meivakantie met de kinderen in mijn klas wat gaan zaaien, hebben we ook eens met van die moestuintjes van ah gedaan. O ja, toen ik op de Pabo zat moesten we een moestuintje bijhouden. Ik weet nog hoe apetrots ik was toen we thuis rode bieten aten van mijn stukje land haha😉!
    Groetjes van Marjet!




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen dat je met je `klasje` een moestuintje gaat bijhouden, het is zo leuk om te doen en voor kinderen helemaal (denk ik zo)! Geniet ervan! Wat een leuk idee ook om dit als opdracht op de PABO te doen! Gaaf he, dat vind ik ook zo heerlijk, eten uit eigen moestuin kun je dan met `trots` zeggen! :)

      Verwijderen
  4. Ja, ik was toen al een jaar of 20, maar ik glom van trots, kan me het nog herinneren! Ik vind het ook heel mooi om kinderen op die manier de schepping te laten zien, wat een wonder het is dat er uit een zaadje zo iets moois kan groeien! Eigenlijk zou de moestuin verplicht moeten worden op scholen🍅...
    Groetjes en geniet van je tuintje!!!




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi verwoord, Marjet, daar ben ik het helemaal mee eens! Jij ook genietse!

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!