vrijdag 11 oktober 2019

CROCHET: Haakpatroon Herfst, Paddenstoel, eikeltje en blaadje,..


Het is Herfst en ik had het niet eerder bedacht, maar ik geniet toch ook echt van dit seizoen. De prachtig gekleurde bomen, de blaadjes die vallen, heerlijke vondsten vanuit het bos. Het is echt een feestje om een boswandeling te gaan maken. Vooral om de vondsten die ik gevonden had in een mooie schaal op tafel te stallen om er nog heel lang van te genieten. Ik heb er een soort kijk-tafel van gemaakt, in fijne Herfst-sferen. Toch miste ik een beetje creativiteit erbij en doordat ik geïnspireerd vanuit het bos kwam dook ik m`n garenmandje in om met deze inspiratie aan de slag te gaan. Ik maakte fijne Herfst haaksels zoals een paddenstoel, een eikeltje en een blaadje. Ik vond ze zo leuk gelukt dat ik bedacht om er een haakpatroon van te maken en deze kun je in dit blogbericht vinden om zelf ook fijn aan de slag te gaan. 




Je hebt helemaal niet veel nodig, ik heb deze Herfst-haaksels gehaakt van restjes katoen die ik nog had liggen in m`n garenmandje. Het is overigens garen van Hobbi, de Rainbow Cotton en ik gebruikte de kleuren Wit (001) en Grijs Bruin (005). Ik had deze restjes nog over van een super tof project die ik binnenkort laat zien in een blogbericht. Verder heb je haaknaald 3.5mm nodig, een schaar, stompe naald, toerenteller en vulling.


Prachtig plaatje linksboven hé?! Ik had dit echt nog niet eerder gezien. De paddenstoelen groeiden aan de boom helemaal naar boven, zo`n mooi gezicht en zo wonderlijk! Gods schepping is echt onbeschrijflijk mooi! Ik wandel graag en als ik thuis kom zitten er genoeg ideeën in m`n hoofd. Je ziet trouwens dat de bladeren in het bos nog best groen zijn. Wie weet dat ik binnenkort plaatjes kan maken met echte Herfstkleuren. Zo mooi vind ik dat, echte warme kleuren!

Zullen we aan de slag gaan? Ik heb hierboven al beschreven wat je nodig hebt en hieronder volgt het haakpatroon. Voor de paddenstoel heb je nog wel dit filmpje nodig: Stippen borduren. Zoals je op onderstaand plaatje rechts kunt zien kwam ik een prachtige rood met witte stippen paddenstoel tegen. Wauw! Ik moest wel even zoeken, maar ik heb er één gevonden. Wat mij opvalt is dat er echt aparte stipjes opzitten, net of het ergens vanaf gescheurd is en erop geplakt is. Ik heb nagedacht hoe ik dit mooi op een gehaakte paddenstoel kon maken en bedacht me opeens dat ik van Nienke (blog Mooi van draad) geleerd heb om Franse knoopje te borduren en deze borduur-skills ingezet hebbende (en gespiekt op youtube) maakte het een echte paddenstoel. Zo leuk!


Haakpatroon Paddenstoel

Steeltje Paddenstoel:
Maak een magische ring, met daarin 6 vaste
Toer 1: Haak in elke vaste 2 vaste (12 vaste)
Toer 2: Haak in elke 2e vaste 2 vaste (18 vaste)
Toer 3-10: Haak 18 vaste
Toer 11: Haak in elke 2e vaste 2 vaste (27 vaste) 
Toer 12: Haak in elke 2e vaste 2 vaste (36 vaste)
Toer 13: Haak 36 vaste en hecht af

Hoedje paddenstoel:
Maak een magische ring, met daarin 6 vaste
Toer 1: Haak in elke vaste 2 vaste (12 vaste)
Toer 2: Haak in elke 2e vaste 2 vaste (18 vaste)
Toer 3: Haak in elke 3e vaste 2 vaste (24 vaste)
Toer 4: Haak in elke 4e vaste 2 vaste (30 vaste)
Toer 5: Haak in elke 5e vaste 2 vaste (36 vaste)
Toer 6-7: Haak 36 vaste

Vul het steeltje van de paddenstoel met vulling en borduur de stippen op het hoedje van de paddenstoel. Dit kun je doen door eerst naar het filmpje te kijken die ik hierboven heb gelinkt in dit blogbericht. Nadat je dat gedaan heb haak je het hoedje van de paddenstoel aan het steeltje van de paddenstoel vast door steeds eerst met de haaknaald in te steken in het hoedje van de paddenstoel (bruin) en daarna in het steeltje van de paddenstoel (wit). Zo haak je helemaal rond tot ongeveer 5 vaste, neem nu een heel klein beetje vulling en stop dit onder het hoedje van de paddenstoel zodat deze iets wat bol komt te staan. Niet teveel! Haak dan de laatste 5 vaste en hecht af.

Ik heb aan de paddenstoel nog een leuk kaartje gehangen met een tekst. Hiervoor heb je nodig: craftpapier, zwart potlood, hartjes drukker, schaar en garen.
Ik knipte uit het craftpapier met de schaar een stukje en drukte met de hartjes drukker een hartje uit het kaartje. Op het kaartje schreef ik `AUTUMN`. Ik knipte een stukje garen en knoopte deze aan de paddenstoel vast met het kaartje eraan. 



