woensdag 29 maart 2017

♡ GroeiBloei: Voor-zaaien van Prei en Tomaat,..


Het is LENTE, hoera en heel leuk dat je weer een kijkje komt nemen om de volgende GroeiBloei te lezen op mijn blog.
Vandaag laat ik je zien hoe je de eerste zaadjes kunt voor-zaaien.
In mijn schriftje waar ik alles in op schrijf over de moestuin staat dat je in de maand Maart de Prei en de Tomaat mag voor-zaaien binnen, eventueel mag de Wortel en de Radijs buiten gezaaid worden, dit deed ik dan ook vorige week, het was zulk mooi weer!
Hoe je het beste buiten kan zaaien komt ook nog een blogpost over, want naast de Radijs en Prei komt er ook nog Pluksla, Oost-Indische Kers en Zonnebloemen in de tuin te staan.
Maar voor vandaag de Prei en de Tomaat voor-zaaien, wat heb je nodig en hoe ga je aan de slag?!
Je hebt bakjes nodig (let op dat deze diep genoeg zijn zodat de zaadjes worteltjes kunnen maken), zaaigrond (geen potgrond, vertel ik je verderop meer over), plantenspuit gevuld met water, zaadjes, wasknijper en een watervaste stift.



Zoals je hierboven gelezen heb gebruik ik i.p.v. potgrond zaaigrond, dit is echt belangrijk voor de zaadjes, aangezien als je potgrond gebruikt de zaadjes als het ware verbrand worden en een veelste snelle groeispurt maken, door het zaaigrond blijft het zaadje rustig en maakt deze een normale groei.
Als je het plantje strakjes overplant dan gebruik je wel weer potgrond, maar daar vertel ik je meer over in een andere blogpost, dus voor nu gebruik maken van zaaigrond (ennuh, een leuk weetje, bij de Big Bazar is zaaigrond van Naturado nu heel goedkoop, inkopen dus)!


We gaan aan de slag, neem het bakje en vul deze tot de rand met zaaigrond, steek daarna met je vinger gaatjes in het zaaigrond (in mijn bakjes passen precies 4x4 gaatjes) en vul deze met min. twee en max. vier zaadjes, strijk voorzichtig met je vingers de gaatjes dicht en strooi (niet teveel) wat zaaigrond over de gaatjes heen.
Neem je plantenspuit en maak de grond goed vochtig, houd de eerste dagen de bakjes goed in de gaten, de bakjes mogen goed vochtig zijn.
Neem de stift en de wasknijper en schrijf op de wasknijper de naam van het zaadje (waarom we gebruik maken van een wasknijper vertel ik je in een andere blogpost) en knijp deze aan het bakje vast, plaats het bakje op de vensterbank.

Houd echt goed in de gaten dat de grond vochtig is, in de vensterbank waar veel zonlicht in valt, let dan extra op, het zou jammer zijn dat je werk voor niks geweest is en de zaadjes uitdrogen en niet uitkomen!
Ik heb mijn plantenspuitje naast de bakjes in de vensterbank gezet, zo kan ik het niet vergeten!


En dan je boekhouding, jaha, met een moestuin ben je niet zomaar klaar, nee het is leuk om goed bij te houden wanneer wat gezaaid is, als het uitkomt, hoe hoog in cm en wanneer je ongeveer kan verspenen, noem maar op.
Daarvoor heb ik mijn schriftje en daar schrijf ik alles in op, vandaag heb ik erin gezet dat ik de Prei en de Tomaat gezaaid hebben met de datum erbij.
Zoals je kan zien klopt de datum niet met de datum van vandaag, aangezien ik blogposten altijd in het voren maak en bewerk, op donderdag, 9 maart zaaide ik de Prei en de Tomaat.
Je bent vast heel nieuwsgierig of er al iets gebeurdt is, ofniet?!
Ik kan je vertellen dat precies op de dag van de LENTE, maandag, 20 Maart de eerste vijf sprietjes van de Tomaat en één sprietje van de Prei de LENTE gedag kwamen zeggen.
Nu ik deze blogpost nog even doorlees, kan je daarbij vertellen dat ik nu op maar liefst dertig Tomaat-sprietjes zit en zeven Prei-sprietjes, gaaf hé?!


Ik ben benieuwd wat jij gaat zaaien deze week, laat je het me weten?

Vorig jaar maakte ik zelf moestuin-kweek-bakjes, heel leuk om te doen, wil je deze terug zien en ook maken, klik dan HIER! en bewonder!

Ik wens je veel plezier met het zaaien en een fijne dag!

Lieve-Groetjes,
Verie

Dit bericht is NIET gesponsord!

6 opmerkingen:

  1. Leuk om het hele groei en bloeiproces te volgen hè?
    Jij gaat deze zomer heerlijk oogsten.
    Fijne rest van de dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super leuk om te doen, Mirjam! Ik kan hier echt mijn energie uit halen! :) Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Dag Verie! Wat een superleuke blog heb jij! Ik ga regelmatig meelezen/meedoen, ik vind haken nl erg leuk en een moestuintje lijkt me ook wel eens leuk om te proberen...
    Groetjes van Marjet🌹!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom op mijn blog, Marjet! Super leuk dat je haken en moestuintjes ook leuk vind, probeer het inderdaad eens, het is niet moeilijk hoor, soms kan het tegenvallen, maar het heeft ook met het weer te maken, geniet van wat er uit komt! :)

      Verwijderen
  3. Wat leuk zeg, ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat groeien.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Marijke! Ik ben zelf ook reuze benieuwd of alles het gaat doen! :)

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!