Haakpatroon Eikeltje

Eikeltje:
Maak een magische ring, met 6 vaste
Toer 1: Haak 2 vaste in elke vaste (12 vaste)
Toer 2-5: Haak 12 vaste
Vul het eikeltje met vulling

Dopje eikeltje:
Maak een magische ring, met 6 vaste
Toer 1: Haak in elke vaste 2 vaste (12 vaste)
Toer 2: Haak in elke 2e vaste 2 vaste (18 vaste)

Steeltje dopje eikeltje:
Haak 4 losse
Toer 1: Haak 3 vaste terug en hecht af, maar laat wat garen loshangen

Hecht het steeltje van het dopje aan de bovenzijde van het dopje vast door de haaknaald door de opening te halen (magische ring opening) en haal 2 draadjes op en haal door de opening naar beneden. Hecht de draadjes vast door ze samen te knopen met het losse garen van de magische ring. 

Haak het eikeltje en het dopje aan elkaar door eerst *2 vaste (wit) en 1 vaste (bruin) samen te haken*, herhaal *-* 3x, haak 6 vaste (wit/bruin), *2 vaste (wit) en 1 vaste (bruin) samen te haken*, herhaal *-* 1x en hecht af.


Haakpatroon Blaadje

Blaadje:
Haak 20 losse
Toer 1: Haak 18 vaste terug op de losse-ketting, in de laatste steek haak je 3 vaste, ga verder aan de andere kant van de losse-ketting, haak 14 vaste
Toer 2: Haak 1 losse, draai je werk, haak een *half stokje en stokje in volgende steek, 2 dubbele stokjes in volgende steek, stokje en half stokje in volgende steek, vaste in volgende steek*, herhaal *-* 2x, 1 vaste, half stokje en stokje in volgende steek, 2 dubbele stokjes in volgende steek, stokje en half stokje in volgende steek, vaste in volgende steek, 1 vaste, *half stokje en stokje in volgende steek, 2 dubbele stokjes in volgende steek, stokje en half stokje in volgende steek, vaste in volgende steek*, herhaal *-* 2x, hecht af



Een heel schaaltje vol en ik ben heel benieuwd wat je van deze heerlijk Herfst in het bos - haaksels vind! Als je ze gaat maken en deelt op social media zou ik het leuk vinden als je de #herfstinhetboshaaksels wilt gebruiken! Ik kom dan zeker langs om jou Herfst in het bos - haaksels te bewonderen! Ik heb gebruik gemaakt van zachte kleuren, maar je kunt uiteraard helemaal los gaan met jou favoriete kleurtjes! Ik ben benieuwd!

Vind je de patroontjes super leuk, maar niet handig om ze vanaf dit blog te maken?! In de blogshop heb ik speciaal een haakpatroon uitgewerkt met een foto-tutorial zodat je deze eventueel kunt uitprinten. Klik hieronder op de button en bestel het haakpatroon GRATIS!


Yeah! Ik ben helemaal happy met de Herfst in het bos - haaksels en ik hoop jij ook?! Laat je het me weten in een reactie?!

Fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

10 opmerkingen:

  1. Hey Verie,
    Wat een leuke herfsthaaksels. Vooral de paddenstoel is super schattig.
    Fijn weekend.

    lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, schattig hé?! Ook mijn favoriet! Fijn weekend! Liefs, Verie

      Verwijderen
  2. Ohh Verie I love deze post. Ben gek op de herfst en vooral de kleuren die erbij horen. Wat een geweldige dingetjes heb je gehaakt, eens zien of mij dat lukt?
    Fijn herfst weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit gaat je zeker lukken en super leuk om je enthousiasme te lezen! De Herfst is echt prachtig en leuk dat dit je favoriete seizoen is! Fijne dag! Liefs, Verie

      Verwijderen
    2. Wauw, Verie, wat ben jij toch creatief! Een boswandeling omzetten in zulke leuke haaksels...heerlijk om te zien en te lezen! Ik ga zo eens wat spulletjes bij elkaar zoeken voor zo'n paddestoel! Ja, dat gevoel ken ik ook wel als ik wandel: dat je je zo enorm kunt verwonderen over Gods schepping. Dan word je er stil van... Dank je wel voor de patroontjes! Lieve groetjes van Marjet!

      Verwijderen
    3. Wat een fijne reactie, Marjet! Gods schepping is zo mooi, elk detail! En ja, heerlijk om zo bezig te kunnen zijn. Heel veel haakplezier. 'k Ben benieuwd naar jou versie! Fijne avond! Liefs, Verie

      Verwijderen
  3. Wauw ... prachtige herfsthaaksels. De paddenstoel vind ik het allermooist. Zou zeker mooi staan onder de stolp in mijn herfsthoekje. Dus wie weet ... Dank je wel voor het delen van het patroon.
    Mooi foto's ook uit het bos in deze blogpost. De natuur is zo bijzonder! Ik verwonder me vaak.
    Fijn weekend verder. Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, wat lief van je! 'k Ben heel benieuwd naar jou creatie en heel veel haakplezier! Fijne avond! Liefs, Verie

      Verwijderen
  4. Wat een superleuke patroontjes, ik ga ze bewaren! De kleuren die je hebt gebruikt vind ik echt prachtig en de opgemaakte schaal ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, zo leuk om te horen! Heerlijk Herfst in een bakje! Fijne nieuwe week. Liefs, Verie

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!